بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
هفت چالش حقوقی استارت‌آپ‌ها؛ موسسه حقوقی بیگدلی
هفت چالش حقوقی استارت آپ‌ها که معمولا در زمان تاسیس کسب و کار یا حین توسعه و گسترش کسب و کار خود با آن مواجعه هستند در این مطلب بررسی شده است.
کد خبر : ۲۳۹۵۵۳

خواندن ۲ دقیقه

هفت چالش حقوقی استارت‌آپ‌ها؛ موسسه حقوقی بیگدلی

هفت چالش حقوقی استارت آپ‌ها که معمولا در زمان تاسیس کسب و کار یا حین توسعه و گسترش کسب و کار خود با آن مواجعه هستند در این مطلب بررسی شده است. موسسه حقوقی حسن بیگدلی در این مطلب بخشی از چالش‌های حقوقی استارت آپ‌ها را بررسی می‌کند.

یکی از این چالش‌های مهم مسائل و چالش‌های حقوقی است. در این مقاله سعی شده به هفت مورد ازین چالش‌ها و مشکلات حقوقی بپردازیم و راهکار‌های مقابله و برطرف کردن آن‌ها را ارائه نماییم تاافراد علاقه‌مند با مطالعه این مقاله و آشنایی با این چالش‌ها کسب و کار خود رو به نحوی اداره و مدیریت نمایندکه با کمترین چالش قانونی و حقوقی مواجه شودو در توسعه کارشان اختلال ایجاد ننماید.

چه بسا دیده شده افرادی بابهترین ایده و انرژی کنار هم قرار گرفته اند و اقدام به راه اندازی استارت آپ و کسب و کاری نموده اند، ولی به علت رعایت نکردن مسائل حقوقی و مغایرت کسب و کارشان با مسائل قانونی به مشکل خورده اند و کسب و کارشان با مشکلات بزرگی مواجه شده به طور کلی از مدار حرکت و توسعه خارج شده‌اند به نظر می‌رسد اولین چالش حقوقی که در بستر استارت‌آپ‌ها وجود دارد این مسئله بوده که صاحبان اینچنین کسب و کار‌هایی اطلاع کافی از مغایر بودن کسب و کارشان با قوانین ندارند گستردگی قوانین و مقررات ما در زمینه‌های گوناگون از نظر حجم و تخصصی بودن باعث شده که این ادعا که فردی با تمامی این قوانین و مقررات آشناست به سختی قابل پذیرش میباشد لذا صاحبان ایده و کسب و کار بر تمامی قوانین و مقررات تسلط ندارد و معمولاً در حین اجرا و توسعه کسب و کارشان متوجه مغایرت آن با قوانین و مقررات می‌شوند.

هفت چالش حقوقی استارت‌آپ‌ها؛ موسسه حقوقی بیگدلی

نمونه‌ای از این رویداد که با آن برخورد داشتم اینگونه بود که در زمانی که مسئولیت مشاوره یک استارت آپ را به عهده داشتم هبه همین که موضوع آن برگزاری مراسمات عروسی و سایر جشن‌ها بود و به اصطلاح مراسم فشن شو برای عروس برگزار میکرد بدون توجه به اینکه برگزاری چنین مراسماتی نیاز به مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین پلیس اخلاق دارد و درست در زمانی که استارت‌آپ داشت به سوددهی و درآمدزدایی میرسید با احضار دادستان مواجه شده و در پی شکایتی که مراجع داشتند کسب و کارشان به اختلال خورد و به اجبار با وجود هزینه‌های زیادی که بابت تبلیغات انجام داده بود و ضرر مالی و همینطور چشم‌‌پوشی از برند و اعتباری که کسب کرده بود از کسب وکار خود دست بشویند لذاتوصیه می‌کنم که در ابتدای شروع به کسب و کار‌ها و به این نکته توجه کنید که آیا این کسب و کاری که قصد دارند شروع کنند یا توسعه دهند مغایرتی با قانون دارد؟ اگر دارای مغایرت میباشد مغایرت‌ها را شناخته و بررسی نمایند که قابل حل میابشد یا اینکه باید به کلی از ایده خودشان چشم‌پوشی کنند توصیه می‌کنم که با مقررات و قوانین قانونی چندان نامهربان باشیم و از آن‌ها تبعیت نماییم در نهایت آنچه که در محاکم قضایی قضایی و مراجع اداری مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد مسائل قانونی هستند و این ممکن است که به کسب و کار شما یا درآمدتان صدمه بزنه بنابراین با وجود این مشکل وظیفه یک وکیل و مشاور خوب و باتجربه و کارآمد این است که صاحبان کسب و کار‌ها و استارتاپ‌ها را با قوانین و مقررات مربوط به حوزه کاریشان آشنا کند و اینگونه راهنمایی کرده که آیا موضوع فعالیت استار‌ها آن‌ها تا چه میزان مغایر با قانون میباشد اگر فردی به عنوان مشاور حقوقی این وظیفه را به نحو احسنت انجام دهد در شناخته شدن او به عنوان یک وکیل و مشاور موفق تاثیر بسزایی دارد.

دومین مشکلی که استارت‌آپ‌ها با آن مواجه هستند تعهدات و مسئولیت‌های هر یک از شرکا و حقوق آن‌ها و میزان سهم الشرکه هر شریک میباشد بدین معنا که افرادی که برای شروع و استارت یک فعالیت استارت‌آپی دور هم جمع می‌شوند معمولاً بدون توجه به مسائل قانونی و بدون توجه به سهم الشرکه و حقوق و وظایفی که به هریک تعلق دارد کارشان را آغاز می‌نمایند.

اما به طور معمول در پرونده‌هایی که مورد بررسی تیم حقوقی حسن بیگدلی قرار گرفته مشاهده شده که همین جمع دوستانه بعد از رسیدن کسب وکارشان به درآمد زدایی برسر سهم و میزان حقوقشان به دچار اختلاف میشوند چرا که در ابتدای کار سائل حقوقی را به وضوح مشخص نکرده قرارداد حقوقی و تخصصی بوده اند.

در نتیجه ایجاد و راه اندازی هرکسب و کاری نیازمند تعیین نمودن وظایف و مسئولیت‌های هر سمت و دارا بودن قرارداد حقوقی و خصوصی می‌باشد که صاحبان کسب و کار‌ها باید به آن توجه بکنند در نتیجه توصیه نویسنده این است که حتماً در این حوزه از خدمات مشاوره یک وکیل خوب استفاده نمایند. وظیفه یک وکیل خوب مشاور خوب آن است که با تنظیم قرارداد‌ها و ارائه مشاوره‌های مناسب با تنظیم یک قرارداد‌ها و ارائه مشاوره به صاحبان کسب و کار‌ها با توجه به ایده‌ها مسئولیت‌های و ظایف هر یک از شرکا را تعیین نماید ومس از اعلام رضایت شرکا به امضا ایشان برساند بزرگترین چالش‌هایی که در حوزه استارتاپ‌ها وجود دارد این است که متاسفانه استارت اپ هاو صاحبان کسب و کار‌ها مخصوصاً در ابتدای هیچ اعتقادی به اینکه بتوانند از مشاوره‌های تخصصی و خدمات وکلای متخصص در این حوزه استفاده می‌کنند ندارند و نداشتن چنین باوری در آینده آن‌ها را با پرداخت هزینه اضافی ناشی از عدم استفاده از مشاوره تخصصی روبه رو خواهد کرد.

بنا بر نظر وکلایی که در حوزه مشاوره کسب و کار‌ها فعال هستند سومین چالش استارت آپ‌ها این هست با این است که معمولاً چنین کار‌هایی اطلاع کافی در ایت زمینه ندارند که کسب و کار خودشان را در قالب کدام دسته از شرکت‌ها به ثبت برسانند؛ همچنین در فرض ثبت شرکت هیچ گونه اطلاعی از موازین و مسائل حقوقی آن شرگت ندارد چرا که طبق قانون تجارت بیش از هشت نوع شرکت داریم و ممکن است که هر کسب و کاری با یکی از این قالب شرکت‌ها هم گونه و هم خوانی داشته باشه و بهتر است که صاحبان کسب و کار و استارت آپ از خدمات وکلا با تجربه و مشاورین متخصص در این حوزه بهرمند شوند و با بررسی همه جوانب قانون تجارت و قوانین تجاری را بررسی نماید که کسب و کارشان با کدام نوع از شرکت‌ها سازگار بوده و بهترین سود و منافع را برای ایده و استارتاپ مورد نظر ایجاد می‌کند.

هنر یک وکیل خوب این میباشد که با اشراف و آگاهی به مشکلات و چالش‌های حقوقی استارتاپ ها، آن‌ها را در تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌هایی که منطبق با منافع مادی و مسائل حقوقی شان باشد گاه بسازد ودر مسیر موفقیت استارت آپ‌ها یاری رسان آن‌ها باشد.

چهارمین چالشی که در بررسی‌های میدانی و تجربی وکلاء موسسه حقوقی حسن بیگدلی به دست آمده است، مبحث تنظیم قرارداد‌های تخصصی صاحبان کسب و کار و استارت آپ‌ها با مشتریان و ادارات و ارگان‌های مختلف است.

در یک پرونده حقوقی که در موسسه حقوقی حسن بیگدلی مورد بررسی قرار گرفته بعد از گذشتن سه سال از تاسیس و راه اندازی شرکت استارتاپی میگذرد آن‌ها به جهت توسعه کارشان اقدام به اخذ تسهیلات از بانک می‌کنند، ولی از آن جایی که به مسائل و امور بانکی آشنایی نداشته اند اقدام به تنظیم عقد قرارداد مشارکت با شخص حقوقی بانک مینمایند، ولی در تنظیم این قرارداد بانک به صورت یک‌جانبه قرارداد را تنظیم و بدون رعایت تشریفات قانونی و بخشنامه‌های بانک مرکزی اقدام به دریافت سود و جریمه‌های گزاف از این شرکت نوپا می‌نماید؛ تا جایی که شرکت به نوعی در معرض ورشکستگی و یا حمل زیان و خسارت قرار می‌گیرد بنابراین توصیه می‌شود که حتی در تنظیم قراردادهااز ابتدای امر از خدمات وکیل خوب و وکیل با تجربه استفاده شود.

خبر خوب اینکه در موسسه حقوقی حسن بیگدلی وکلای باتجربه و متخصص در حوزه تنظیم قرارداد‌های تخصصی منطبق با نیاز‌های جامعه استارت آپ‌ها حضور دارند و به صورت رایگان یا با دریافت تعرفه‌های قانونی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تخصصی و کارآمد به صاحبان کسب و کار و استارت آپ‌های تازه تأسیس می‌نمایند.

به این نکته توجه بفرمایید که تنظیم یک قرارداد تخصصی منطبق با قانون همراه با رعایت مسائل و موازین قانونی چقدر میتونه به چه اندازه میتواند در پیشبرد کسب و کارشان موثر باشد و با کمترین چالش حقوقی و قانونی مواجه شوند.

هنر یک وکیل خوب این است که در رابطه با حوزه فعالیت استارت آپی که میخواد به آن مشاوره بدهد اطلاعات کافی داشته باشه و از نزدیک مشکلات و موانع و همنطور به مسیر‌های توسعه آن کسب و کار واقف باشد و منطبق با نیاز‌های استارتاپ و توانمندی‌های وجود این شغل اقدام به تنظیم قرارداد تخصصی در حوزه فعالیت آن استارتاپ مورد نظر نماید.

پنجمین چالش مبحث قوانین و مقررات راجع به اداره کار و تامین اجتماعی است. به طور معمول صاحبان کسب و کار و استارت آپ‌ها از پرداختن به این موضوع غفلت ورزیده و چه بسا سال‌های بعد در مسیر حل و فصل دعاوی اداره کار یا مطالبات بیمه و تامین اجتماعی قرار گیرند.

توصیه می‌شود به جهت گستردگی قوانین مربوط به تامین اجتماعی و اداره کارو بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های مختلف موجود در این حوزه حتما از خدمات مشاوره‌ای یک وکیل دارای تجربه در این حوزه استفاده شود.

به خاطر داشته باشید پرداخت حق مشاوره یا حق الوکاله به یک مشاور و وکیل خوب قبل از شروع به کار سرمایه گزاری محسوب میشود چرا که شما را در مسیر رسیدن به اهداف مالی و ایده‌های کسب و کاری یاری خواهد کرد که با کمترین چالش حقوقی مواجه شوید؛ لذا توصیه مدیر موسسه حقوقی حسن بیگدلی این میباشد که دیدگاه خود را از پرداخت حق الوکاله به وکیل به سرمایه گزاری در مسیر رسیدن به موفقیت تغییر داده و با رسیدن به این باورهمیشه از خدمات مشاوره‌ای یک وکیل خوب و باتجربه بهرمند شوید و از نتایج مفید و سودمند چنین باوری در ادامه کسب و کار خود مشاهده خواهید کرد امیدوارم که از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را کرده باشید و چنانچه در حوزه استارتاپ‌ها و کار‌های نوین نیازمند مشاوره و بررسی تخصصی این حوزه و حتی تنظیم قرارداد‌های تخصصی و قانونی میباشید می‌توانید از خدمات حقوقی وکلاء موسسه حقوقی حسن بیگدلی نهایت استفاده و بهره را ببرید.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر