بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
صندوق نوآوری و شکوفایی همه ساله از ابتدای سال رویدادهایی با عنوان «دوشنبه‌های استارتاپی» برگزار می‌کند که هدف آن، شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر جذاب و توانمند و معرفی آن‌ها به سرمایه‌گذاران علاقمند است.
کد خبر : ۲۳۰۹۰۰

به گزارش بورس نیوز، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۸ در راستای ماموریت خود مبنی بر تامین مالی توسعه فناوری و به ویژه فناوری‌های پیشرفته و اولویت‌دار، در قالب برنامه «هم‌سرمایه‌گذاری» با صندوق‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاری جسورانه در استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر را آغاز کرده است.

در برنامه هم‌سرمایه‌گذاری، استارتاپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر، طرح و مدل کسب‌وکار خود را به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌کنند. در صورتی که یکی از عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، پس از ارزیابی و تایید طرح و مدل کسب‌وکار، تصمیم به سرمایه‌گذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند تا ۸۰ درصد سرمایه جسورانه مورد نیاز آن استارتاپ یا طرح سرمایه‌پذیر را تامین کند.

به عبارت دیگر، در برنامه هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش می‌کند در تامین سرمایه جسورانه به عاملان خود کمک کند، عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در برنامه هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی هستند.

اما یکی از الزامات اجرای این برنامه، شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر جذاب و توانمند و معرفی آن‌ها به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق (اعم از صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی) و سایر سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی علاقمند است.

از این رو، صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتدای سال ۹۹ رویدادهایی با عنوان «دوشنبه‌های استارتاپی» را برگزار می‌کند که هدف آن، شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر و معرفی آن‌ها به سرمایه‌گذاران علاقمند است اما نحوه حضور و بهره مندی از خدمات این رویداد چگونه است؟

۱. چه کسانی در دوشنبه‌های استارتاپی حضور دارند؟
در هر دوشنبه استارتاپی، بازیگرانی از قبیل استارتاپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیری که به دنبال جذب سرمایه‌گذار جسورانه (VC) هستند، همچنین سرمایه‌گذاران جسور(خطرپذیر)، از جمله صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی، سرمایه‌گذاران شرکتی (CVC ها)، سایر صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری جسورانه، همچنین نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی، به عنوان تسهیل گر و با هدف هم‌سرمایه‌گذاری روی طرح‌هایی که به تایید عاملان سرمایه‌گذاری صندوق می‌رسد.

خریداران و مشتریان بالقوه محصولات و خدمات استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر، از جمله نمایندگان دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و یا صنایع بزرگ کشور که علاقمند به خرید/حمایت از محصولات و خدمات نوآورانه در حیطه ماموریت خود هستند.

سایر بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور، از جمله سازمان‌ها و نهادهای حامی، سیاستگذار، تنظیم مقررات و سایر افراد یا استارتاپ‌های علاقمند، که با هدف یادگیری در این رویداد شرکت می‌کنند.

۲. منظور از استارتاپ یا طرح‌ سرمایه‌پذیر چیست؟
منظور از استارتاپ یا طرح‌ سرمایه‌پذیر، یک فرد یا گروه خلاق و نوآور است که حداقل یک نمونه آزمایشگاهی، نمونه اولیه، پروتوتایپ یا MVP از محصول یا خدمت مورد نظر خود ساخته است. افراد یا گروه‌هایی که صرفاً یک ایده، مدل یا طرح کسب‌وکار (FS یا BP) یا پروپوزال پژوهشی در اختیار دارند، مشمول این تعریف نمی‌شوند. تجربه فروش محصول یا خدمت حتی در مقیاس محدود یک امتیاز جدی محسوب می‌شود.

۳. منظور از دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر چیست؟
منظور از دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر، هر فرد یا شرکتی، اعم از دانش‌بنیان، فناور، خلاق یا ... است که یک طرح نوآورانه آماده جذب سرمایه در اختیار دارد و آمادگی دارد در ازای جذب سرمایه جسورانه از یک سرمایه‌گذار، بخشی از سهام کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذار منتقل کنند.

۴. کف یا سقف سرمایه‌گذاری در دوشنبه‌های استارتاپی چقدر است؟
معمولاً طرح‌هایی که در این نوع رویدادها معرفی می‌شوند، به چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان تا ۶-۷ میلیارد تومان سرمایه جسورانه نیاز دارند.

