بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آیا کانون سهامداران حقیقی زیر پرچم سازمان بورس می‌رود

آیا کانون سهامداران حقیقی زیر پرچم سازمان بورس می‌رود
طبق مقررات بازار سرمایه، کانون ها مثل کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری امکان تشکیل و فعالیت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار را دارند و در واقع این کانون ها، نماینده اعضای خود هستند.
کد خبر : ۲۳۵۱۷۲

تشکیل کانون سهامداران حقیقی

به گزارش بورس نیوز، با توجه به حضور پر تعداد سهامداران خرد در بازار سرمایه در یکی دو سال اخیر و مشکلاتی که به این سهامداران تحمیل شده، تشکیل کانون سهامداران حقیقی ضرورت بیشتری دارد.

حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص تشکیل کانون سهامداران حقیقی و شیوه تشکیل آن بیان کرد: تشکیل کانون سهامداران حقیقی در بازارسرمایه در چند قالب امکان اجرا دارد.

وی ادامه داد: ابتدا می‌توان چنین کانونی را به‌عنوان یک NGO یا نهادی تحت نظارت مجلس و یا نهادی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل داد؛ ولی شخصاً معتقدم در شرایط فعلی، تشکیل کانونی تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار بهترین راهکار برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی است؛ چراکه در این صورت نیازی به تصویب یا حتی اصلاح قوانین و مقررات و دستورالعمل ها نخواهیم داشت که این موضوع بسیار ارزشمند بوده و تشکیل این کانون را تسهیل خواهد کرد.

اسدی افزود: باید توجه داشت که برای تشکیل یک NGO یا هر نهادی که قرار است در مجلس با آن عنوان ساختار سازی انجام شود، باید فرایند قانونی این کار از جمله پیشنهاد، اظهار نظر، طرح در صحن علنی مجلس و... را خواهیم داشت تا در نهایت این طرح به تصویب مجلس برسد که در نهایت سپری کردن چنین مراحلی زمان‌بر خواهد بود.

این حقوقدان بازارسرمایه تصریح کرد: اما در سوی دیگر قضیه، طبق مقررات بازار سرمایه، کانون‌ها مانند کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری امکان تشکیل و فعالیت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار را دارند و در واقع این کانون‌ها، نماینده اعضای خود هستند. نکته حائز اهمیت این جاست که قرار نیست در بازار سرمایه یک جبهه دو قطبی بین سازمان بورس و اوراق بهادار با سهامداران حقیقی تشکیل شود.

وی تاکید کرد: چنین اتفاقی قطعاً تبعات منفی به دنبال خواهد داشت و "کانون سهامداران حقیقی" طبق قانون‌ بازار اوراق بهادار و زیر نظر معاونت نهادهای مالی سازمان بورس با درخواست اخذ مجوز، قابل بررسی و تشکیل خواهد بود.

اسدی گفت: این کانون می‌تواند از اعضا حق عضویت دریافت کند و برای اعضا، حقوق و مزایایی قائل باشد، ولی برای تاثیرگذاری این کانون در شورای عالی بورس، نیازمند تغییر قوانین بازار سرمایه هستیم اینکه کانون سهامداران حقیقی به قدرتی برسد که یک نماینده از این کانون به‌عنوان نماینده کانون ها در شورای عالی بورس حضور داشته باشد‌.

این حقوقدان بازارسرمایه اضافه کرد: پس‌لذا تشکیل کانون سهامداران حقیقی به‌عنوان یک NGO مستقل یا نهادی تحت نظارت مجلس، منطقی و مطلوب نیست (هر چند می تواند به‌طور موازی این اتفاق رخ دهد) اما؛ تشکیل کانون سهامداران حقیقی تحت نظارت سازمان بورس، یعنی به لحاظ نظارتی، ساختار کانون سهامداران حقیقی زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود؛ ولی به لحاظ ابعاد اجرایی و مدیریتی، این کانون عملکرد مستقلی خواهد داشت.

بخش نخست این مصاحبه را از این طریق می‌توانید مشاهده کنید:

بیشتر بخوانید:

جای خالی نماینده حقیقی ها در شورای عالی بورس 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تنبیهی برای سهامداران ...
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تنبیهی برای سهامداران ...

انتشار آرای انضباطی بازار سرمایه نیازمند یک بند
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

انتشار آرای انضباطی بازار سرمایه نیازمند یک بند

پیش‌بینی غیر واقعی ممنوع
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیش‌بینی غیر واقعی ممنوع

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
شنیدم وسپهر ورشکست شده آیا کسی اطلاعی داره؟
ناشناس
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
بابا مگه خوابی؟!! کل شرکت های بورسی ورشکست شده مگه نمی بینی سهامداران 90 درصد در ضرر فرو رفته اند تو الان از خواب بیدار شدی می گی وسپهر ورشکست شده! عجب. نفرین بر آدم های بی لیاقت و دزد ومکار که س مایکون رو آزمون گرفتن.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
من یکی دیگه آخرین نظری هست که تو تمام سایت های خبری خواهم گذاشت خیانت کردید از سایت های خبری تا بالا بدرود.