بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر : ۲۳۲۱۸۹
ورود معاونت حقوقی سازمان به رسیدگی به تخلفات سهامداران عمده شرکت‌ها
جعفر جمالی معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: برای حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه و حفظ نظم و ثبات بازار و تعالی اعتماد سرمایه گذاران، سهامداران عمده شرکت‌ها نیز طبق مقررات باید به تکالیف مربوط به بازارگردانی عمل کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تکلیف بازارگردانی علاوه بر ناشر و بر عهده سهامدار/سهامداران عمده شرکت نیز هست، در صورت وصول گزارش قصور و یا تخلف سهامداران عمده شرکت در عملیات بازارگردانی سهام، سهامداران عمده‌ای که به تکالیف و تعهدات خود دراین زمینه عمل نکرده باشند، مشمول مجازات‌های انضباطی و قانونی خواهند شد. همچنین معاملات سهامداران عمده در سال ۱۳۹۹ مورد رسیدگی و ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورتی که مراجع نظارتی بازار سرمایه و شرکت‌های بورس تهران و فرابورس ایران گزارش کنند، معاملات سهامداران عمده‌ای که در اوج قیمت مبادرت به عرضه سهام کرده و در بازارگردانی مشارکت نمی‌کنند، ممکن است دارای وصف معامله بر اساس اطلاعات نهانی ارزیابی شوند که در این صورت علاوه بر رسیدگی و مجازات انضباطی، اقدام آنان ممکن است با تلقی وصف مجرمانه، به مراجع ذی صلاح گزارش شود.
ورود معاونت حقوقی سازمان به رسیدگی به تخلفات سهامداران عمده شرکت‌ها
سیاوش وکیلی مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار هم در همین راستا به بورس نیوز گفت: خوشبختانه تا امروز عمده ناشران اوراق بهادار و سهامداران عمده به نوعی از مقررات بازارگردانی تبعیت کرده‌اند.

وکیلی اضافه کرد: ناشران و سهامداران عمده‌ای که در بازارگردانی و بازار سازی مشارکت کرده اند و موجب تحکیم و تقویت این نهاد و بازار سرمایه شدند، در فهرست اشخاص حقوقی که تعهدپذیری و مسوولیت پذیری مناسبی داشته و مقررات بازار را به موقع اجرا کرده‌اند، قرار گرفته و در رسیدگی به درخواست‌های آنان برای دریافت هر گونه مجوز و خدمات مالی، به سرعت و با اولویت رسیدگی خواهد شد. فهرست شرکت‌های خوشنام و مسوولیت پذیر و دارای حسن عملکرد مرتبا به روز خواهد شد و در اولویت قرار دادن ارائه خدمات و مجوز‌ها ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
ورود معاونت حقوقی سازمان به رسیدگی به تخلفات سهامداران عمده شرکت‌ها
به گزارش بورس نیوز، با منفی شدن بازار سرمایه در ماه‌های قبل، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۹۹/۷/۷ مصوبه‌ای مبنی بر الزام کلیه ناشران اوراق بهادار به معرفی بازارگردان و انعقاد قرارداد بازارگردانی صادر کردند. در چند هفته اخیر، واحد حقوقی سازمان بورس روز‌های پرکاری داشته و طبق آخرین گفتگویی که با معاونت حقوقی سازمان بورس داشتیم اعلام شد ۸۴ شرکت تا پایان مهلت اعطایی از اجرای مصوبه مذکور عدول کرده و در راستای رسیدگی به تخلف صورت گرفته، به مدیران ۴۹ شرکت و نیز شخص حقوقی ناشر، اخطار و یا تذکرکتبی با درج در پرونده داده شده و پرونده ۳۹ شرکت دیگر نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال گردیده است. از میان ۳۷ پرونده ارجاع شده به سازمان بورس، ۲۰۷ نفر از مدیران اشخاص حقوقی ناشر به مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار و نهاد‌های مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی به حساب خزانه دولت توسط خود مدیر محکوم شده اند. مدیران سلب صلاحیت شده، علاوه بر پرداخت جریمه نقدی، از سمت خود برکنار شده و شرکت‌ها باید مدیران جدید معرفی کنند. واحد حقوقی سازمان بورس در رسیدگی به تخلفات در حوزه بازارگردانی سهم ها، جدیت بسیار داشته و از هیچ تخلفی چشم پوشی نخواهد کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
انتظار سهامداران برخورد با متخلفان است؛

"مجلس" یا "سازمان بورس" فرقی نمی‌کند

مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آخرین وضعیت برخوردبا‌شرکت‌های فاقدبازارگردان

نماینده مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تحقیق و تفحص از بورس کلید خورد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
به جای این ....................... بیفایده، اگر راست میگید و به فکر منافع سهامداران هستید، به توصیه اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان بورس گوش بدید و محدودیت دامنه نوسان رو بردارید، بذارید مثل همه دنیا بورس معنی واقعیش رو پیدا کنه، و از این موجود ناقص الخلقه که قلاده محدودیت نوسان به گردنش انداختید خلاص بشیم. تمام عمرمون تو این صفهای لعنتی گذشت، رها کنید قیمت رو بره در جایگاه واقعیش قرار بگیره و در عوض معامله بشه.
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
اون وقت صدای دلال های باز رقیب در میاد تازه کی گفته باید اقتصاد درست شه ؟ اگر قرار بود درست شه این دامنه نوسان و حجم مبنا را نمی ذاشتن باید درو خودمون بچرخیم و مشکلاتی که به عقل بچه هم میرسه با حضرات بحث کنیم انها همه همکار میکنن الا کار اصلی رو یعنی حذف حجم مبنا و دامنه نوسان من داروری دشون حالا شما هی بگو .......
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
اگه حجم مبنا و دامنه نوسان بردارن اونوقت قانون ما مثل قانون تمام بورسهای دنیا یکی میشه بالا خره ما باید از خودمون یه قانون من داروردی داشته باشیم برای رانت و فساد حضرات حالا شما هی بگو نره میگن بدوش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
شما به روند معاملات بانک ملت ونوسانات روزانه آن توجه کنید .نوسانات غیر عادی وباعث شگفتی است البته از دید سهامدار خرد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بازی خورده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
فعلا که دولت برای بورس سال بعد هم کیسه گشادی دوخته علاوه بر چاق کن بندازو در رو سهمهای زیان ده دولتی نقت هم میخاد بورسی فروش بره پولاتونو آماده کنید برای سهام خریدن ملت همیشه در صحنه الا برکت الله.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
مرد مومن کدوم شکایت برو قانون من داروی فساد خیز تون که همان حجم منبا و دامنه نوسان را بردار تا کل بازار ها درست بشه اخه ادم چی بگه بشما وقتی راحت میشه قیمتها رو دستکاری و صف کاذب درست کنی قانونشم نوشتی دادی دست حقوقی ما رو گرفتی یا ...................؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
خب ، شستا و پالایشی چرا این مدت بسته بودن ؟؟
ماجرای دامنه نوسان ده درصدی گروه زراعت چی بود ؟؟
ماجرای اختلالات بورس چی بود ؟ چطور یهو حل شد ؟؟
چرا بعضی سهما رو بردن تایم عصر که اونطور باد کنن ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
شما به دامنه نوسان و حجم مبنا ورود کن رسیدگی به شکایت پیشکش شما شیشه کثف و تمیز کن
taha
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
واقعا ماست مالی خوب بلدن، ۲ ماه اوردر خریدا با ۳ ساعت تاخیر ثبت می شد یا اصلا ثبت نمی شد
اوردر فروش ثبت می شد
اتوماتیک قیمت سهم میاد پایین
می ره صف فروش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
این دستگاهدعریض و طویل چه بدردی میخوره، تمام تخلفات زیر سر ناظر بورسه بخصوصا زمان بازگشایی سهامی که کنفرانس ادن،یکی رو باطل،یکی رو سفارشی تاصددر صد مثل خگستر و... برید بررسی بکنید ببینید چه بر سر پول مردم بیچاره ااخیرا آوردند
فرزاد احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
بررسی فوری عملکرد حقوقی نماد «سیتا»

با توجه به تعیین بازارگردان برای نماد سیتا، باز شاهد عملکرد ضعیف حقوقی در جهت جلوگیری از رشد سهم به دلیل نوسان‌گیری روزانه در قیمت‌های کاملا کنترل شده هستیم.با وجود اینکه مدیرعامل هلدینگ سیتا بیان کرده‌اند که مهم‌ترین سیاست ما حفظ منافع سهامداران است اما در عمل شاهد چنین اقدامی نیستیم.
گفتنی است که از شاخص ۱۲۰۰۰۰۰ تا اکنون ۱۴۵۰۰۰۰ با توجه به مثبت بودن بازار، حقوقی سهم قیمت سهم را کنترل کرده و در این مدت با وجود ریزش حدود ۵۰ درصدی سهم و رسیدن به قیمت عرضه، هیچ گونه حمایتی از سمت حقوقی و بازیگران دیده نمیشود.به راستی چرا هنگام ریزش هیچ گونه تلاشی برای کنترل سهم صورت نمیگرفت اما در زمان مثبت بودن از رشد سهم جلوگیری میشود؟ روی صحبت با حقیقی‌ها و حقوقی‌های اندکی است که با همکاری هم و پول‌های کلان سهام سیتا را به سهمی نوسانی تبدیل کرده و حتی اگر سهم گران عرضه شده باید به سهامداران به دلیل کم‌کاری پاسخگو باشند.
و سوال آخر اینکه چرا با وجود رشد چشمگیر سهام تمام زیرمجموعه‌ها، رشد قیمت سیمان، افزایش تولید زیرمجموعه‌ها و سودآوری بسیار عالی هلدینگ بزرگ سیتا باز هم شاهد عدم رشد این سهم هستیم؟مراجع قانونی پیگیر حق سهامداران باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
آقای معاون حقوقی ثغرب بازارگردان نداره چرا رسیدگی نمیشه بدبخت مون کردن چه فایده داره الان که انقدر افت کرده بخوان بخرن