بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
به نظر می‌رسد که امروز نیز بازار در گروه‌های اصلی و شاخص ساز با نوسانات بلندی مواجه باشد و احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها در بیشتر شرکت‌های بزرگ دور از انتظار نخواهد بود.
کد خبر : ۲۳۴۸۸۶

پیش گشایش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار سرمایه بودیم. درحالی‌که در ابتدای معاملات روز گذشته شاهد کاهش بیش از ۱۴ هزار واحدی شاخص کل درنتیجه افت قیمت‌ها بودیم، به‌تدریج و با تشکیل صف خرید در نماد‌های گروه پالایشگاهی و در مرحله بعد "شستا" و روند مثبت "فولاد" و "خودرو"، شاخص کل با رشد اندک ۱.۲۲۵ واحدی به کار خود پایان داد و در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۲۳۵ هزار واحد رسید.

بااین‌حال، شاخص هم‌وزن به روند کاهشی خود ادامه داد و درحالی‌که نماد‌های شاخص ساز روند مثبت به خود گرفتند، شرکت‌های کوچک و به‌ویژه گروه ساختمانی و مواغذایی مجدداً روند منفی داشتند و با کاهش قیمت مواجه شدند.

شاخص کل هم‌وزن با بیش از ۱.۱۸ درصد کاهش به رقم ۴۳۲ هزار و ۴۳۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن از سقف قبلی خود که در ۲۲ دی‌ماه ثبت‌شده بود، در حدود ۸ درصد کاهش را محقق کرده است.

ارزش معاملات دیروز به ۲۲۰ هزار میلیارد ریال رسید و پرارزش‌ترین نماد‌های معاملاتی روز گذشته شامل "شستا"، "خودرو"، "خساپا" و "شپنا" بودند.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بررسی بودجه کل کشور، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی جزئیات افزایش یارانه نقدی برای دهک‌های مختلف در سال آینده را تشریح کرد. وی افزود: بر این اساس، یارانه نقدی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که ۱۰ میلیون نفر هستند، ۲۶۸ هزار تومان تعیین شد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: هم‌چنین یارانه دهک‌های بعدی که حدود ۲۵ میلیون نفر هستند ۱۸۳ هزار تومان تعیین و به حدود ۳۵ میلیون نفر مبلغ ۱۳۱ هزار تومان و به دهک‌های بالا نیز ۹۱ هزار تومان داده خواهد شد.

کشمکش بر سر دستورالعمل عرضه فولاد در شرایطی بین دولتی‌ها ادامه دارد که معاون اول رئیس‌جمهور از معاون اقتصادی خواسته تا شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد را اصلاح کند. در این شرایط فعالان بازار فولاد معتقدند شفاف‌سازی مالیاتی نقش مهمی در مدیریت بازار خواهد داشت. بر این اساس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد را خواستار شد. در نامه جهانگیری تأکید شده که این اصلاح طوری صورت گیرد که هیچ علامت منفی به بورس داده نشود.

در خبری از حوزه مسکن، بانک مرکزی گزارش بازار مسکن در دی‌ماه سال جاری را منتشر کرد که نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در دی‌ماه سال جاری نسبت به دی سال گذشته رشد ۹۸.۳ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، در دی‌ماه سال جاری ۳۵۱۵ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه گذشته (آذر ۹۹) که تعداد معاملات مسکن ۲۵۵۵ فقره بود، رشد ۳۷.۶ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (دی‌ماه ۹۸) که تعداد معاملات مسکن ۱۰ هزار و ۶۸۷ فقره بود، کاهش ۶۷.۱ درصدی داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دی‌ماه سال جاری در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان بود که نسبت به آذرماه سال جاری با متوسط متری ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان رشد ۱.۸درصدی داشته و نسبت به دی‌ماه سال گذشته که این شاخص ۱۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ تومان در هر مترمربع بود، افزایش ۹۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در خبری از حوزه بازار سرمایه، مدیرعامل بورس تهران از تصویب طرح جداسازی بازار‌های معاملاتی یا مارکت ایمپکت باهدف جلوگیری از تأثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سهامداران خرد خبر داد که به‌زودی اجرا می‌شود. علی صحرایی در خصوص تصویب تغییر و اصلاح بهینه طرح مارکت ایمپکت در جلسه دیروز هیات مدیره شرکت بورس در توییتر خود نوشت: طرح جداسازی بازار‌های معاملاتی در بورس تهران نهایی شد و به‌زودی با همکاری سایر ارکان بازار سرمایه به‌صورت یکپارچه اجرا می‌شود. هدف این طرح جلوگیری از تأثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سهامداران خرد است. در این طرح حدنصاب تفکیک معاملات نهاد‌ها در دو بازار عادی و بلوکی به‌صورت ادواری بازبینی می‌شود و طی بازه‌های زمانی مشخص، اثربخشی این سازوکار ارتقاء خواهد یافت.


بازار امروز
به نظر میرسد که در گروه‌های کوچک همچنان فروشندگان دست بالا را داشته باشد و برخلاف هفته‌های گذشته که شاهد رشد قیمتی در شرکت‌های کوچک و حبابی بودیم و از سوی دیگر شاهد افت قیمت‌ها در شاخص ساز‌ها بودیم، در حال حاضر رویه متفاوت و معکوسی را شاهد هستیم.

به نظر می‌رسد که امروز نیز بازار در گروه‌های اصلی و شاخص ساز با نوسانات بلندی مواجه باشد و احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها در بیشتر شرکت‌های بزرگ دور از انتظار نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سیلی
زیان ۳۸هزار میلیاردریالی خودروساز نارنجی و یاتاقان در سربالایی؛

سیلی "خساپا" بر صورت سهامداران

کاهش ۱۲۰ هزار تنی فروش وکیوم باتوم
عدم عرضه و فروش لوب کات سبک این پالایشگاه در بورس کالا؛

کاهش ۱۲۰ هزار تنی فروش وکیوم باتوم "شپنا"

ارسال نظر