بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ "باید" برای کاندیداها

۲
کارشناس بازار سرمایه گفت: باید نهادی، مسوول پیگیری شعارها و وعده های مطرح شده باشد تا کاندیداها بدون برنامه مدون و قابل اجرا، وعده‌ای ندهند که به بهانه های مختلف، هرگز عملی نشود!
کد خبر : ۲۴۰۶۴۱

۲

به گزارش بورس نیوز، با توجه به تعدد چهره های سرشناسی که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند، به نظر می رسد بازار سرمایه هم روزهای پر نوسانی در پیش خواهد داشت.

بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه بیان کرد: قبل از آنکه بازار سرمایه را به انتخابات گره بزنیم، باید به چند نکته توجه کنیم. نکته اول آنکه انتظار می رود به منظور درک صحیح از نظرات کاندیداها، برنامه اجرایی اقتصادی و هدف گذاری های انجام شده توسط هر کاندیدا ارائه شود. در کشور ما عمدتا کاندیداها طرح کلان اقتصادی ارائه نمی کنند و برنامه مدونی برای تولید، اشتغال، تقویت ارزش پول ملی، تورم و بازارهای مالی و پولی ارائه نمی کنند و فقط وعده هایی در سطح کلان ارائه می کنند، بی آنکه جزئیاتی اعلام کنند که مشخص شود اصلا این طرح قابل اجرا خواهد بود یا وعده ای بیش نیست. مثلا اگر کاندیدایی وعده اشتغال زایی می دهد، باید برنامه های خود برای ایجاد اشتغال را هم با جزئیات اعلام کند و صرفا به وعده های کلی اکتفا نکند.

وی افزود: نکته دوم این است که باید نهادی، مسوول پیگیری شعارها و وعده های مطرح شده باشد و کاندیداها بدون برنامه مدون و قابل اجرا، وعده ای ندهند که به بهانه های مختلف، هرگز عملی نشود! ضمن اینکه معتقدم هرچه مداخله سیاسیون در اقتصاد کمرنگ تر باشد، اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت و تجربه هم گواه همین موضوع است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سوالاتی که باید تمام کاندیداها به آن پاسخ دهند، گفت: یکی از سوالاتی که باید کاندیداها در مورد آن اظهار نظر کرده و برنامه های خود را ارائه کنند. بحث استقلال بانک مرکزی و روش های حفظ و کنترل این استقلال خواهد بود. موضوع دیگری که باید در مورد آن سیاست کاندیداها را جویا شد، قیمت گذاری های دستوری اعم‌ از تعیین نرخ دستوری بهره بانکی تا قیمت گذاری محصولات غذایی و خودرو و... است. موضوع مهم بعدی، بازار متشکل ارزی است که به منظور شفافیت بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه کاندیداها باید سیاست های خود را در مورد تجارت خارجی هم اعلام کنند. اقتصاد بسته، اقتصاد کامل و موفقی نخواهد بود و برای کاهش مشکلات اقتصادی، اشتغال زایی، رونق تولید و بهبود وضعیت معیشت مردم باید اقتصاد ما با دنیا تعامل مثبت داشته باشد و برای این مهم، باید سیاست ما ریل گذار اقتصاد باشد.

شهدایی در خاتمه تصریح کرد: باور بسیاری از فعالان بازار سرمایه این است که دوره اول ریاست جمهوری هر شخص، دوران ثبات و رکود بازار سرمایه است و بازار سرمایه همواره در دوره دوم ریاست جمهوری اشخاص رشد می کند. حال آنکه معتقدم شاید این اتفاق، به نوعی سیکل تصادفی باشد و چه بسا این بار، بازار سرمایه در دوران اول ریاست جمهوری رئیس جمهور بعدی رشد کند. برای مثال شاید لغو تحریم ها، تصویب FATF ، کاهش تنش های منطقه ای و.... دلیلی برای رشد بازار سرمایه ما در یکی دو سال آینده باشد. بهترین اتفاق برای بازار سرمایه، رشد اقتصادی واقعی و رونق تولید در کشور خواهد بود و امیدواریم با برنامه ریزی مناسب و صحیح در دولت بعدی، شاهد شکوفایی بازار سرمایه هم باشیم.


بیشتر بخوانید:

ابعاد حقوقی اظهارنظرهای بورسی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز تاکید کرد:

زمین‌گیر کردن بورس با معضلات خودساخته

دست برادری
آیا سازمان بورسی تدبیری برای گشودن قفل صف‌ها پیاده می‌کند؛

دست برادری "سهامدارعمده" برای پروژه‌‌ کردن سهم‌ها

عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"نقدینگی" در ایستگاه «دولت یا مردم» نه تغییر قوانین بورس

ارسال نظر