بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیر ریسک و تحلیل سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسکی که باید به آن وزن داد!

ریسکی که باید به آن وزن داد!
نگرانی‌ها بابت افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی ها از آنجا نشأت گرفته که اگرچه نرخ گاز به صورت منطقه‌ای محاسبه می‌شود، ولی نرخ گازی که در حال حاضر در تحلیل ها ۱۴ سنت در نظر گرفته شده است به بیش از ۷۰ سنت رسیده است.
کد خبر : ۲۴۷۸۸۲

ریسکی که باید به آن وزن داد!

به گزارش بورس نیوز، اگرچه شاخص کل بورس در چند ماه اخیر رشد داشته، ولی در پرتفوی اکثر سهامداران خبری از چنین رشدی نیست.

رسول جاویدی مدیر ریسک و تحلیل شرکت سبد گردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از ابتدای خردادماه امسال تا پایان شهریورماه شاخص کل بازدهی تقریباً ۲۲ درصدی داشته، درحالی‌که شاخص کل هم‌وزن بازدهی کمتر از ۸ درصد رشد داشته است. برای تحلیل رشد پرتفوی هر سرمایه‌گذار، باید رشد ارزش پرتفوی با رشد شاخص کل هم‌وزن و نیز بازدهی هر صنعت مقایسه شود. اما به‌هرحال در این ۴ ماه بسیاری از سهم‌های کوچک که در ماه‌های قبل قفل در صف فروش بودند، معاملات روان‌تری را تجربه کردند.

وی افزود: در چند هفته اخیر، برخی فاکتورها از جمله زمزمه‌های افزایش بهره، اثر منفی بر بازار سرمایه ما داشته است. اگرچه افزایش نرخ بهره در کلام تکذیب شد ، اما بررسی بازدهی نرخ اوراق نشان می‌دهد که نرخ بهره شیب افزایشی داشته است. سومین عامل منفی اثرگذار بر این بازار، دغدغه افت قیمت‌های جهانی بوده است. سنگ‌آهن در بازارهای جهانی اخیراً ریزش تقریباً ۵۰ درصدی داشته و این ریزش قیمت، موجب عدم اقبال سرمایه‌گذاران به گروه فولادی هم شده و عدم اقبال فولادی‌ها در افت اخیر شاخص کل بورس بی‌تأثیر نبوده است.

جاویدی همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل ترس فعالان بازار سرمایه تکرار اتفاقی است که در سال‌های قبل رخ داد، تصریح کرد: حاشیه سود صنایع بزرگ کاهش یافته و در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بود که فاکتورهایی مثل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن و... مطرح شد و سود شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی و معدنی را کاهش داد؛ البته هنوز مشخص نیست اگر دولت قصد تأمین مالی از طریق شرکت‌ها و صنایع بورسی را داشته باشد، نرخ‌ها چقدر تغییر خواهد کرد، اما به‌هرحال این دغدغه را باید جدی گرفت. این نگرانی‌ها بابت افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی ها از آنجا نشأت گرفته که اگرچه نرخ گاز به‌صورت منطقه‌ای محاسبه می‌شود، ولی نرخ گازی که در حال حاضر در تحلیل‌ها ۱۴ سنت در نظر گرفته‌شده است به بیش از ۷۰ سنت رسیده است.

وی تصریح کرد: این افزایش نرخ گاز موجب شده پتروشیمی‌ها در حال حاضر حاشیه سود بهتری داشته باشند، چراکه نرخ خوراک آن‌ها تغییری نداشته ، ولی نرخ فروش محصولات آن‌ها با توجه به وضعیت بازارهای جهانی رشد کرده است.

جاویدی در معرفی گزینه‌های کم ریسک‌تر برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال گفت: به‌هرحال اگر اتفاقاتی همچون دست‌کاری سود شرکت‌ها صنایع بورسی توسط دولت انجام شود به ضرر بسیاری از صنایع بازار سرمایه خواهد بود و ریسک بزرگی برای این بازار است. اما احتمال چنین اقدامی بسیار ضعیف است. برای سرمایه‌گذاری، در مرحله اول اولویت با شرکت‌هایی است که طرح‌های توسعه در دست اجرا دارند.

مدیر ریسک و تحلیل شرکت سبدگردان داریوش تاکید کرد: شرکت‌هایی هم که در حال حاضر ارز دولتی دریافت می‌کنند، همچون شرکت‌های دارویی و برخی غذایی‌ها، گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. علاوه بر این باوجود ریسک‌های مطرح‌شده، می‌توان بخشی از پرتفوی را هم به سهم‌های گروه پتروپالایشی و فلزات اختصاص داد؛ اما طبیعی است که باید وزن کمتری از‌ پرتفوی را به این سهم‌ها داد. البته در صورت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شرکت‌های همچون فجر و مبین ریسک کمتری خواهند داشت. ضمناً باید تلاش شود همگام با روند اخبار پرتفوی را اصلاح کرد.

جاویدی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت توافق و احیای برجام، سهم‌های گروه بانکی و خودرویی مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت. بنابراین باید روی اتفاقاتی هم که در لحظه رخ می‌دهد، تمرکز داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی

تنور بورس داغ می شود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تنور بورس داغ می شود

حرکت سهم ها منوط به مهر تایید کدال
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت سهم ها منوط به مهر تایید کدال

واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بیژن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
این 70 سنت رو این کارشناس از کجا آورده؟!!!!