بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

وقتی "منطق" نیست ...

این روز‌ها فقط شاهد توقف نماد‌های کوچک بازار به بهانه ظن دستکاری قیمت هستیم؛ حال آنکه در نماد‌های بزرگ رنج‌های منفی متعددی کشیده شده و صف‌های خرید به سرعت سرکوب می‌شوند، بی آنکه برخوردی از سوی ناظر صورت بگیرد.
کد خبر : ۲۳۳۴۷۰

ظن دستکاری قیمت در نمادهای بزرگ بازار

به گزارش بورس نیوز، امروز شاخص کل اگرچه کمی سبز بود ولی درجا زدن ها ادامه دارد. این بازار با بازار روزهای قبل فرق چندانی نداشت و کماکان بخشی از بازار صف خرید و بخشی هم صف فروش بود و تنها نکته متفاوت، جابجایی رنگ سبز و قرمز در بین گروه ها بود.

کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: روند بازارسرمایه ما به‌هیچ‌عنوان منطقی نبوده و منفی و مثبت‌های این روز‌ها بیش از تحلیل، مرهون دست‌کاری در روند بازار هستند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سرکوب تقاضا در بازار تعمدی بوده است. کما اینکه ریزش بازار سرمایه هم کاملاً دستوری بود و باوجودآنکه در ماه‌های قبل، بعضی کارشناسان و تحلیلگران دلایل متعددی ازجمله انتخابات آمریکا و بازگشایی "شستا" و ... برای ریزش بازارسرمایه مطرح می‌کردند، شاهد بودیم که با رفع این دلایل بازهم روند بازارسرمایه ما منطقی نیست.

وی افزود: نظارتی هم که روی انجام معاملات صورت می‌گیرد، فقط روی نماد‌های کوچک بازار متمرکزشده و این روز‌ها فقط شاهد توقف نماد‌های کوچک بازار به بهانه ظن دست‌کاری قیمت هستیم؛ حال‌آنکه در نماد‌های بزرگ رنج‌های منفی متعددی کشیده شده و صف‌های خرید به‌سرعت سرکوب می‌شوند، بی‌آنکه برخوردی از سوی ناظر صورت بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه ما هم از منظر تکنیکال و هم از دید فاندامنتال، مستعد رشد است؛ ولی عده‌ای اجازه رشد به این بازار نمی‌دهند. یکی از عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه، سهام عدالت بوده است. سهام عدالت، پدیده نوظهوری در بازار سرمایه ما بود که بازار سرمایه را از روند منطقی و تحلیلی خارج کرد. علاوه بر این، همواره رفتار‌های سفته بازانه در سهم‌ها، روند قیمتی سهم‌ها را تحت تأثیر قرار داده و حالا هم به نظر می‌رسد روند قیمت برخی نماد‌های بزرگ بازار، طبیعی نیست. اگر قرار است با ظن دست‌کاری قیمت، نماد‌ها بررسی شوند، اتفاقاً این بررسی‌ها باید در نماد‌های بزرگ پررنگ‌تر باشد.

فاضل در ادامه با اشاره به وضعیت "پالایش" بعد از بازگشایی و انتقادات سرمایه‌گذاران گفت: اگرچه معتقدم صندوق یکم پالایشی به لحاظ بنیادی، برای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزنده است؛ ولی در نظر داشته باشید که بخش عمده خریداران یونیت‌های این صندوق‌ها، مردمی بودند که با دعوت نهاد‌های دولتی و... وارد این سرمایه‌گذاری شدند و حالا نمی‌توان از این گروه از سرمایه‌گذاران، انتظار داشت نگاه حرفه‌ای و بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

وی در خاتمه اظهار کرد: انتظار می‌رود تحلیلگران بازار، در بیان واقعیت‌ها صراحت بیشتری داشته باشند. سهامداران خرد، مطالباتی دارند و معتقدم تحلیلگران در کنار ارائه تحلیل‌های عادی، بهتر است مطالبات سهامداران خرد را هم به آن‌ها متذکر شوند. ضمن اینکه بهتر است سرمایه‌گذاران هم آموزش را جدی‌تر بگیرند. آموزش لزوماً به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران متحمل ضرر و زیان نخواهند شد؛ ولی حتماً در صورت آموزش، ضرر و زیان کمتری متحمل خواهند شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جوزدگی در بورس بیداد می‌کند

ساعت پنج و نیم عصر؛

دیوار برلین در بورس تهران

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

سایه رکود بر قیمت سهم‌های بزرگ

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم انداز صنایع برتر در بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
تا وقتی محدودیت دامنه نوسان هست این فساد و دستکاری قیمت هم وجود خواهد داشت و همه اینها تا این مدیریت هست خواهد بود.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
سلام خسته نباشین امروز متاسفانه اکثر انلاین ها رو به عمد قطع کردن فروش کاما رو چک بکنید تو اوج قیمت خالی کردن کف قیمت برداشتن این ناظر واقعا خوابه معاملات امروز باید باطل بشه تا حقی از هیچ کسی ضایع نشه 50 میلیون صف خرید بود من نتونستم فروش بزنم خواهشی که از بورس نیوز داشتم صدای ما رو به گوش مسئول مربوطه از طریق کانال بورس نیوز یا ازهرطریق ممکن برسانیدممنون میشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کسی که از محدودیت دامنه نوسان بر خلاف نظر 93 درصد کارشناسان دفاع میکنه، یا شرف نداره یا سواد یا هر دو.
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
اینا فقط زورشان به نمادهای کوچک میرسه به نمادهای دولتی کار ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
وزیر اقتصاد در مجلس و بورس منفی بی منطق ولی با دلیل انشا ا... متوجه شده باشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
چیزی که انگولی شد دیگه بدرد نمیخوره
خخخ
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
.....................افرین پس بکشیم بیرون هرچقدرکم بخرن بهتره جزیره هایی که درست میشه ناقص میمونه پول ندارن دیگه خخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
اهالی سازمان بورس حتما خودشان همدست بازارگردانهای نوسان گیر هستن قدیما کسب وکار حلال بود که همه چیز در جای خودش بود بیخود نیست اینهمه فساد وراه وبیراهه رفتن وآینه دق شدن بعضی بچه برا خانواده از همین پولایی هست که از مردم نوسان میگیرید بازارگردانهای محترم مثل اینه که گوسفندو به گرگ سپردین آقای دژپسند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
...................... حقوقی های .................
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
تخلفات بوعلی رابررسی نمایید.