بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد با انتقاد از حواشی فولادی بورس‌کالا مطرح کرد:

بورس‌کالا تابع قوانین بازار‌سرمایه یا وزارت صمت

بورس کالا، تابع قوانین بازار سرمایه، زیرمجموعه سازمان بورس و وزارت اقتصاد است و وزارت صمت، نمی‌تواند بورس کالا را ملزم به اجرای تصمیمات خود کند. به این ترتیب تصمیم نهایی در این زمینه با شورای عالی بورس است.
کد خبر : ۲۳۳۹۰۴

بورس‌کالا تابع قوانین بازار‌سرمایه است نه وزارت صمت

به گزارش بورس‌نیوز، ۱۶ دی‌ماه علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در قرارگاه جهش تولید که با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی برگزار شد، قیمت پایه عرضه بورسی شمش فولادی را یرخلاف شیوه نامه مورد تایید خود، معادل ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام کرد.

رضا محتشمی‌پور، قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در واکنش به دریافت ابلاغیه مشابهی از معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، ضمن ارسال نامه‌ای به این معاونت، با اشاره به قوانین موجود که تأکید دارند، مقررات بازار سرمایه بر بورس کالا حاکم است، از ارجاع وزارت صمت به سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس جهت بررسی و اتخاذ تصمیم لازم، خبر داد. این اختلاف‌نظر، در حالی است که مسئولان بازار سرمایه و همچنین کارشناسان همواره نسبت به پیامد‌های رانت زا و منفی قیمت‌گذاری دستوری عرضه‌های بورسی هشدار داده‌اند و آن را مغایر قیمت‌گذاری رقابتی و مغایر عرضه و تقاضا دانسته‌اند.


نادر سلیمانی عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به تحولات اخیر، ضمن اشاره به ابلاغ وزارت صمت به بورس کالا برای قیمت‌گذاری فولاد براساس ۷۰ درصد CIS به بورس‌نیوز گفت: بورس‌کالا، از قوانین شورای عالی بورس تبعیت می‌کند و ابلاغیه وزارت صمت، پیش از اجرا باید در این شورا موردبررسی کارشناسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد که توسط ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید در ابتدا بر مبنای ۸۰ درصد قیمت cis بود، اما معاونت معدنی وزارت صمت این مبنا را به ۷۰ درصد کاهش داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مقامات وزارت صمت، درصد هستند با قیمت‌گذاری دستوری فولاد، مانع افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شوند که در این خصوص نیز بحث وجود دارد؛ اما بورس کالا، تابع قوانین بازار سرمایه، زیرمجموعه سازمان بورس و وزارت اقتصاد است و وزارت صمت، نمی‌تواند بورس کالا را ملزم به اجرای تصمیمات خود کند. به این ترتیب تصمیم نهایی در این زمینه با شورای عالی بورس است.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: تدوین شیوه‌نامه قیمت فولاد، پیش‌ازاین، طبق مطالعات کارشناسی در حال پیگیری بود و روند عادی خود را طی می‌کرد، اما اکنون کاهش قیمت مبنا در عرضه‌های بورسی فولاد از سوی وزارت صمت، ابلاغ شده است!

سلیمانی در پایان تأکید کرد: درمجموع، آثار چنین مصوباتی که تأثیر زیادی بر بازار خواهد داشت باید موردبررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد و هر تصمیم‌گیری یک‌سویه، اقدامی با ریسک بالا محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲
اون از دژپسند، این از رزم حسینی ... عجب وزرایی ... یکی از یکی خردمند تر و دانا تر و باکفایت تر. دولت تدبیر و امید عجب اسم برازنده ای است برای آقایان.