بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
مدیرعامل "کارگزاری مهراقتصاد" در پاسخ به صدای سهامدار بورس‌نیوز اعلام کرد؛

سیاست داخلی خودمان بود/ بررسی دلیل کاهش اعتبار مشتریان

سیاست داخلی خودمان بود/ بررسی دلیل کاهش اعتبار مشتریان
گفت: شاید بهتر باشد مشتریانی که خرید اعتباری داشته اند، قبل از رسیدن به هفته پایانی سال به تدریج به فکر تسویه بدهی خود باشند تا در آن مقطع دچار مشکل نشوند.
کد خبر : ۲۳۵۳۳۸

دلیل کاهش اعتبار مشتریان این کارگزاری چه بود

به گزارش بورس نیوز، امروز برخی مشتریان کارگزاری مهر اقتصاد بابت کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید اعتباری این کارگزاری گلایه کرده‌اند.

 
سعید ذوالفقاری مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: موضوع کاهش سقف اعتبار مشتریان، یک سیاست کاملا داخلی بوده و این تصمیم بر اساس دستورالعمل سازمان بورس یا ... اتخاذ نشده است.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که با توجه به شرایط منفی بازار، برخی مشتریان به موقعیت ارزش در ریسک نزدیک شده‌اند و از آنجا که سال مالی کارگزاری مهر اقتصاد، ۲۹ اسفندماه بوده و به هر حال در هفته پایانی سال مشتریانی که خرید اعتباری داشته‌اند، باید نسبت به تسویه حساب اقدام کنند؛ کارگزاری تصمیم گرفت در این مقطع اعتبار مشتریان را ۳۰درصد کاهش دهد و احتمالا ۱۵روز دیگر هم ۳۰درصد دیگر اعتبار مشتریان کاهش خواهد یافت تا به تدریج تسویه حساب ها انجام شود.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در بازار نزولی که ارزش پرتفوی مشتریان مرتبا در حال کاهش است، کاهش قدرت خرید اعتباری مشتریان در نزدیکی موعد تسویه حساب، اصلا عجیب نبوده و ضمن آنکه کاهش اعتبارات منافاتی با هیچ یک از بندهای قرارداد ندارد. به هر حال در سال جدید، خط اعتباری جدید از بانک گرفته خواهد شد و احتمالا سقف اعتبار مشتریان مجددا افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد تصریح کرد: کارگزاری مهر اقتصاد، در این چند سال خدمات خوبی به مشتریان خود ارائه کرده و انتقاد به کاهش ۳۰درصدی قدرت خرید اعتباری در این شرایط منطقی نیست؛ این کارگزاری کمترین هزینه مالی را شارژ کرده (هزینه مالی مهرماه و آبان ماه فقط حدود ۵ درصد بوده است) و در دو سال گذشته هم در پایان سال مالی با استفاده از منابع مالی خود کارگزاری اقدام به تسویه حساب با بانک کرده تا مشتریان ناچار به فروش سهام و تسویه حساب با کارگزاری در پایان سال و خرید مجدد در سال مالی جدید نشوند.

مراقب ریسک خرید اعتباری در منفی‌های بازار باشید

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه خریدهای اعتباری در بازار نزولی، ریسک بیشتری به سهامداران تحمیل خواهد کرد، گفت: افزایش ضریب اعتبارات توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به این علت انجام شد که مشتریانی که خرید اعتباری کرده بودند، مجبور به فروش نشوند اما؛ به هر حال این مشتریان باید در پایان سال مالی کارگزاری‌ها اقدام به فروش و تسویه کنند؛ در غیر اینصورت کارگزاری می‌تواند مستقیما اقدام به فروش سهام مشتریان کند.

وی اضافه کرد: هر ساله در اسفندماه (حتی در روندهای مثبت بازار) به سبب تسویه معاملات اعتباری سهامداران و نیز نیاز حقوقی‌ها به منابع نقدی در پایان سال و ... فشار فروش در اسفندماه بیشتر شده و بورس نیز این روزها اوضاع مساعدی ندارد و بسیاری از سهامداران به دنبال فرصتی برای فروش هستند. بنابراین بعید نیست امسال هم اسفندماه پُر عرضه ای داشته باشیم. با این شرایط شاید بهتر باشد مشتریانی که خرید اعتباری داشته اند، قبل از رسیدن به هفته پایانی سال به تدریج به فکر تسویه بدهی خود باشند تا در آن مقطع دچار مشکل نشوند.

وی در پایان گفت: برای رشد و گسترش بازار‌سرمایه به‌عنوان منبع تامین مالی آتی، دولت به جای بازار پول می‌بایست شرایط را با عدم دخالت دستوری در قیمت‌گذاری محصولات صنایع مختلف مهیا کند.

بیشتر بخوانید:

بازگشت به مدار صعودی در گرو...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Austria
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
خرید اعتباری در بازاری که روزی ۵ درصد منفی میخوره، حماقته، به نظرم در حق شون لطف کرده
حسيني
United States of America
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
ايشان قبلا مسئول دفتر مديرعامل شركت سرمايه گذاري مهر اقتصاد بودند. تو بازار حرفه اي تر با سوادتر نبود كه ايشان مديرعامل كارگزاري شدند حالا رشد كارمزد كارگزاري را در دوره رونق بازار به مديريت خودش نسبت ميده،