بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
وزارت راه و صمت بی خیال قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛

"سیمان" و همصدایی دولت با دلالان

در حالی که عرضه سیمان در بورس به شفاف سازی و حذف دلالان کمک می‌کند، اما وزارت راه و صمت به شدت دنبال قیمت‌گذاری دستوری هستند و پیغام‌های مبنی بر سیگنال آه و واویلا از سوی اهالی خیابان سمیه و آب‌وآتش‌نشینان بلند است اما؛ کسی نمی‌گوید که این دو وزارتخانه در امر نظارتی خود کاملا مستاصل مانده‌اند.
کد خبر : ۲۴۴۷۱۲

به گزارش بورس نیوز، کشمکش بر سر عرضه سیمان در حالی این روز‌ها به خبر روز تبدیل شده است که همواره این موضوعات قبل از اجرایی شدن درباره آن بحث می‌شد، اما نکته جالب این است که درباره سیمان چه قبل از عرضه و چه پس از عرضه در بورس این موضوع ادامه دارد.

در حالی سیمان وارد بورس شد که تا پیش از این صنعت عرصه جولان دلالان بود و قیمت گذاری دستوری موجب شد تا نه تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف کنندگان نیز جزو متضرران اصلی آن باشند و در این بین برخی افراد با استفاده از رانت و با سوءاستفاده از شرایط اقدام به خرید سیمان با قیمت دستوری از درب کارخانه کرده و با قیمت آزاد به مصرف کننده می‌رسانند که سود عظیمی عاید آن‌ها می‌شد.

در حالی که به گفته فعالان صنعت سیمان، ۷۰ درصد سیمان تولیدی در کشور توسط ۱۵ نفر خریداری شده حاکی از رانت بزرگی است که در قیمتگذاری دستوری نهفته است بنابراین تصور اینکه این افراد به راحتی از این سود چشم پوشی کنند دور از ذهن است.

هر چند این افراد تلاش زیادی برای عدم عرضه سیمان طی سالیان گذشته انجام دادند و همواره موفق بودند، اما در سال جاری نتوانستد به خواسته و هدف خود برسند و در نهایت سیمان در بورس عرضه شد.

قطعی برق و پاس گل به دلالان

هر چند گمان می‌رفت پس از عرضه سیمان در بورس، این موضوع خاتمه یافته باشد، اما سود رانت نهفته در این سیمان موجب شد تا دلالان و رانت خواران دست از تلاش بر ندارند و رایزنی‌های خود برای حذف سیمان از بورس کالا را ادامه دهند.

در این میان بی تدبیری وزارت نیرو در تامین برق بخش خانگی نیز به کمک دلالان و رانت خواران آمد و این وزارتخانه برای جبران کمبود برق بخش خانگی در اقدامی عجیب و یک شاهکار مدیریتی، برق کارخانه‌های تولید سیمان را قطع کرد.

قطع برق عملا تولید سیمان را تحت تاثیر قرار داد و موجب کاهش حجم تولید و بواسطه آن عرضه در بورس شد و همین موضوع با توجه به تقاضای موجود قیمت را بالا برد.

دلالان که در انتظار فرصت برای خارج کردن سیمان از بورس بودند این موضوع را بهترین فرصت و بهانه خوبی برای مانور دادن یافتند و با استفاده از عناصر خود به افزایش قیمت سیمان دامن زدند تا جایی که قیمت هر پاکت سیمان به ۱۰۰ هزار تومان رسید تا صدای دادخواهی دلالان بلند شود!

همراهی و همصدایی دولتی ها با دلالان

نکته جالب ماجرا همراهی و همصدایی بخشی از بدنه دولت به ویژه وزارت صمت است که به جای اینکه حامی تولید باشد با دلالان همراه شده تا آن‌ها به منفعت از دست داده خود برسند.

این در حالی است که پیش‌تر وزیر صمت موافقت خود را با عرضه سیمان در بورس اعلام کرده بود، اما اکنون حرف خود را نقض کرده و معاون وی خبر مخالف بودن این وزارتخانه با عرضه سیمان در بورس خبر داده است.

مشخص نیست چرا متولیان وزارت صمت از شفاف سازی واهمه دارند، آیا پای منفعتی در میان است که سخت به دنبال ادامه قیمتگذاری دستوری هستند؟

سیاستی که این وزارتخانه درباره فولاد نیز چند ماه قبل پیش گرفت و با مخالفت زیادی روبه رو شد تا جایی که معاون معدنی وقت که سخت حامی قیمتگذاری بود ناچار به استعفا شد و وزیر نیز از موضع خود در این باره عقب نشینی کرد.

از طرفی ظاهرا قیمتگذاری دستوری اگر برای مصرف کننده و تولیدکننده آب ندارد برای برخی ها نان دارد که سخت به دنبال اجرای آن هستند.

عرضه سیمان در بورس واسطه گری است

حتی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز مخالفت خود با عرضه سیمان در بورس را اعلام کرده و در اظهارنظری عجیب عنوان کرد؛ شخصا مخالف عرضه سیمان و فولاد در بورس هستم.

وی درباره دلایل مخالفت خود گفت: این صنایع شبکه توزیع سنتی خود را داشتند و مردم از عاملین فروش مصالح خود را خریداری می‌کردند.

وزیرراه تصریح کرد: عرضه سیمان در بورس واسطه گری است و گروگان گرفتن مردم برای دریافت پول است!

وزیر راه در حالی این صحبت‌ها را بیان کرده که به اصل علت افزایش قیمت سیمان نپرداخته و بیان نکرده عرضه و تقاضا یک اصل پذیرفته شده در اقتصاد است و هر زمان که عرضه کم و تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها رشد خواهد کرد و این موضوع درباره سیمان به دلیل بی تدبیر دولت است که اتفاق افتاده است.

وی حتی به این موضوع نیز اشاره نکرد که چرا طی دوران وزارت خود، دست دلالان را از بازار کوتاه نکرده که نتوانند این گونه جولان دهند.

در حالی که وزرای دولت فعلی سخت به دنبال ادامه قیمتگذاری دستوری هستند که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب در جدیدترین اظهارنظر خود گفت: برای تعدیل هزینه‌ها و تسهیل و تسریع ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود.

وی تصریح کرد: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آن‌ها ممکن نیست.

به نظر می‌رسد رئیس جمهور منتخب برخلاف مسئولان فعلی دولت سخت به دنبال کوتاه کردن دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی است.


بیشتر بخوانید:

گرانی "سیمان" رمز احیای رانت و فساد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آبی که به لانه مورچگان رفت؛

گرانی "سیمان" رمز احیای رانت و فساد

سلاطین سیمان کشور رونمایی شدند
از سوی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان؛

سلاطین سیمان کشور رونمایی شدند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
آرش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
بورس کالا دارد در زمین واسطه گری راه را هموار می کند نه در زمینه سیمان در سایر محصولات قابل عرضه ، ورق آهن ، محصولات فولادی و ... گرانی سیمان حواس پرت کن سایر گرانی شده نوعی سایه بان امن برای باقی کالاها قرار نیست بورس کالا نقش بازار سیاه ایفا کند ! اگر اینجور شود که بنظر میل به عرضه حتی دستمال کاغذی هم در بورس کالا دلالان را مدهوش ساخته است واقعاً یک پر واضحه که مردم را حقیر فرض می کند قشر واسطه و اینه بزرگترین دشمنی و خیلنت به خود مردم و مصرف کننده های اصلی که زیر این فشارها تحملشان از دست رفته این اصلا اخلاقی و محترمانه نیست و حرام هست اگر رسیدگی نشود کسب درآمد از گرانی محصولات تولید خود کشور به مردم خود کشور اون هم توسط بورس کالای خود کشور رغم بخوره در تمامی بازارهای آزاد تکثیر بشه کلاه شرعی اش هم این باشه گه تصویب بورس کالا بلاخره ما هم بالاترش می بریم ، متاسفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
هر کی بر اساس منافع خودش تصمیم می گیره.یه دلال میره در کارخانه سیمان رو می‌خره کیسه ای ۲۰ هزار تومن و تو بازار به مصرف کننده می فروشه کیسه ای چهل و پنج هزار تومن مالیات هم نمیده.وزارت صنعت هم ازش پشتیبانی می کنه.واقعا به کجا باید پناه برد؟اگر مکانیسمی دارای اشکال هست باید بهینه سازی کنند نه اینکه از ریشه خرابش کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
بدبختی اینه که هر مورد عرضه در بورس و غیر بورس مشکلات و دلال های خودشو داره حال دلال های هر طرفه طناب زورش بیشتر باشه اون برنده اس
سهند
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
دولت خودش دلال پرور است
گنیا
United States of America
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۴
این حضرات به پشتوانه دلال‌ها سلاطین به صدارت رسیده اند
برخلاف امیال خواسته اینها نمی توانند عمل کنند ،از روزی که
رئیس خ سمیه به صدارت رسیده ،یکی به نعل چندتا به
میخ میزنه، عواید وسود تولیدشرکتها رابا دخالت بی مورد وحمایت ظاهری از تولید کننده مصرف کننده به جیب ی سری
دلال واسطه کار چاق می ریزد به جای عوامل تولید سهامداران
اون شرکتها