بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
آیا شاخص به پولبک رسید!!!
سهامداران وارد جنگ قدرت و شماره ۰۰۱‌های نشوند، زیرا تعداد محدودی و انگشت‌شماری از سهامداران می‌توانند در بازی مرگ و زندگی غول‌های شبه‌دولتی بازار زنده بمانند ولی باید دید نخستین روز مدیر جدید با استقبال روبه‌رو می‌شود یا با رنگ سرخ.
کد خبر : ۲۴۹۶۱۸

آیا شاخص به پولبک رسید!!!

به گزارش بورس‌نیوز، در پیش‌گشایش روز گذشته عنوان شد که احتمالا عرضه‌ها و شدت آن در نیمه‌های بازار رشد کند ولی، جنگ عرضه‌ها را پیش‌بینی نکرده بودیم و پیر‌های بازار گویا نمک غذا از دستشان در رفته، زیرا همیشه آش را شور برای سهامداران طبخ می‌کنند.

شاخص‌کل نهایتا در پایان معاملات دیروز به پله ۱,۴۳۰ میلیون واحدی رسیده بود اما؛ با این آش شور! احتمال پولبک به سطح شکسته شده قبلی یعنی ۱,۴۱۰ میلیون واحدی طی معاملات امروز و فردا وجود دارد و دوباره از چهارشنبه بازار به سبزی برسد؛ بنابراین طبق گفته‌های همیشگی، سهامداران وارد جنگ قدرت و شماره ۰۰۱‌های نشوند، زیرا تعداد محدودی و انگشت‌شماری از سهامداران می‌توانند در بازی مرگ و زندگی غول‌های شبه‌دولتی بازار زنده بمانند.

دیروز در زمان هیجان، فقر بازار از نقدینگی‌ها کاملا عیان بود و اگر دولت حیا داشته باشد تا شب عید حداقل اجازه می‌دهد که بازار جان بگیرد، ولی اوج هنرنمای در بازار دیروز آنجایی آوار بر سر سهامداران و فعالان بازار شد که زنگ توقف موقت نماد‌های خودرویی بدلیل رشد بیش از ۲۰ درصد به‌صدا درآمد اما؛ در بازگشایی‌ها از آنجاییکه تامین سریع منابع میسر نیست، عرضه آبشاری در سایر نماد‌ها حتی نماد‌های بنیادین و dps محور نیز شروع شد و شد آنچه که نباید می‌شد و شاخص از مثبت به منفی تغییر جهت داد.

این موضوع یعنی عرضه آبشاری در پی عرضه نمادهی خودرویی حاکی از آن بود که تجهیز منابع جدید و جریان ورود پول به بازار هنوز بخوبی شکل نگرفته و بیشتر پول در بین گروه‌ها و طبقه صنایع بورسی در حرکت است.

با این همه به روند بازار علیرغم افت و خیز محدود امیدوار هستیم و به‌نظر می‌رسد با وجود توقف و حتی اصلاح کوتاه در طول مسیر، حرکت آرام بازار به‌سمت هدف بین راهی حدود ۱.۵۴۰ میلیون واحد هموار است.

وقتی بانک‌مرکزی خواب بود

دلار نه تنها دیروز وارد کانال ۲۸ هزارتومان شد بلکه با آخرین نرخی که از خود برجای گذاشت، نشان داد که فعالان حتی تست نرخ جدید را هم گرفتند و دلار در این کانال لنگراندازی کرد؛ دلار به ۲۸ هزار و ۵۰ تومان رسید و یورو نیز در مرز میانه‌های ۳۲ هزارتومان است و بانک‌مرکزی به‌جای مبارزه با کوچکی جیب مردم و رشد نرخ ارز‌های خارجی، تنها به فکر بازی با نرخ بهره‌های بین بانکی بوده و البته تردیدی نیست که بسیاری از بانک‌ها جیب خود را پر از دلار کرده‌اند و همین موضوع به تنش بازار‌های ارزی دامن زده است.

سکه برای ماندن آرام نداشت

رشد نرخ دلار، اهالی بازار سکه را آرام نگذاشت و باید باور کرد که سکه به نرخ ۱۲ میلیون تومانی نم‌نمک نزدیک می‌شود؛ هر سکه بهار آزادی به نرخ ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان و هر سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان رسید.

در بازارطلافروش‌ها نیز هر گرم طلا به ۱,۲۰۰ میلیون تومان رسیده و هر مثقال طلا نیز به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر