بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

"شپلی" در یک قدمی افزایش سرمایه

پیش بینی ما این است که تا هفته اول خرداد ماه گزارش رسمی کارشناسان دادگستری آماده شده و بعد از آن تصمیم هیات مدیره در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها راهی سامانه کدال شود.
کد خبر : ۲۴۰۹۳۱

شپلی

به گزارش بورس نیوز، یکی از پر حاشیه‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه در سال‌های اخیر، شرکت پلی اکریل ایران با نماد "شپلی" بوده است. مشکلات این شرکت بعد از خصوصی‌سازی و بعد هم واگذاری کارخانه به هیات حمایت از صنایع وزارت صمت به مدت ۵ سال موجب نارضایتی سهامداران شده بود. با انتخاب هیات مدیره برای این شرکت در اواخر سال گذشته، سهامداران "شپلی" خواستار انتقال مدیریت کارخانه به هیات مدیره جدید شدند. اتفاقی که با پیگیری سهامداران در حال انجام بوده است. به‌منظور بررسی این شرکت و برنامه‌های تیم جدید مدیریتی "شپلی" ، خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگوی مفصلی با مهدی زرفشانی مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران انجام داده که بخش اول این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آخرین تحولات در خصوص مدیریت شرکت پلی اکریل چیست؟ بر اساس اطلاعات منتشرشده می‌بایست زمام تمامی امور نهایتاً تا نیمه تیرماه از هیات اجرایی به هیات مدیره تحویل گردد. این برنامه در چه مرحله‌ای است؟ به نظر شما این امر در زمان مشخص‌شده محقق خواهد شد؟

 

زرفشانی: قبل از پاسخ به این سؤال، لازم می‌دانم نکته‌ای را برای فعالان بازار سرمایه شفاف کنم. شرکت پلی اکریل ایران و کارخانه پلی اکریل، دو واژه جداگانه هستند که انشقاق این دو واژه از مدیریت جدای این دو ناشی می‌شود.

کارخانه پلی اکریل ایران از سال ۱۳۹۵ تحت حمایت هیات حمایت از صنایع وزارت صمت قرار گرفت و مدیرانی که در کارخانه مشغول فعالیت هستند نیز زیر نظر هیات حمایت از صنایع وزارت صمت قرار دارند. امور مربوط به شرکت پلی اکریل ایران و شرکت‌های تابعه، منهای فرآیند کارخانه پلی اکریل و کلیه واحدهای عملیاتی و ستادی، با هیات مدیره شرکت است و آنچه ناشی از درآمد عملیاتی و سود حاصل از تولید و فروش کارخانه شناسایی می‌شود، طی ۵ سال گذشته با هیات اجرایی بوده است.

بعد از ثبت مجمع صاحبان سهام در اسفندماه ۹۹، هیات مدیره قانونی، بر اساس ماده ۱۰ قانون حمایت صنعتی، درخواست استرداد کارخانه‌های پلی اکریل ایران به هیات مدیره تقدیم هیات حمایت از صنایع صمت شد و با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، در اردیبهشت‌ماه امسال صورت‌جلسه‌ای جهت تحویل کارخانه‌ها به هیات مدیره تهیه شد که در مورد صورت‌جلسه مذکور در سامانه کدال نیز اطلاع‌رسانی شده است. بر اساس این صورت‌جلسه، برنامه عملیاتی تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ تعریف‌شده که سرفصل‌های مشخصی دارد و بعدازاین تاریخ، دفاتر قانونی هیات اجرایی با گزارش ۶ ماهه شرکت بسته‌شده و در فاصله دهم الی پانزدهم تیرماه، تحویل رسمی کارخانه‌های پلی اکریل ایران به هیات مدیره طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از صنایع و با حضور نماینده دادستان و نیروی انتظامی و ضابطین محترم صورت خواهد گرفت.

امیدوارم بتوانیم برنامه‌های عملیاتی هیات مدیره در خصوص تولید و فروش را از تیرماه پیگیری کنیم. با توجه به حسن نیت هیات حمایت از صنایع، مصوبه لازم از هیات حمایت از صنایع وزارت صمت اخذشده و این فرآیند اطلاع‌رسانی شده است. فعلاً مشکلی بر سر راه تحویل کارخانه‌ها وجود ندارد. اولین نشست کمیته مشترکی که مصوبه تغییر و تحول مدیریت کارخانه، روز دوشنبه در وزارت صمت برگزار شد که زمان‌بندی اجرا انجام شود.

در برنامه اعلام‌شده از سوی هیات مدیره جدید بندی در خصوص ارزیابی دارایی‌ها عنوان‌شده است. آیا این موضوع به معنای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت و افزایش سرمایه از این محل است؟ طبق برنامه تا پایان شهریورماه از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج خواهید شد؟

زرفشانی: در راستای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، دو طرح توسط هیات مدیره برنامه‌ریزی‌شده است.

برنامه اول تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که در اسفندماه در سامانه کدال هم اطلاع‌رسانی شد. کارشناسان رسمی دادگستری از اسفندماه، ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت را آغاز کرده‌اند و گزارش مربوط به ارزش‌گذاری طبقه ماشین‌آلات و تأسیسات آماده‌شده و منتظر گزارش سایر طبقات هستیم تا بعد از جمع‌بندی، سایر مراحل انجام شود. پیش‌بینی ما این است که تا هفته اول خردادماه گزارش رسمی کارشناسان دادگستری آماده‌شده و بعدازآن تصمیم هیات مدیره در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها راهی سامانه کدال شود.

نکته حائز اهمیت این است که ارزش دارایی‌های شرکت پلی اکریل ایران با توجه به آخرین افزایش سرمایه‌ای که در سال ۱۳۹۵ انجام داده و تورمی که در این ۵ سال محقق شده، چندین برابر قیمت سهم است. این نکته تا دو هفته دیگر به‌طور کامل شفاف‌سازی خواهد شد.

 

همچنین حدود ۶۰ درصد سهام شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با نماد "شمواد" متعلق به شرکت پلی اکریل ایران است و نیز ۳۰ درصد از مجموعه پلی اکریل که شامل شرکت‌های تابعه می‌شود، ارزشی بالغ‌بر ۵۰۰ تومان به ازای هر سهم در بازار سرمایه دارند. تمام اهالی بازار سرمایه به این نکته که "شپلی" به لحاظ بنیادی سهم پر پتانسیلی است معتقد هستند و امیدواریم گام اول را با ارائه گزارش کارشناسان رسمی دادگستری در مورد ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت برداریم.

هم‌زمان با تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بحث دیون و بدهی‌های شرکت به شبکه بانکی و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی پیگیری می‌شود. حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی مجموعه پلی اکریل ایران و شرکت‌های تابعه بود و بالغ‌بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم. هفته گذشته مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید منتشر شد که بر اساس آن، کلیه وجوه التزام و جرائم مربوط به تسهیلات معوق بانکی این مجموعه مشروط به پرداخت آخرین قسط، بخشیده خواهد شد و این اتفاق اثر مثبتی بر صورت‌های مالی شرکت خواهد داشت. همچنین بدهی‌های مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مثل سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی و اداره برق و... مشمول جرائم شده بود.

در هفته جاری جلسه ستاد تسهیل در خصوص این بدهی‌ها برگزار خواهد شد که امیدواریم با همکاری مسئولان ذی‌ربط این جرائم هم بخشوده شده و سرفصل این بدهی‌ها هم تقسیط شود. مشروط به تحویل کارخانه‌ها، بازپرداخت این دیون آغاز خواهد شد. برای بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی هم برنامه جامعی داریم و تقریباً با تک‌تک طلبکاران شرکت مذاکراتی انجام‌شده است. برخی دیون شرکت، غیرواقعی است و با همکاری دستگاه قضا و دادگستری استان اصفهان، اعاده دادرسی به این موارد هم انجام خواهد شد. اما بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی در اولویت پرداخت قرار خواهد گرفت تا با اجرای این برنامه‌ها از لیست بدهکاران بانکی خارج شویم و امکان استفاده از امکانات بانکی و گشایش اعتبار و ضمانت‌نامه‌ها فراهم شود تا امور شرکت، روال جاری و عادی به خود بگیرد و هم پرسنل شرکت و هم سهامداران مجموعه "شپلی" از اثرات مثبت این اقدامات بهره‌مند شوند.

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ح
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
وقتَش روسای بورس وزیر اقتصاد رییس بانک مرکزی از روزگار محو شوند
عباس قلی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
شپلی بزار برای ...
تا اوضاع بورس را سر و سامان ندهید کسی دیگر پهن هم دست دول ت اصلاح طلبان فاسد نمی دهیم..
فقط آقای رئیسی و یا طیف اصولگرا بیاید و مردم را از دست نجاساتی مثل روحانی نجاتمان بدهند .
فقط رئیسی عزیز بیاد ..دست دزدانی مثل .ا ن ی رو میشود با وزراش و مدیران ..