بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چگونه سبد پرتفو بچینید

چگونه سبد پرتفو بچینید
توصیه می‌شود با ریسک بالای بازار کریپتوکارنسی‌ها، سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت بیش از ۱۰درصدی، سرمایه خود را در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری نکنند.
کد خبر : ۲۴۳۱۳۰

بازارهای جهانی، رمز ارزها و بازار سرمایه ایران

به گزارش بورس نیوز، فارغ از اتفاقات سیاسی در فضای داخلی و بین‌المللی و آثار آن بر بازار سرمایه ما، بازارهای جهانی این روزها اوضاع مساعدی دارند.

امیر جعفر زاده کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارهای جهانی و تأثیر آن بر بازار سرمایه بیان کرد: بازارسرمایه ارتباط تنگاتنگی باقیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی دارد و محصولات شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و پالایشی و فلزات اساسی یا در بازارهای جهانی معامله می‌شود (صادرات) یا از قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد.

بنابراین تغییرات قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای بین‌المللی، روی سودآوری صنایع بورسی اثرگذار بوده ضمن آنکه قیمت نفت روی بودجه دولت اثر مستقیم دارد و وضعیت کسری بودجه دولت، بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بازارهای جهانی، رمز ارزها و بازار سرمایه ایران

وی افزود: در ۱۰ماه اخیر قیمت کامودیتی‌ها رشد زیادی داشته؛ حال‌آنکه بازار سرمایه در این مدت رشدی نداشته و علت واکنش خنثای "بورس" به رشد قیمت‌های جهانی، این است که بازار سرمایه قبل از این اتفاق، رشد قابل‌توجهی داشت و به‌نوعی، افزایش قیمت‌های جهانی در بازار سرمایه پیش‌خور شده بود بنابراین افزایش قیمت‌های جهانی در این ۱۰ماه اثر مستقیم بر بازارسرمایه نداشت اما؛ به‌هرحال اگر قیمت جهانی کامودیتی‌ها رشد نکرده بود، بازار سرمایه ریزش سنگین‌تری تجربه می‌کرد و شاخص کل در محدوده پایین‌تری به تعادل می‌رسید.

پیش‌بینی قیمت کامودیتی‌ها

وی در رابطه با پیش‌بینی روند آتی قیمت کامودیتی ها گفت: افزایش نقدینگی در اقتصادهای بزرگ دنیا ازجمله آمریکا و چین و کشورهای اروپایی در دوران کرونا، علت اصلی رشد قیمت کامودیتی‌ها بود. مثلاً رشد نقدینگی در آمریکا در دوران کرونا، ۴ برابر حالت عادی بود و  در حالت عادی رشد نقدینگی در آمریکا سالانه حدود ۶ درصد بود و در سال ۲۰۲۰، رشد نقدینگی در آمریکا ۲۴ درصد شد.

این نقدینگی به سمت تولید نرفته و وارد بازارهای مالی و بازارهای دارایی شده و خرید و دپوی کامودیتی‌ها موجب رشد قیمت‌ها شد. اما انتظار می‌رود در ماه‌های آینده فعالیت‌های تولیدی عادی شده و با توجه به کاهش رشد نقدینگی در اقتصاد جهانی، قیمت‌های جهانی کاهش یابد‌.

تا پایان سال ۱۴۰۰ احتمالاً فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی برسد و بازار کامودیتی ها هم آرام بگیرد. در صورت حل مسئله کرونا، احتمال افت ۵ الی ۱۰ درصدی قیمت‌های جهانی وجود دارد؛ ولی انتظار ریزش سنگین در بازارهای جهانی نمی‌رود. چراکه پول چاپ‌شده در کشورهای مختلف، هنوز آثار تورمی بر جای نگذاشته و آثار تورمی ناشی از رشد نقدینگی در اقتصاد جهانی، مانع ریزش سنگین قیمت‌های جهانی خواهد شد. با این شرایط در تحلیل‌های محافظه‌کارانه، می‌توان قیمت‌های جهانی را ۵ الی ۱۰ درصد کمتر از قیمت‌های فعلی لحاظ کرد.

۲ رویداد اثرگذار بر بازار نفت خام

جعفر زاده در مورد پیش‌بینی قیمت نفت خام گفت: قیمت جهانی نفت خام تحت تأثیر دو عامل قرار دارد. از سوئی، با بهبود فعالیت‌های اقتصادی، مصرف بنزین در جهان افزایش‌یافته و تقاضای نفت خام را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ از سوی دیگر، با بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت خام اندکی کاهش یابد. درنهایت نفت خام می‌تواند در همین محدوده فعلی(۶۵ الی ۷۰ دلار) تثبیت شود. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد، با نفت ۶۵ الی ۷۰ دلاری، کسری بودجه چندانی نخواهیم داشت و انتظارات تورمی هم کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه در حال حاضر، ذخایر نفتی کافی در مخازن کشور ما دپو شده و با توجه به حجم ذخایر نفتی در دوران تحریم، به‌محض رفع تحریم‌ها امکان صادرات این ذخایر را خواهیم داشت و وقفه زمانی چندانی بین زمان رفع تحریم‌ها و آغاز صادرات نفت ایران وجود نخواهد داشت. در این صورت، احتمالاً شیب انتشار اوراق توسط دولت هم کاهش خواهد یافت و تورم کمتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این شرایط در بلندمدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود. فراموش نکنید که بازار کارا، در اثر رشد تولید و فروش شرکت‌ها رشد می‌کند، نه رشد تورم! ازاین‌رو، به نظر می‌رسد با کاهش فشار تحریم‌ها، بازار سرمایه ما در ۳ سال آینده روند تحلیلی‌تری خواهد داشت و افزایش تولید در شرکت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، علت جذابیت سهم‌ها خواهد بود. در این شرایط، شرکت‌هایی که به سبب تحریم‌ها، با ارائه تخفیف و تحمل هزینه‌های ناشی از تحریم اقدام به صادرات می‌کردند، پتانسیل رشد بیشتری خواهند داشت. اما نمی‌توان گفت رفع تحریم‌ها لزوماً به معنای رشد شرکت‌های بزرگ صادرات محور خواهد بود و برندگان واقعی سال‌های آینده، شرکت‌هایی هستند که امکان افزایش ظرفیت تولید خواهند داشت. بهتر است سرمایه‌گذاران بااحتیاط بیشتری در سهام شرکت‌های زیان ده، سرمایه‌گذاری کنند. البته بازارهای کم ریسک (سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت) هم گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران خواهند بود.

نگاهی به بازار رمز ارزها

این پژوهشگر اقتصادی در پیش‌بینی روند بازار کریپتوکارنسی ها عنوان کرد: بازار کریپتوکارنسی ها رقیب بازار سرمایه ما نخواهند بود. معاملات بازار رمز ارزها، استراتژی خاصی ندارد. حال‌آنکه بازار سرمایه مبتنی برنهادهای مالی بوده و سرمایه‌گذاران بزرگ عمدتاً در این بازار فعالیت می‌کنند‌. ضمن اینکه با کاهش قیمت‌های اخیر احتمالاً خیلی از سرمایه‌گذاران از بازار کریپتوکارنسی ها خارج خواهند شد. نکته اینجاست که در دوران کرونا، نقدینگی افزایش یافت و این نقدینگی وارد بازارهای مالی ازجمله بازار رمز ارزها شد و ازآنجاکه این بازار، قابلیت ردیابی ندارد و دولت‌های مختلف در دنیا، در تنظیم گری این بازارها نقشی ندارد؛ بازار رمز ارزها مورد اقبال واقع شد. اما این بازار، بازار پر نوسانی است و همان‌طور که احتمال دارد بازدهی خارق‌العاده‌ای نصیب سرمایه‌گذاران کند، ریزش سنگین قیمت‌ها هم در آن محتمل است.

توصیه‌هایی برای چیدن سبد

جعفر زاده در خاتمه بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری را تشکیل سبدی از بازارهای مختلف مالی معرفی کرد و گفت: با توجه به ریسک بالای بازار کریپتوکارنسی ها، توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران، با نگاه بلندمدت بیش از ۱۰ درصد از سرمایه خود را در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری نکنند. افرادی هم که تمایل با خرید طلا و سکه‌دارند، بهتر است بیش از ۱۰ الی ۲۰ درصد پرتفوی خود را به این کلاس دارایی اختصاص ندهند. مابقی پرتفوی، در بازار سرمایه صرف خرید سهام شرکت‌ها و اوراق با درآمد ثابت تخصیص یابد. ضمن اینکه به سرمایه‌گذاران اکیداً توصیه می‌کنم پول فروش خانه یا خودرو شخصی خود را در بازارهای مختلف به امید کسب سود، سرمایه‌گذاری نکنند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در هر بازاری باید با استراتژی بلندمدت صورت بگیرد.


  • بیشتر بخوانید: 

هزار راه نرفته رمز ارز ایرانی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تزریق نقدینگی مضر به «بورس»، ممنوع!
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تزریق نقدینگی مضر به «بورس»، ممنوع!

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد مدعی شد؛

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به "بورس"

بورس با رئیسی ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بورس با رئیسی ...

ارسال نظر