بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

تفکیک بازار معاملاتی مانع سنگ‌اندازی حقوقی‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: مقررات و دستورالعملی تدوینی موجب شده بازاری ایجاد شود که یک کد بتواند به صورت آبشاری سهم عرضه کند و تعادل بازار را بهم بزند که با اجرای تفکیک بازار معاملاتی جلوی آن گرفته می‌شود.
کد خبر : ۲۳۴۸۹۰

تفکیک بازار معاملاتی مانع سنگ اندازی حقوقی‌ها

امیر سیدی در گفت‌وگو با بورس نیوز بابیان اینکه طرح تفکیک بازار معاملاتی می‌تواند به بازار کمک کند، اظهار کرد: موضوعی که در توجیه این طرح گفته می‌شود مبنی بر اینکه در دنیا "دارو پول" وجود دارد و حجم‌ها آنجا انجام می‌شود صحبت درستی است اما؛ فضای آن انتخابی بوده و اجباری برای آن وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اینکه یک کد در فعالیت روزانه خود به یک سمت فروش محدود شود به دلیل صف خریدوفروشی که در بازار وجود دارد اتفاق خوبی است، معمولاً زمانی که صف خریدوفروش انباشته می‌شود یک موقعیت برای کد‌هایی که بخواهند به‌یک‌باره عرضه داشته باشند اگر این صف نبود، نمی‌توانستند به‌یک‌باره عرضه کند.

وی گفت: مشکل بازار وجود صف خریدوفروش در بازار است که پس از مدتی متورم و تبدیل به عدد بزرگی می‌شود که یک کد معاملاتی در یک‌لحظه ورود و همه را عرضه می‌کند درصورتی‌که اگر دامنه نوسان وجود نداشت این اتفاق نمی‌توانست بیفتد.

سیدی بابیان اینکه این طرح مناسب است، اما اگر دامنه وجود نداشته باشد خودبه‌خود این اتفاق می‌افتد، بیان کرد: اگر بازاری بدون دامنه‌نوسان وجود داشت، کدی که به دنبال عرضه بود باید بازاریابی می‌کرد و سهم در همان تابلو بین معاملات، به‌صورت بلوک انجام می‌شد.

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: اجرای این طرح یک پیچیدگی به بازار اضافه می‌کند درحالی‌که "دارو پول" در دنیا در بازار‌های غیررسمی اتفاق می‌افتد، اوردر‌ها غیرقابل‌شناسایی است و معاملات بلاک انجام و در بازار می‌نشیند.

وی خاطرنشان کرد: شاید در کشور بتوانیم این"دارو پول" را ایجاد کنیم که می‌تواند جای آن در فرابورس باشد و هر دارایی که در سپرده‌گذاری وجود دارد به‌صورت "دارو" و  به‌صورت بلوک معامله شود.

سیدی تأکید کرد: در بازار دستورالعمل‌های مختلفی صادر می‌کنیم و پس از مدتی به‌واسطه این مقررات مشکلاتی به وجود می‌آید که باید به دنبال حذف آن برویم فرایند تکراری است، هرچه ما از بازار‌های مالی دنیا و اقدامات مناسبی که انجام دادند الگوبرداری کنیم مشکلات کمتر خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مقررات و دستورالعملی تدوینی موجب شده بازاری ایجاد شود که یک کد بتواند به‌صورت آبشاری سهم عرضه کند و تعادل بازار را به هم بزند که با اجرای تفکیک بازار معاملاتی جلوی آن گرفته می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس
کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز پاسخ دادند؛

تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار
کارشاس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار

گپ بزرگ پیش‌بینی نرخ ارز، چالش اصلی بورس
مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گپ بزرگ پیش‌بینی نرخ ارز، چالش اصلی بورس

ارسال نظر