بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
عدم فروش سهام، پاشنه آشیل سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها؛

نگرانی‌ سهامداران "وخارزم" از افت قیمت سهم‌ها

عمده درآمد‌های شناسایی شده از محل فروش سهام شرکت‌های بانک صادرات، بانک پاسارگاد، پارس آریان، پتروشیمی فن آوران به مبلغ ۴.۱۹۰ میلیارد ریال بوده که با احتمال بالا شاهد تقسیم سودی از این محل نخواهیم بود.
کد خبر : ۲۲۹۲۳۹

نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بی‌شک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری در سال جاری، رکود بازار سرمایه، افت قیمت سهام و در انتها عدم شناسایی و تحقق درآمد‌های ناشی از فروش سهام این شرکت هاست.

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی هم از این قاعده مستثنی نیست و علیرغم آنکه گزارش سالانه حسابرسی شده این شرکت نشان از تعدیل مثبت ۳۴۵ ریالی و در حدود ۳۱۱ درصدی سودآوری هر سهم دارد، اما سهم بالای فروش سهام زیر مجموعه و تقریبا قابل تقسیم نبودن این درآمد‌ها در مجمع عمومی سالانه این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۸، از قابل تامل‌ترین و نگران کننده‌ترین نکات این گزارش است.

بر اساس روند سال‌های گذشته تقسیم سود این شرکت در مجامع سالانه همانند بسیاری دیگر از شرکت‌های سرمایه گذاری، عمدتا منحصر به پرداخت از محل سود‌های دریافتی از شرکت‌های زیرمجموعه بوده که این موضوع به معنای احتمال تقسیم سودی در حدود ۱۳۰ تا ۱۶۰ ریالی در مجمع سال مالی ۱۳۹۹ است.

نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده

از مجموع ۶.۷۱۵ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۴.۱۲۷ میلیارد ریال مربوط به درآمد‌های ناشی از فروش سهام زیر مجموعه‌ها بوده که با توجه به شرایط عجیب بازار سرمایه در دو سال اخیر افزایشی در حدود ۳۴۸ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده

همانگونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود درآمد‌های سود سهام زیر مجموعه این بانک که عمدتا مربوط به سرمایه گذاری در شرکت‌های تامین سرمایه سپهر، پتروشیمی فن آوران، گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم، هلدینگ غدیر و سینادارو است.

نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده

همچنین عمده درآمد‌های شناسایی شده از محل فروش سهام شرکت‌های بانک صادرات، بانک پاسارگاد، پارس آریان، پتروشیمی فن آوران به مبلغ ۴.۱۹۰ میلیارد ریال بوده که با احتمال بالا شاهد تقسیم سودی از این محل نخواهیم بود.

با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد افت در حدود ۵۰ درصدی قیمت سهام این شرکت سرمایه گذاری در ماه اخیر غیرطبیعی بوده و چه بسا در صورت رکود بازار سرمایه و احتمال کاهش فروش سهام و درآمد‌های این شرکت از محل فروش سهام شرکت‌ها در سال جاری، شاهد افت سودآوری این شرکت نیز باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاهی به شناسایی سود‌های بی کیفیت "وخارزم" در ۳ماهه؛

سهامداران "وخارزم" بخوانند: "این سود‌ها را کی داده و کی گرفته"

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سنگ بانک مرکزی جلوی پای بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
صحت گزارش فوق مورد تردید است ارزش دلار و جریانات سیاسی را در نظر نگرفتید