بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازاری که با هر بادی می لرزد...

اینکه هر روز یکی از آقایان در صحبت های خود، پیامی تهدیدآمیز خطاب به دولت آمریکا می فرستند این سیگنال را می دهد که شاید این بار تنش ها جدی تر از قبل باشد.
کد خبر : ۲۳۳۸۵۰

بازاری که با هر بادی می لرزد...

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها بیدی شده که به هر بادی بلرزد.

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه بیان کرد: مشکل اینجاست که در روزهای صعودی بازار سرمایه، حمایت دولت موجب شد این بازار بیش‌ازحد رشد کند و وقتی دست حمایت دولت از سر بازار برداشته شد، ریزش شدید بازار رقم خورد و حالا هم این بازار آن‌قدر حساس شده که به هر خبری واکنش بیش‌ازاندازه نشان می‌دهد. اگر حمایت بیش‌ازحد دولت از این بازار در چند ماه ابتدای سال نبود، شاخص بورس امروز در همین محدوده فعلی بود، بی‌آنکه فرازوفرود عجیبی رخ دهد که اعتماد سرمایه‌گذاران را خدشه‌دار کند. در بک بازار متعادل خبرها تأثیر آن‌چنانی نخواهند داشت، ولی در بازاری که اعتماد سرمایه‌گذاران آن از بین رفته، هر خبر و شایعه منفی روند اصلاح را تشدید می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اگر قرار باشد ازاینجا به بعد هیچ حمایتی از این بازار صورت نگیرد، شاید در میان‌مدت بازار سرمایه حتی شیب منفی به خود بگیرد؛ چراکه دورنمای اتفاقات‌ آتی چندان مثبت نیست؛ انتظار کاهش نرخ ارز در تصورات عموم مردم شکل‌گرفته(هرچند شخصاً انتظار کاهش نرخ ارز را ندارم). این انتظارت احتمالاً در بازار سرمایه اثرات هیجانی بر جای گذارد و شیب بازار راکمی منفی کند یا مجال رشد به بازار ندهد. ولی بعید است که بازار سرمایه ما به حال خود رها شود و اگر حمایتی انجام شود، اصلاحات بازار موقتی بوده و روند کلی بازار سرمایه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور صعودی خواهد بود.

وی افزود: آغاز غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند آثار منفی به همراه داشته، ولی معتقدم اتفاقات روز چهارشنبه آمریکا، از ابهامات بازار سرمایه ما خواهد کاست. به‌هرحال اینکه هرروز یکی از آقایان در صحبت‌های خود، پیامی تهدیدآمیز خطاب به دولت آمریکا می‌فرستند این سیگنال را می‌دهد که شاید این بار تنش‌ها جدی‌تر از قبل باشد.

دهدشتی با اشاره به مَشکلات بازار سرمایه بعد از استفاده از ابزارهایی همچون اوراق اختیار خرید سهام و بازار گردانی سهام و... اظهار کرد: مهم‌ترین علت ناموفق بودن ارائه ابزارهای جدید در بازار سرمایه ما این است که در اغلب موارد، کلیت طرحِ ارائه‌شده، مثبت است؛ ولی جزئیات پیاده‌سازی و سازوکار اجرای طرح کاملاً متفاوت از اهداف طرح اصلی است. این ضعف حتی در سطح کلان اقتصادی هم مشاهده می‌شود. ازاین‌رو در زمان ارائه طرح، جو هیجانی رفتاری، آثار مثبتی بر بازار سرمایه دارد؛ اما بعد از اجرای طرح با جزئیات متفاوت، در عمل نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود. ارائه هر طرح و ابزار جدید در بازار، امیدی ایجاد می‌کند و هر بار که با اجرای نامناسب طرح، امیدها را از بین ببریم، به تشدید ناامنی در سرمایه‌گذاران دامن زده‌ایم و بعدها، اگر طرح جدیدی هم ارائه شود، بازار سرمایه به آن بدبین خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بخش دوم گفت‌وگو با علی دهدشتی‌نژاد؛

"بورس" طفلی که باید دستش را گرفت

بازاری که قربانگاه سهامداران شد؛

ذبح اعتماد در بازارسرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مقصران به بی‌اعتمادی به بورس پاسخگو باشند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
.
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
.....................