بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
کد خبر : ۲۴۶۰۷۳

 شاخص کل بورس تهران امروز یک روند نوسانی به خود گرفت ولی در نهایت با ۳۷۴ واحد رشد همراه شد و به یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. این در حالی است که رشد شاخص هم وزن خیلی بهتر از شاخص کل بود و رشد ۴۱۰۷ هزار واحدی را به ثبت رساند. بازگشایی نماد پترول در ساعت پایانی بورس به کمک شاخص بورس آمد و آن را سبزپوش کرد. شرکت‌های بزرگ بورسی بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشتند.نماد‌های پترول، اخابر و شپدیس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. فارس، میدکو و فولاد سه نمادی بودند مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

 قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۲۷ هزار تومان همراه با افزایش قیمت تثبیت شده است به طوری که همچنان با افزایش انتظارات و حجم تقاضا به ۲۷۷۵۰ تومان رسیده است. عدم قطعیت احیای برجام به این شرایط دامن زده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات نماینده روسیه بیان داشت که با توجه به تحولاتی که در قوه مجریه در حال وقوع است ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد همچنین مواضع ایران تغییر نکرده است و تاریخ دور جدید مذاکرات پس از اطمینان از تغییر و تحولات اعلام خواهد شد. سکه نیز که مدتی است با افزایش حجم تقاضا رو به رو شده است امروز نیز در پی افزایش قیمت دلار به ۱۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسید.

 انس جهانی طلا در معاملات امروز در شرایطی که دلار تحت فشار فروش قرار گرفته است با ۲۳ واحد افزایش به بالاترین سطح خود در دو هفته گذشته یعنی ۱۸۰۴ دلار رسید. زیرا انتظارات سرمایه گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو خرید دارایی ها خود را زودتر آغاز کند، کاهش یافته است. همچنین شاخص مدیران بخش تولیدی آمریکا کمتر از انتظارات بودند. اما با این وجود رشد خدمات از رشد تولید پیشی گرفته است.

 شاخص دلار اولین روز معاملاتی خود را با ۰.۴۲ درصد کاهش آغاز نمود، و به سطح ۹۳.۰۷۸ رسید. این در حالی است که معامله گران منتظر تصمیم فدرال رزرو آمریکا در جلسه جکسون هول برای اعلام زمان کاهش خرید دارایی ها که به منظور حمایت از اقتصاد تنظیم شده بود، هستند. در این میان کاپلان رئیس فدرال رزرو دالاس به تعویق انداختن کاهش خرید دارایی ها را رد نکرده است و اظهار داشت که در صورت ادامه نگرانی ها، میتوان زمان آن را عقب انداخت. این اظهارات منجر به احتیاط معامله گران و افت شاخص دلار شده است. همچنین داده های pmi بخش تولید برای آگوست ۶۱.۲ اعلام گردید که کمتر از انتظارت بود، از طرفی شاخص pmiبخش خدمات ۵۵.۲ برآورد شده است. فروش خانه های موجود در ایالات متحده با افزایش به ۵.۹۹ میلیون رسیده است که بسیار بالاتر از پیش بینی بازار یعنی ۵.۸۳ میلیون بود.

 نفت برنت در معاملات امروز با ۳.۲۶ واحد افزایش به ۶۸.۲۳ دلار در هر بشکه رسید. با این حال، نگرانی ها درباره گسترش سریع ویروس کرونا دلتا و تأثیرات آن بر بهبود اقتصادی و تقاضای سوخت همچنان وجود دارد . طبق گفته RBC کاهش تقاضای نفت از سوی چین به علت همه‌گیری انقدر که تصور میشود، بد نیست. همچنین وزارت انرژی ایالات متحده از برنامه ریزی برای فروش حداکثر ۲۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود خبر داد.

 شاخص شانگهای چین پس از بسته شدن در کمترین سطح در سه هفته گذشته، در معاملات امروز ۴۹.۸ واحد افزایش یافت. این در حالی است که ریسک معاملات سرمایه گذاران پس از اینکه مقامات بهداشتی چین امروز اعلام کردند که هیچ مورد جدیدی از ویروس کرونا اعلام نشده است، کاهش یافت. طبق آمار منتشر شده هر دو شاخص تولید صنعتی و خرده فروشی در ماه جولای کمتر از حد انتظار رشد کردند. نگرانی سرمایه گذاران پس از سرکوب غیرمنتظره فناوری و شرکت های خصوصی، کمتر شده است.

 شاخص سهام نیکی ژاپن امروز توانست ۴۸۰ واحد افزایش یابد. زیرا سرمایه گذاران نگرانی ها را در مورد پیامدهای احتمالی اقتصادی ناشی از گسترش نوع دلتا ویروس کرونا کاهش داده اند. در همین حال، اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم سریعتر از آنچه انتظار می رفت رشد کرده است، اما این کشور به دلیل موج های پی در پی ویروس کرونا در معرض خطر قرار گرفته است. شاخص pmi بخش خدماتی ژاپن در ارزیابی ماه اوت بدتر از پیش بینی ها به ۴۳.۵ رسید در حالی که عدد قبلی این شاخص ۴۷.۴ بود.

 در حالی که جریانات ریسک گریزی بازار های سهام متوقف شده و شاخص‌های آتی سهام آمریکا رشد کرده اند. به طوری که داوجونز ۲۷۴ واحد افزایش یافته و شاخص سهام S&P ۵۰۰ با ۴۴ واحد افزایش توانست در واکنش به فضای ریسک پذیری و عدم قطعیت فدرال رزرو در کاهش خرید دارایی ها به رکورد جدیدی صعود کند. گمانه زنی ها در مورد اینکه فدرال رزرو به دلیل گسترش نوع دلتای ویروس کاهش خرید دارایی ها را به تاخیر خواهد انداخت از بازار سهام و فضای ریسکی حمایت کرده است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر