بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قانون‌گذار یا ریسک‌گذار ...

قانون‌گذار یا ریسک‌گذار ...
عرضه یک محصول در بورس کالا، به معنای آزادسازی قیمت‌ها نیست و باید برای قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا، کف و سقف قیمتی تعیین می‌شود و این محدودیت به معنای معامله محصولات در محدوده‌ای تعیین شده و مشخص است.
کد خبر : ۲۴۲۳۹۷

امتیازی به سرمایه گذاران در فضای پرریسک کشور

به گزارش بورس نیوز، این روزها تقریبا تمام کاندیداهای ریاست جمهوری روی حذف قیمت‌گذاری دستوری و قیمت‌گذاری از طریق بورس‌کالا اتفاق نظر دارند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا با عرضه برخی محصولات همچون سیمان و خودرو و ... در بورس‌کالا، آیا به اقتصاد آزاد نزدیک خواهیم شد؟ و آیا ورود محصولات به بورس‌کالا، منجر به رشد سودآوری شرکت‌ها می‌شود؟

احسان حاجی علی‌اکبر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: صرف عرضه یک محصول در بورس کالا، به معنای آزادسازی قیمت‌ها نیست کمااینکه در مقطعی که نرخ ارز در بازار آزاد تقریبا ۲ برابر نرخ ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی بود؛ صنایع بورسی مجبور به فروش محصول خود در بورس‌کالا با نرخ ارز دولتی و دلار ۴۲۰۰ تومانی بودند! حال آنکه همان زمان، همین محصولات در بورس کالا با نرخ ارز آزاد قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسید.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه برای قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا، کف و سقف قیمتی تعیین می‌شود و این محدودیت به معنای معامله محصولات در محدوده‌ای تعیین شده و مشخص است.

حاجی علی‌اکبر افزود: با آزادسازی کامل قیمت‌ها در فضای اقتصاد فعلا مخالف هستم؛ چراکه در این صورت باید نرخ حامل‌های انرژی صنایع هم با نرخ های آزاد محاسبه شود و با توجه به ریسک‌های سیاسی بزرگ و متعدد در کشور ما، هنوز آمادگی کافی برای چنین اقدامی وجود ندارد. برای مثال با فرض آزادسازی نرخ انرژی، راه اندازی یک واحد پتروشیمی در کشور ما با توجه به ریسک های متعدد سیاسی، توجیه ندارد.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: از این رو معتقدم با در نظر گرفتن ریسک های متعدد پیش روی سرمایه‌گذاران در کشور ما، باید امتیازاتی برای تولیدکنندگان قائل شد که سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌ها، توجیه پذیر باشد.

حاجی علی‌اکبر خاطرنشان کرد: با این حال، حتی همین شیوه ناقص آزادسازی قیمت‌ها، بهتر از قیمت‌گذاری دستوری است و باید تلاش کرد نواقص کار برطرف شده و به تدریج وضعیت را بخشید. افزایش شفافیت قطعا هم برای اقتصاد ما و‌ برای بازار سرمایه، مفید خواهد بود. چرا که هر چقدر فضا شفاف‌تر باشد، تصمیم‌گیری‌ها نیز راحت‌تر، دقیق‌تر و سریعتر انجام خواهد شد. در نهایت این فرآیند باعث جذب سرمایه و توسعه می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

رویدادها از آنچه در «بورس» می‌بینید، کوچک‌ترند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رخوت و رفتار‌های بدون تحلیل حقوقی‌های بزرگ
نظاره‌گرهایی که کت‌وشلوار حقوقی به تن دارند؛

رخوت و رفتار‌های بدون تحلیل حقوقی‌های بزرگ

چند اتفاق شیرین برای قندی‌ها
مدیر مالی شرکت قند قزوین در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چند اتفاق شیرین برای قندی‌ها

یک کلاهبرداری عظیم در بورس و بی رگی دولت
قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک کلاهبرداری عظیم در بورس و بی رگی دولت

وعده‌های بدون برنامه کاندیداها، ممنوع!
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وعده‌های بدون برنامه کاندیداها، ممنوع!

ارسال نظر