بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
عضو انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه‌ای گفت: در حال حاضر نیاز به دو راهکار اقتصادی و روانی برای کنترل هیجان برای بازگشت بازار هستیم.
کد خبر : ۲۳۱۰۳۱

راهکار‌های اقتصادی و روانی برای بازگشت بازار

همایون دارابی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: در حال حاضر نیاز به دو راهکار اقتصادی و روانی برای کنترل هیجان برای بازگشت بازار هستیم.

عضو انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه‌ای با بیان اینکه در راهکار اقتصادی مسائل حول سه موضوع در حال نوسان است، افزود: درصد سود بانکی به خصوص در بازار بین بانکی افزایش یافته و همین موضوع نگرانی جدی را برای اقتصاد ایجاد کرده، آمار‌های جدید بیانگر رسیدن نرخ به ۲۲.۳ درصد است که برای اقتصاد ایران بسیار خطرناک است و نوید دهنده یک دوره رکود بسیار شدید در آینده خواهد بود.

متاسفانه در بازار با تله حجم مبنا مواجه هستیم که موجب می‌شود تعدادی صف بدون تحرک در بازار داشته باشیم که انگیزه معامله گران را از بین ببرد.

وی گفت: زمانی که نرخ سود بانکی افزایش یابد فضای خوبی برای سرمایه گذاری در کشور فراهم نمی‌شود.

دارابی با بیان اینکه رها کردن قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورس یکی دیگر از راه‌های برون رفت بورس از وضعیت فعلی است، بیان کرد: به عنوان مثال ۵۰ تا ۶۰ شرکت گروه خودروسازی و زیرمجموعه‌های آن گروگان این سیاست‌گذاری هستند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی ریزش بازار، اختلاف بر سر دارایی دوم بین وزارت نفت و اقتصاد بود، متاسفانه پالایشی‌ها هیچ زمانی نتوانستند یک رابطه مشخص و شفافی را با دولت داشته باشند و همواره عامل ریسک بودند و در حال حاضر نیز این موضوع را شاهد هستیم که انتظار می‌رود با ایجاد یک رگلاتوری و شفاف کردن ارتباط میان دولت و پالایشی‌ها زمینه شفاف سازی سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فراهم شود و هم در بازار سرمایه وضعیت روشنی حاکم شود.

وی با اشاره به راهکار روانی بیان کرد: متاسفانه در بازار با تله حجم مبنا مواجه هستیم که موجب می‌شود تعدادی صف بدون تحرک در بازار داشته باشیم که انگیزه معامله گران را از بین ببرد.

دارابی تصریح کرد: حجم مبنا در دوره مدیرت قبلی بورس با یک فرمول پر از اشکال افزایش پیدا کرد که بر اساس آن اگر قیمت سهم کاهش یابد شاهد افزایش حجم منابع خواهیم بود که افت حجم مبنا را به دنبال دارد و این موضوع موجب می‌شود نماد‌هایی مانند بانک شهر، صدرا، کارخانجات مخابراتی ایران، سرمایه گذاری نیرو و فولاد کاویان و برخی نماد دیگر هر روز با صف فروش فعالیت خود را آغاز کنند در حالی که حجم زیادی هم معامله نشود و موجب می‌شود صندوق‌ها و سهامداران فشار برای فروش را به نماد‌هایی که روان هستند منتقل کنند بنابراین برای تغییر این هیجان منفی باید حجم مبنا متوقف شود.

عضو انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه‌ای ادامه داد: از آنجایی که دامنه حد‌های بالا و پایین حجم مبنا از یک طرف به صفر و از یک جهت به بی نهایت ممکن است میل کند این فرمول قطعا اشتباه بزرگی دارد و لازم است اصلاح شود.

وی در پایان گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند بازار کمک کند، عرضه‌های اولیه هستند که همیشه با خود هیجان و ورود نقدینگی و سرمایه گذاران خوبی را به همراه داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
وزیر اقتصاد هم که در عرض ۴ماه بورس و سهام دولتی رو ۶ ۷ برابر کرد سهامی که باید ۵۰ درصد ۱۰۰درصد در ۴ماه رشد میکردن
و منطقی میرفتن جلو و شاخص رو از ۴۰۰هزار واحد در ۴ماه به ۲میلیون ۱۰۰نمیرسوندن

با دسیسه این کار رو کردن و برای تامین بودجه و سرمایه های شخصی خودشون و اطرافیانشون و در ۴ماه چنان رشدی به سهام بزرگ دولتی دادن و در بالا خالی کردن به شدت

و با نیرنگ سر سهامدار رو بریدن

مخصوصا سهام عدالتی که اون بدبخت احمدی نژاد داده بود رو هم با این ترفند از چنگ ملت مفت در اوردن سهام عدالتی که بالای ۲۰ میلیون ارزش داشت الان شده ۸میلیون و خودشون دارن میخرن

کلا دولت و وزیر اقتصادو بانک مرکزی به مردم ضربه ای زدن که داعش هم این کار رو نمیکنه با مردم ایران✋


این بورسی ها هم که فقط نگاه اونا هم میدونن فقط نگاه میکنن و همدیگه رو و تحلیلگرارو مقصر میدونن این جماعت بورسی
و اون بالا دیتی ها خوردن بردن و میشینن به ریش این جماعت میخندن
خدا سرنوشت ...........را نصیبشان کند.
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
خدا سرنوشت .........را نصیبشان کند.