۵. یک استارتاپ/دارنده طرح سرمایه‌پذیر آیا می‌توانم مستقیماً از صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه جسورانه جذب کند؟
خیر، جذب سرمایه‌خطرپذیر (جسورانه یا همان vc) از صندوق نوآوری و شکوفایی به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست و استارتاپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر، حتماً باید طرح‌ خود را از طریق دوشنبه‌های استارتاپی یا هر روش دیگری به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی (صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی) معرفی کنند.

۶. یک استارتاپ یا دارنده طرح سرمایه‌پذیر برای حضور در دوشنبه‌های استارتاپی باید چه کند؟
استارتاپ‌ها یا دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر از سراسر کشور و در تمام حوزه‌های صنعت و فناوری می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند، برای این منظور، کافی است کاربرگ مربوطه را از انتهای صفحه دانلود و تکمیل کرده و به آدرس ایمیل Demoday@inif.ir ارسال و طرح سرمایه‌پذیر خود را ثبت کنند، در صورتی که نتیجه ارزیابی طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی مثبت باشد، از مجری طرح یا کسب و کار برای حضور در یکی از دوشنبه‌های استارتاپی و معرفی استارتاپ یا طرح خود دعوت خواهد شد، برای حضور در دوشنبه استارتاپی و معرفی طرح توسط فرد، مستلزم گذراندن یک کارگاه آموزشی کوتاه است که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود. بدون حضور در این کارگاه آموزشی کوتاه فرد مجاز به معرفی استارتاپ یا طرح خود نخواهد بود.

۷. دوشنبه‌های استارتاپی چه کمکی به شتابدهنده‌ها می‌کند؟
دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی، بستری برای جذب سرمایه‌جسورانه است. بنابراین همه شتابدهنده‌ها از سراسر کشور و در همه حوزه‌های صنعت و فناوری می‌توانند استارتاپ‌ها یا طرح‌های سرمایه‌پذیر خود را که به بلوغ کافی رسیده باشند، در این فراخوان شرکت دهند.

۸. علاقمندان به سرمایه‌گذاری جسورانه روی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر چگونه می‌تواننددر دوشنبه‌های استارتاپی شرکت کنند؟
حضور در دوشنبه‌های استارتاپی برای همه سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر مجاز، آزاد و رایگان است. شما می‌توانید به تنهایی یا به اتفاق هر سرمایه‌گذار دیگری روی طرح‌ها یا استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

۹. آیا دوشنبه‌های استارتاپی در دوره شیوع کرونا هم برگزار می‌شود؟
حضور در دوشنبه‌های استارتاپی همزمان با شیوه حضوری، به شیوه وبیناری/مجازی نیز ممکن است، اغلب شرکت‌کنندگان دوشنبه‌های استارتاپی و حتی استارتاپ‌هایی که طرح‌های خود را ارایه می‌کنند، از طریق وبیناری/مجازی در رویداد حضور دارند. هیچ ضرورتی برای حضور فیزیکی در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود ندارد.

۱۰. آیا امکان دسترسی به آرشیو تصویری یا ویدیویی دوشنبه‌های استارتاپی قبلی وجود دارد؟
آرشیو تصویری و ویدیویی دوشنبه‌های استارتاپی قبلی از طریق سایت صندوق در دسترس کلیه علاقمندان است.

۱۱. حضور در دوشنبه‌های استارتاپی چقدر هزینه دارد؟
حضور در دوشنبه‌های استارتاپی، کاملا آزاد و رایگان است و هیچ محدودیتی ندارد. تنها کافیست قبلاً از هر دوشنبه استارتاپی، برای حضور در آن ثبت نام کنید.

۱۲. در هر دوشنبه استارتاپی چه طرح‌ها یا استارتاپ‌هایی معرفی می‌شوند؟
هر دوشنبه استارتاپی، یک موضوع یا محور خاص دارد و تلاش می‌شود که هر دوشنبه، تنها استارتاپ‌ها و طرح‌های همان حوزه معرفی شوند. برای مثال در دوشنبه استارتاپی اول به حوزه «سلامت» و دوشنبه استارتاپی دوم به حوزه «آب و انرژی» اختصاص داشت، تا کنون ۱۰ دوشنبه استارتاپی به همت صندوق نوآوری و شکوفایی از اردیبهشت ماه برگزار شده و قرار شده تا پایان سال ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر