بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
بزرگترین بازیگر بازار بدهی، دولت است
در حال حاضر بزرگترین بازیگر بازار بدهی، دولت است که از این بازار به عنوان ابزاری برای پرداخت مطالبات خود و به تعویق انداختن این مطالبات به سال‌های آتی استفاده می‌کند.
کد خبر : ۲۴۹۵۹۱

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، حسن امیری، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اوراق بهادار با درآمد ثابت، از بهترین راهکار‌های سرمایه‌گذاری با پرداختی‌های با بازه زمانی از پیش تعیین شده، اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین بازیگر بازار بدهی، دولت است که از این بازار به عنوان ابزاری برای پرداخت مطالبات خود و به تعویق انداختن این مطالبات به سال‌های آتی استفاده می‌کند.



وی افزود: متاسفانه آنطور که انتظار می‌رود بازار بدهی در کشور به دلایل بسیاری، مانند نبود ابزار‌های متنوع در بازار بدهی با درآمد ثابت، توسعه نیافته است.

امیری ادامه داد: در بازار‌های جهانی به قدری تنوع ابزاری در بازار بدهی وجود دارد که جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در کشور ما ابزار‌های خوبی با الگوگیری از کشور مالزی تعریف شده، اما آن طور که باید از آن‌ها استفاده نمی‌شود. به طور مثال در حوزه اوراق شرکتی، در شرکت‌ها به علت محدودیت منابع بانکی، دسترسی کمتری به تسهیلات بانکی وجود دارد، زیرا مدیران شرکت‌ها آشنایی کمی با ساز و کار و مزایای انتشار اوراق برای تامین منابع مالی دارند.

وی تصریح کرد: پیچیدگی‌های قانونی از سوی نهاد‌های ناظر و همچنین نبود یک نظام اعتبار سنجی مناسب و قابل اتکا برای شرکت‌ها نیز باعث شده آن طور که باید شرکت‌ها از انتشار اوراق با درآمد ثابت بهره‌مندی کمتری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مقیاس جهانی، موسسه‌های اعتبار سنجی وجود دارند که به شرکت‌ها بر حسب فرمول‌های پذیرفته شده در تمام جهان، رتبه اعتباری اختصاص می‌دهند و این رتبه اعتباری ملاکی برای مشخص شدن قیمت اوراق بهادار و اوراق بدهی دولت‌ها و شرکت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: هر اندازه رتبه اعتباری پایین‌تر باشد به منزله آن است که جریان‌های نقدی که از اوراق بهادار بدهی انتظار می‌رود، قابل اتکایی کمتری داشته و ریسک بالاتر و قیمت پایین تری خواهد داشت.

امیری بیان کرد: در بازار بدهی برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی باید تقویت شویم و برای اعتبار سنجی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند حمایت کرده و اختیار خاص به آن‌ها داده و آنان را به همه نهاد‌های مالی و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس معرفی کنیم.

به گفته این کارشناس بازار؛ بهتر است پیچیدگی‌های قانونی و میزان سخت‌گیری‌ها کاهش یابد تا شاهد بزرگ‌تر شدن بازار بدهی در کشور باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نسخه ساده برای درمان بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نسخه ساده برای درمان بازار سرمایه

قاعده‌ای که به‌ منافع سهامداران بانکی لطمه زد
رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قاعده‌ای که به‌ منافع سهامداران بانکی لطمه زد

بازنده ها در انتظار معجزه
ساعت پنج و نیم عصر؛

بازنده ها در انتظار معجزه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
سگ رفت شغال آمد اینا میشه از حال روز بورس فهمید و حل مشکلات بورس توسط وزرا