بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
افزایش اندک قیمت ارز در معاملات بعدازظهر دیروز نیز می‌تواند جو مثبت روز گذشته را در معاملات امروز نیز در گروه‌های اصلی و مهم بازار نگه دارد.
کد خبر : ۲۳۴۵۷۷

ثبات فضای مثبت بازار با افزایش اندک قیمت ارز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته برای اولین بار طی یک هفته گذشته شاهد مثبت شدن شاخص کل بورس بودیم. در حالی که در ابتدای بازار مجددا روند معاملات بازار در گروه‌های اصلی با قیمت‌های منفی آغاز به کار کرد، به تدریج و با انتشار گزارش‌های بیشتر عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها شاهد مثبت شدن روند معاملات و تشکیل صف‌های خرید در برخی نماد‌های مهم بازار بودیم.

انتشار گزارش‌های مثبت در برخی شرکت‌های گروه فلزات اساسی و پتروشیمی را می‌توان دلیل اصلی بهبود وضعیت در شرکت‌های اصلی بازار عنوان کرد.

شاخص کل رشد اندک ۴۰۰ واحدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۱۵۰هزار واحد رسید. با این حال، شاخص کل هم وزن روند منفی خود را حفظ کرد و با حدود ۱.۵درصد کاهش به ۴۳۰هزار و ۴۲۳ واحد رسید. برخلاف شرکت‌های بزرگ، در انتشار نیافت و منجر به سقوط مجدد قیمت‌ها در این گروه‌ها شد. حباب قیمتی در این گروه‌ها و با توجه به نسبت‌های قیمت به سود بالای آن‌ها بسیار محسوس و چشمگیر بوده و ریسک سهامداری در این گروه‌ها افزایش شدیدی یافته است.

ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۵۰هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش خوبی را نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان

یک منبع آگاه گفت: در پی فراخوان نمایندگان مجلس، حسن قالیباف‌اصل رئیس هیأت مدیره سازمان بورس از مقام خود استعفا کرد. امروز خبری دست به دست شد که حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس استعفا کرده بود، خبرنگار فارس برای صحت و سقم این خبر با یک مقام آگاه در سازمان بورس و اوراق بهادار تماس گرفت که وی با تأیید این خبر گفت: حسن قالیباف اصل استعفای خود را تقدیم فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی کرده که البته هنوز پاسخ وزیر نیامده است.

وی گفت: در صورت پذیرش استعفای رئیس سازمان بورس از سوی وزیر بلافاصله جلسه هیأت مدیره بورس تشکیل و مدیرعامل جدید انتخاب می‌شود. در حال حاضر اعضای هیأت مدیره سازمان بورس شامل حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس سازمان، احمد جاویدی، رئیس هیأت مدیره و معاون اجرایی سازمان، محمدرضا معتمد، عضو هیأت مدیره و معاون نظارت بر نهاد‌های مالی، جعفر مالی عضو هیأت مدیره و معاون حقوقی و محمدحسن ابراهیمی سرو علیا عضو هیأت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران است.

در خبری از گروه خودرویی، در پی مخالفت سازمان بازرسی با فرمول جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو برای ۳ماهه آخر سال منتفی شد و شورای رقابت از موضع خود برای رشد مداوم قیمت خودرو عقب نشینی کرد.

در عین حال قیمت‌گذاری خودرو‌های جدید نیز به کمیته خودرو واگذار شد. در این مورد رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت‌گذاری سه ماهه خودرو از دستور کار خارج شد، گفت: قیمت خودرو‌های داخلی در فصل زمستان با همان نرخ پاییز عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شورای رقابت تصمیم گرفت قیمت‌های فروش زمستان کارخانه‌ها افزایش نیابد. شیوا افزود: از این پس قیمت‌گذاری خورو‌ها به جای سه ماهه، هر شش ماه یا سالانه تعیین خواهد شد.

در سامانه کدال شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها هستیم. در حالی که در گروه پالایشگاهی به دلیل عدم اعلام نرخ‌ها از سوی شرکت پالایش و پخش امکان ارائه گزارش‌ها فراهم نبود، در اکثر گروه‌ها شاهد انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها بودیم.

همان گونه که ذکر شد در برخی گروه‌های کوچک‌تر بازار همچون گروه ساختمانی، زراعت و غذایی و رایانه‌ای گزارش‌های کمتر از حد انتظار را شاهد بودیم، در برخی شرکت‌های گروه پتروشیمی و فلزات اساسی و روغن موتور شاهد گزارش‌های مثبتی بودیم.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که اثرات گزارش‌های ۹ماهه و پس از آن با انتشار گزارش‌های عملکرد دی ماه شرکت ها، روند آتی قیمت گروه‌های بازار را مشخص خواهد کرد و شاید برای اولین بار طی دو سال اخیر شاهد روند معاملات برخی گروه‌های بازار بر خلاف سایر گروه‌ها باشیم و روند ثابتی را در تمامی گروه‌ها و به صورت مشابه شاهد نباشیم.

همچنین افزایش اندک قیمت ارز در معاملات بعدازظهر روز گذشته نیز می‌تواند جو مثبت دیروز را در معاملات امروز نیز در گروه‌های اصلی و مهم بازار نگه دارد.

با این حال در گروه‌های کوچک‌تر همچنان شاهد افزایش عرضه‌ها خواهیم بود و بعید نیست که با مثبت شدن روند معاملات در گروه‌های بنیادی شاهد جابجایی نقدینگی از گروه‌های کوچک و زیان ده و حبابی به این گروه‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر