بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
مدیرعامل کارگزاری بهین‌پویا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دلیل سرکوب تقاضا در بازار چیست

هدف واقعی از فشار فروش‌ها مشخص نیست و قطعاً دود این شرایط به چشم تمام فعالان بازار سرمایه خواهد رفت و با نابود کردن اعتماد مردم، دیگر نمی‌توان انتظاری از بازار سرمایه داشت؛ "اعتماد" یعنی پویایی بازار و فعلاً هیچ نشانی از پویایی در این بازار وجود ندارد.
کد خبر : ۲۳۸۶۷۶

دلیل سرکوب تقاضا در بازار چیست

به گزارش بورس نیوز با وجود ریزش سنگین قیمتی در اکثر سهم‌های بازار، همچنان فشار فروش‌ها بر گرده بازار سرمایه سنگینی می‌کند و به‌محض آنکه سهمی اندکی به سمت تعادل حرکت می‌کند، بلافاصله با فشار عرضه حقوقی‌ها مجدداً صف فروش می‌شود. این شرایط، ظن دستوری بودن ریزش‌های بازار سرمایه را برای برخی فعالان این بازار، ایجاد کرده است.

نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در شرایطی که وضعیت بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که هیچ تقاضایی برای خرید وجود ندارد و نقدینگی جدیدی هم وارد این بازار نمی‌شود، فشار فروش‌ها باعث می‌شود بار منفی در بازار ماندگار شود و همین وضعیت، ظن تعمدی بودن ریزش‌ها را تقویت می‌کند. در روزهای گذشته هم در بعضی نمادها تقاضا وجود داشت؛ ولی این تقاضا با فشار عرضه‌ها سرکوب شد.

وی افزود: اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه از بین رفته و هر چه این وضعیت بیشتر به طول انجامد، بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته بازار هم دشوارتر خواهد بود. بازار سرمایه ما پویا نیست و باید به‌نوعی مانع از فشار فروش‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که "اگر فرضیه تعمدی بودن منفی‌های بازار سرمایه را بپذیریم، چه هدفی دنبال می‌شود؟" گفت: اگرچه پیش‌بینی‌هایی در این مورد می‌توان داشت؛ ولی هدف واقعی از فشار فروش‌ها مشخص نیست و قطعاً دود این شرایط به چشم تمام فعالان بازار سرمایه خواهد رفت و با نابود کردن اعتماد مردم، دیگر نمی‌توان انتظاری از بازار سرمایه داشت. "اعتماد" یعنی پویایی بازار و فعلاً هیچ نشانی از پویایی در این بازار وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای جذاب شدن این بازار یا باید خبر مثبت و بااهمیتی به بازار سرمایه مخابره شود و یا اینکه دامنه نوسان کلاً حذف شود. البته حذف دامنه نوسان می‌تواند سهم‌های وابسته به درآمدهای ارزی را منفی کرده و سایر نمادها هم تحت تأثیر این سهم‌ها، منفی شود. معتقدم راهکار برون‌رفت از مشکلات بازار سرمایه، کاهش مداخله‌ها و جلوگیری از سیاست زدگی‌های این بازار است. بازار سرمایه باید راه خود را برود و می‌توان با مشوق‌هایی مثل تعیین تکلیف دامنه نوسان یک‌بار برای همیشه (نمی‌توان هر روز تصمیمی در مورد دامنه نوسان معاملات گرفت و با هر روندی، دامنه نوسان را دست‌کاری کرد)؛ مشوق‌های مالیاتی و... به جذابیت بازار سرمایه کمک کرد.

جزایری ضمن تأکید بر غیرمنطقی بودن منفی‌های کل بازار، اظهار کرد: احیای برجام و لغو تحریم‌ها، خبر بدی برای بازار سرمایه ما نیست؛ ولی عده‌ای فعالان این بازار نگران کاهش نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار سرمایه هستند. اما با فرض پذیرش احتمال کاهش نرخ ارز، بازهم دلیلی برای منفی‌های سهم‌هایی که فروش داخلی دارند یا از کاهش نرخ ارز منتفع می‌شوند، وجود ندارد. با توجه به چشم‌انداز مذاکرات و لغو تحریم‌ها و... منفی‌های بازار سرمایه علت منطقی ندارد و فقط و فقط ناشی از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به فضای این بازار است.


  • بیشتر بخوانید:

پاتک سیاست به "بورس"

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه
عضو هیات مدیره کارگزاری بورسیران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه

فروش های بی‌منطق در برخی صنایع
مدیر عامل سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

فروش های بی‌منطق در برخی صنایع

خودکشی از ترس مرگ!
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

خودکشی از ترس مرگ!

راهکاری برای پایان دادن به نزول فرسایشی بازار
مدیر سرمایه گذاری مشاور سرمایه گذاری معیار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

راهکاری برای پایان دادن به نزول فرسایشی بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
متاسفانه این تازه استارت شروع ریزشهاس رکود پنج ساله داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
نمی دونم تا کی و کجا با مدیریت ناکارآمد صحرایی و هامونی میخواهید با جنگولک بازی های من درآوردی خوتون ریزش بازار را تداوم بدین؟! جناب دهقان دهنوی از وقتی که جنابعالی قدم نامبارکت رو برای حمایت از صحرایی و دارو دسته اش به بورس گذاشتی وضعیت هر روز بدتر از دیروزش شده! یک بار برای همیشه تصمیم منطقی بگیر و دامنه نوسان را کان لم یکن کن و خیال همه رو راحت. کار سختی نیست. هر کسی که به دارایی و ارزش سهمش واقف باشه مفت فروشی نمیکنه. اگر نگران عدم جایگزینی سهمهای فروش رفته صحرایی و اعوان و انصارشون در قیمت مفت و رایگان هستی؟ بایستی به اطلاع جنابعالی برسونم: همان افراد فاسد کلیه سهام در اختیارشونو با 10 برابر قیمت ارزش ذاتیش به مردم و سهامداران خرد قالب کردن و الان در انتظار بزخری مجدد هستن!؟ ولی اگر به بهانه دلسوزی و از اینجور مزخرفات نگران سهامداران حقیقی هستی که اطمینان دارم نیستی. نمیخواد بیشتر از ظرفیتت ادعای داعیه مهربانتر از مادر داشته باشی و خودتو هلاک کنی!! بازار راه خودشو پیدا میکنه و در مدت یک هفته به تعادل میرسه.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
تنها سایتی که واقعیتو گفت بقیه که میگن هیجانه
امینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
بازاسهام،مردم،رابه،بازی،گرفته،بود،یک،دقیقه،سهام،قرمز،بود،بازیک،دقیقه،دیگر،آبی،میشدبادوقررون.میرفت،بالا،بادوقرونن،میامدپاین.،،،یا،یکی،قرمز،میشودجن،دقیقه،دیگر،،آبی،ساعت،۹بود۶۶۰۰میخریدی،،تاعت۱۱ثبت.میشد۷۰۰۰هزارتومان،مردم.از،دوقرون،بالا،پاین،خسته،،،شدن،یک،سهام،۱۷۰۰میشود۱۷۲۰یامیشود۱۶۹۰مگر،خاله،خاله،بازی،،،،میکند،مردم،۱۰یا۵یا۲۰میلیون،میاره،که،پولش،کاربکند،یاسود،یابکند،
امینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
دارن،با،بازار،سهام،بازی،میکن،دوقرون،بال،دوقرون،پایم،یک،دقیقه،،،ابی،یک،دقییق،قرمز،مردم،۵یا۱۰میلیون،،بیارن،تو،بازار،سهام،کاربکنن،،حلا،یکی،میخاد،یک،سال،بماند،یکی،میخادکاربکند،ولی،نمیخاد،،،،،خاله،خاله،بازی،بکند،یاساعت،۹صبح،هست،۶۶۰۰ساعت،۱۱ثبت،بکنی۷۰۰۰هزار،باید،بامردم،درست،باشی،،هم،به،سهام،دار،زربه،میزنی،هم،به،سهاب،سهام
فرهان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
به شعور مردم توهین نکنید
حقوقیا صف فروش درست میکنند نه مردم
ناشناس
Poland
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
خدالعنت کنه تمام کسانی رو که باعث ریزش بورس و ازبین رفتن پول مردم شدن وتمام کسانی که تو صف فروش میشینن
امیر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
دلیل سرکوب تقاضا در بازار ! به احتمال زیاد ظرفیت خرید هاشون هنوز تکمیل نشده ویا اینکه خوابهایی که برا سرمایه سهامداران خرد دیده اند هنوز به راند آخر نرسیده وتا استخوان هاشو نشکونند ول کنش نمیشند چرا که 01/24 دقیقا این مسئاه به وضوح دیده میشد تا مادامی که بازار منفیه حقوقیها در سمت تقاضا هستند ولی دیروز بازار یه نمه داشت مثبت میشد نفسشو بریدند حقوقیها در سمت تقاضا نبودند ویا خیلی ضعیف بودندولی در سمت فروش تمام قد ظاهر شدند در سهمهایی مثل فولاد فملی کچاد کگل کنور پالایشیها و... مرد میدان میخاد تا چرایی عملکرد حقوقیهادر بازار دیروز را بعد دوهفته سرخپوشی بورس آشکار کنه