بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
رونمایی از  ۲۶ طرح فناوری های همگرا
رئیس مرکز فناوری های همگرا با اشاره به همکاری این مرکز با ستاد‌های توسعه فناوری کشور، گفت: طی این چند سال ۱۲۵ طرح مورد حمایت قرار گرفته و امروز ۲۶ فناوری در این مراسم عرضه شده است.
کد خبر : ۲۴۱۵۶۸

خواندن ۲ دقیقه

طرح فناوری های همگرا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، علی‌محمد سلطانی، رئیس مرکز فناوری‌های همگرا اظهار کرد: همگرایی فناوری‌ها علاوه بر آنکه فناوری‌های جدیدی را خلق می‌کند، فرصت‌های نوینی را ایجاد می‌کند که اگر به موقع تشخیص داده شود، می‌تواند مایه شکوفایی و پیشرفت کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم تصور کنیم که محصول جدیدی به بازار عرضه شود، ولی حاصل همگرایی فناوری‌ها نباشد، یادآور شد: در انقلاب صنعتی چهارم که چند سالی است در دنیا به عنوان نسل آینده صنعتی مطرح شده است، همگرایی فناوری‌ها مشاهده می‌شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: چند سالی است که میان چین و آمریکا دعوایی برای تشخیص فناوری‌های آینده و توفق آن‌ها به راه افتاده و شاهدیم که بحثی در سنای امریکا در زمینه افزایش بودجه بنیاد علوم این کشور از ۸ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار مطرح شده و توضیح داده شده که این بنیاد علمی قرار است به بنیاد علم و فناوری تبدیل و در آن معاونت فناوری تشکیل شود.

رئیس مرکز فناوری‌های همگرا با تاکید بر اینکه تمرکز بنیاد علوم و فناوری آمریکا بر فناوری‌های همگرا بوده، بیان کرد: آمریکا سرمایه گذاری زیادی در این حوزه خواهد داشت و این فناوری‌ها محور فعالیت این کشور است.

وی فناوری همگرایی را حاصل تلاقی ۴ فناوری "نانو"، "مواد پیشرفته"، "فناوری اطلاعات و الکترونیک" و "علوم شناختی" دانست و یادآور شد: مرکز فناوری‌های همگرا از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را با هدف توسعه محصولات در این ۴ حوزه آغاز کرده است و تمرکز اصلی آن بر توسعه محصولات فناوری تلاقی این ۴ حوزه است.

سلطانی با اشاره به همکاری این مرکز با ستاد‌های توسعه فناوری کشور، گفت: طی این چند سال ۱۲۵ طرح مورد حمایت قرار گرفته و امروز ۲۶ فناوری در این مراسم عرضه شده است.

رئیس مرکز فناوری‌های همگرا با تاکید بر اینکه برای تیم‌های نوپا دوره‌های شتابدهی برگزار می‌کنیم، افزود: از دل این دوره‌ها ۶۳ استارت‌آپ بیرون آمده که اکنون مشغول فعالیت در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه امروز از ۲۶ طرح در این حوزه‌ها رونمایی شد، افزود: این طرح‌ها از سوی مرکز فناوری‌های همگرا که در ستاد توسعه فناوری نانو مستقر است، حمایت شده‌اند.

سلطانی با اشاره به حمایت‌های این مرکز از فناوری‌های NBIC گفت: در این مرکز حمایت‌ها در قالب "گرنت هوشمند"، "وام هوشمند" و "دوره پیش‌شتابدهی" ارائه می‌شود. در دوره شتابدهی وظیفه اصلی ما ارتقا و دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی با کمک شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری است.

وی با اشاره به حمایت این مرکز در قالب گرنت هوشمند، توضیح داد: طرح‌هایی که نیاز است از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند، به صورت گرنت هوشمند حمایت خواهند شد، به این معنا که اگر طرح به نتیجه رسید ریسک کامل آن را می‌پذیریم، ولی اگر کم کاری تیم در تجاری سازی مشاهده شود، این گرنت تبدیل به وام خواهد شد.

سلطانی به حمایت مرکز فناوری‌های همگرا در قالب وام هوشمند اشاره کرد و ادامه داد: وقتی طرح‌های فناوری مرحله‌ای جلو برود، وام هوشمند داده می‌شود، به این معنا که با توجه به معیار‌های موفقیت که در قرارداد درج می‌شود، وام اعطا شده تبدیل به گرنت هوشمند خواهد شد.

وی به برخی از فناوری‌های رونمایی شده در این مراسم اشاره کرد و گفت: چاپگر‌های زیستی یکی از این حوزه‌ها است. این فناوری حوزه‌ای است که به دلیل پیوند عضو در دنیا به طور جدی مطرح شده است و ما باید در این راستا چاپگر زیستی، جوهر زیستی و بافت را تولید کنیم که مجموعه پروژه‌هایی که در این زمینه اجرایی شده است، هر ۳ این حوزه‌ها را پوشش می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز فناوری‌های همگرا، ۳ شرکت در زمینه تولید چاپگر فعال شده است.

سلطانی با تاکید بر ضرورت تولید تجاری جوهر‌های زیستی و تایید آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور، گفت: در این زمینه باید پروژه‌هایی میان مهندسان و پزشکان اجرایی شود. شرکت‌ها چاپگر و جوهر زیستی را تولید کنند و پزشکان آن‌ها را مورد کارآزمایی بالینی قرار دهند.

به گفته وی عمده پروژه‌هایی که در زمینه پوست، استخوان و قرنیه اجرایی شده، حاصل همکاری مهندسان و پزشکان است.

رئیس مرکز فناوری‌های همگرا با اشاره به توانمندی دانشگاه‌ها در این زمینه بر ایجاد صندوق سرمایه گذاری تخصصی در این حوزه تاکید کرد.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر