بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سپری مقابل دغدغه‌های احتمالی سرمایه گذاران

سپری مقابل دغدغه‌های احتمالی سرمایه گذاران
با توجه به اختلالی که در زنجیره تامین در تمام دنیا به وجود آمده، احتمالاً بهای تمام شده تمام کالاهایی که به نوعی با زغال سنگ گاز و انرژی در ارتباط باشند، رشد داشته باشد.
کد خبر : ۲۴۸۶۴۸

سپری مقابل دغدغه های احتمالی سرمایه گذاران

به گزارش بورس نیوز بعد از یک تغییر مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز شاخص کل با رشد ۴۰ هزار واحدی از رئیس جدید استقبال کرد.

الهه ظفری کارشناس ارشد تحلیل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به طور کلی نمی توان گفت جنبه روانی بازار سرمایه منفی است اما سهامدارانی که در اواخر سال۹۸ یا اوایل ۹۹ وارد بازار سرمایه شده اند، تجربه مثبتی از بازار سرمایه ندارند و شاید تحت تاثیر ترسی که از تکرار دوباره اتفاقات بازار سرمایه دارند، رفتار هیجانی تر و محتاطانه تری داشته باشند. ضمن اینکه با تغییرات مدیریتی در بازار سرمایه این ابهام برای بعضی از فعالان این بازار ایجاد شده که شاید نقطه نظرات مدیران جدید تفاوت‌هایی با مدیران قبلی داشته باشد و تا روشن شدن نقطه نظرات و سیاست های مدیران جدید، سرمایه گذاران تلاش کنند که حرکت حساب شده تری داشته باشند. در مجموع معتقدم بازار سرمایه از منظر تحلیلی مشکلی ندارد و در صورت کاهش ابهامات بازار در روزهای آینده این بازار می تواند اوضاع بهتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گروه هایی که از نگاه تحلیلی پتانسیل بیشتری برای رشد دارند، گفت: با توجه به اختلالی که در زنجیره تامین در تمام دنیا به وجود آمده، احتمالاً بهای تمام شده تمام کالاهایی که به نوعی با زغال سنگ گاز و انرژی در ارتباط باشند، رشد داشته باشد. اما در کشور ما چنین شرایطی وجود ندارد و از این منظر شاید نوعی مزیت رقابتی با تولید کنندگان خارجی داشته باشیم. از این رو معتقدم صنایع وابسته به کامودیتی ها و کالاهای اساسی تا پایان امسال پتانسیل بیشتری برای رشد داشته و از نظر تحلیلی جذاب تر خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به دو ریسک پیش روی بازار سرمایه، اظهار کرد: یکی از دغدغه های فعالان بازار سرمایه کاهش احتمالی نرخ ارز است همان طور که می دانید بازار سرمایه ماه عمدتاً تحت تاثیر تورم و افزایش نرخ ارز رشد داشته و کاهش احتمالی نرخ ارز می تواند در روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. اما وضعیت مذاکرات، نشان می‌دهد فعلا امید چندانی به کاهش نرخ ارز وجود ندارد. ضمن این که کسری بودجه دولت و همینطور رشد نقدینگی دو محرکی است که مجال کاهش نرخ ارز نمی دهد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: علاوه بر این هر گونه اعمال فشار برای کاهش دستوری نرخ ارز در شرایط فعلی به نفع اقتصاد کشور نبوده و به تولید آسیب خواهد رساند. از این رو معتقدم در میان مدت و بلند مدت احتمال کاهش نرخ ارز نمی‌رود. دغدغه ی دوم پیش روی اهالی بازار سرمایه قوانین و مقرراتی است که شاید سیاستگذاران اعمال کنند و بتواند اثر منفی بر روند بازار سرمایه ما داشته باشد.

ظفری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از این سیاست‌ها، قیمت‌گذاری دستوری است که البته تجربه نشان می‌دهد قیمت‌گذاری دستوری هرگز فرجام موفقی نداشته و به نظر نمی‌رسد که در مقطع فعلی هم سیاست‌گذاران ما اقدام به قیمت گذاری دستوری کنند. در میان مدت و بلند مدت از ناحیه نرخ ارز و قوانین و مقررات داخلی، ریسکی برای بازار سرمایه متصور نیستم. اما در کوتاه مدت شاید هر خبری که بتواند نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد، موجب نوسان بازار سرمایه هم شود. بهتر است سرمایه گذاران نگاه میان‌مدت و بلندمدت به این بازار داشته باشند تا نوسان‌های احتمالی موجب تشویش خاطر آنها نگردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شاه‌کلید «بورس» در کدام جیب دولت است
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاه‌کلید «بورس» در کدام جیب دولت است

خریداران بزرگ بازار در انتظار حرکت بانک مرکزی
مدیر توسعه کسب و کار سبدگردان اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خریداران بزرگ بازار در انتظار حرکت بانک مرکزی

دو قدم مانده به دلار ۳۵ هزار تومانی
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو قدم مانده به دلار ۳۵ هزار تومانی

یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
آرش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
غلی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
گزارش سه ماهه افتضاح شپنا مشکل بازار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
ایکاش بورس یک مدت بدون رئیس ومعاون بشه وهمه چبز درست بشه خود مردم از همه فهمیده ترهستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
زندگی مردم رو بابورس نابود و به خاک سیاه نشوندین چهارصدو بیست میلیون پولم شده ۱۴۵ میلیون خدا ریشتونو خشک کنه هرکی باعث و بانیشه
روح اله بیگدلی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
نابود شدیم تو بورس. خدا ازتون نگذره به چه قیمتی سر مردم کلاه گذاشتید مگه از خدا نمی ترسید . شماها از داعش هم بدترید