بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
مینا، نخستین پروتکل ارز دیجیتال با بلاکچین فشرده
مینا اولین پروتکل ارز دیجیتال با بلاکچین فشرده است. رمزارز‌های کنونی مثل بیت کوین و اتریوم، صد‌ها گیگابایت داده را ذخیره می‌کنند و با گذشت زمان حجم بلاکچین آن‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شود.
کد خبر : ۲۴۶۰۶۱

ارز دیجیتال مینا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مینا اولین پروتکل ارز دیجیتال با بلاکچین فشرده است. رمزارز‌های کنونی مثل بیت کوین و اتریوم، صد‌ها گیگابایت داده را ذخیره می‌کنند و با گذشت زمان حجم بلاکچین آن‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شود. اما در ارز دیجیتال مینا، با گذشت زمان حجم بلاکچین تغییر نمی‌کند و حوالی ۲۰ کیلو بایت (به اندازه یک فایل متنی کوچک) می‌ماند.



این یعنی بلاکچین Mina Protocol بدون نیاز به اعتمادسازی و با هر دستگاهی مثل گوشی هوشمند یا مرورگر لپتاپ قابل دسترس است و این یکپارچگی بی‌نقص ارز دیجیتال، برای استفاده توسعه‌دهندگان هم ارائه شده است.

این موفقیت به خاطر zk-SNARKs، نوعی اثبات رمزنگاری فشرده، ممکن شده است. هر بار که یک نود Mina، یک بلاک جدید تولید می‌کند، یک اثبات SNARK هم تولید می‌شود که اعتبار بلاک را تأیید می‌کند. سپس همه نود‌های شبکه می‌توانند فقط این اثبات را ذخیره کنند و نیازی به ذخیره‌سازی داده‌های خام بلاک نخواهند داشت. ارز دیجیتال Mina Protocol با حذف مسئله حجم بلاک‌ها، توان عملیاتی بسیار بالاتری را در شبکه ارائه می‌دهد و بلاکچینی را ایجاد می‌کند که در مقیاس واقعی غیرمتمرکز است.

ارز دیجیتال مینا به دست دو دانشمند علوم کامپیوتر، ایوان شاپیرو (Evan Shapiro) و آیزک مکلر (Izaac Meckler) خلق شده است. این دو دانشمند از دوران دبیرستان با هم دوست بوده‌اند و از سال ۲۰۱۱ مطالعه و تحقیق روی دنیای ارز‌های دیجیتال را شروع کرده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید، همه ارز‌های دیجیتال یک بلاکچین دارند که تاریخچه تراکنش‌های خود را در آن ذخیره می‌کنند. هر یک از بلاک‌های آن زنجیره، نشانه‌های استاندارد خود را دارند و بلاک‌های جدید هم به طور مداوم به این زنجیره اضافه می‌شوند.

به عنوان مثال، اندازه بلاک بیت کوین حدود یک مگابایت است و هر ۱۰ دقیقه هم یک بلاک به زنجیره اضافه می‌شود. این یعنی هر زمان که یک بلاک به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود، حجم آن هم ۱ مگابایت افزایش می‌یابد. ماینر‌های بیت کوین برای اطمینان از پردازش صحیح تراکنش‌ها و به دست آوردن BTC، باید کل بلاکچین بیت کوین را در خود ذخیره کنند.

با بزرگ‌تر شدن حجم بلاکچین بیت کوین، ذخیره تاریخچه تراکنش‌ها برای ماینر‌های بیت کوین و نود‌های آن سخت‌تر می‌شود. امروزه حجم کل بلاکچین بیت کوین حدود ۳۵۰ گیگابایت است که این حجم روی عملکرد ماینر و توان عملیاتی آن تأثیر می‌گذارد.

افزایش بی‌رویه حجم بلاکچین بیت کوین باعث می‌شود که در سال‌های آینده، تعداد معدودی از ماینر‌ها بتوانند تاریخچه تراکنش‌ها را ذخیره کنند. این معدودیت ماینر‌ها و مرکزیت تدریجی باعث می‌شود که ارز‌های دیجیتال رفته‌رفته قابل دستکاری و آسیب‌پذیر شوند؛ حتی ممکن است به حدی متمرکز شوند که با سیستم مالی کنونی تفاوتی نداشته باشند.

در این بین آیزک که در حال اخذ دکترای خود در حوزه رمزنگاری اطلاعات بود، متوجه شد که با تکنولوژی zero-Knowledge یا zk می‌توان حجم بلاکچین ارز‌های دیجیتال را به اندازه چند توییت رساند و آن را ثابت نگه داشت.

بعد از کشف این موضوع، آیزک و ایوان توانستند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ارز‌های دیجیتال را حل کنند و برای به رسمیت رساندن آن، در سال ۲۰۱۷ در شهر سانفرانسیسکو، کمپانی نرم افزاری O (۱) Labs را تأسیس کردند تا Coda Protocol را خلق کنند.

در یک جمله می‌توان گفت که ارز دیجیتال Mina Protocol یک بلاکچین سازگار با قرارداد هوشمند اثبات سهام (PoS) است. طراحی این بلاکچین به صورتی است که حجم بلاکچین آن همواره ۲۲ کیلو بایت باقی بماند. این قابلیت به لطف استفاده مینا از سیستم اثباتی به نام zero-knowledge که توسط پروفسور دانشگاه MIT و مؤسس Algorand، سیلویو میکالی (Silvio Micali) خلق شده، محقق شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر