بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»
حذف دامنه نوسان باید بصورت تدریجی و در هر مرحله، افزایش یک درصدی انجام شود و ضمنا دامنه نوسان حتما متقارن باشد.
کد خبر : ۲۵۱۰۲۱

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»

به گزارش بورس نیوز، حذف دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه از طرح هایی است که این روزها مورد بحث کارشناسان قرار دارد. عده ای معتقدند با حذف دامنه نوسان این بازار متعادل تر شده و نقدشوندگی سهم ها افزایش خواهد یافت. اما در مقابل برخی فعالان بازار سرمایه هم نگران آن هستند که با حذف دامنه نوسان در شرایط فعلی، شاهد افت سنگین قیمت سهم هایی باشیم که در چند ماه گذشته همه افت چشمگیری داشته‌اند. به هرحال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم چند روز قبل به این موضوع اشاره کرده و به نظر می رسد بازار سرمایه، باید این تغییر را دیر یا زود بپذیرد.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: دامنه نوسان یکی از فاکتورهایی است که بازارسرمایه را در قید و شرط هیجان نگه داشته اما؛ این بدان معنا نیست که با حذف دامنه نوسان معاملات، تمامی مشکلات این بازار مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: حذف دامنه نوسان معاملات مشروط به تغییر بسیاری از زیرساخت ها و فرهنگ سازی در بازار خواهد بود.

این کارشناس بازاسرمایه افزود: این روزها شاهد جدال ربات و انسان در بازار سرمایه، حجم پایین معاملات، فضای بسته این بازار و تاثیرگذاری برخی حقوقی ها در نوسانات بازار هستیم و حذف دامنه نوسان در کنار این شرایط، شاید به فاجعه منجر شود.

وی اضافه کرد: همانطور که در حال حاضر با دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ درصدی، رفتاهای شبهه برانگیزی در این بازار صورت می گیرد که موجب ضرر و زیان سهامداران می‌شود؛ چه بسا با حذف دامنه نوسان در کوتاه مدت این رفتارها تشدید شود چرا‌که قوانین و مقررات بازارسرمایه دارای نقاط ضعف زیادی است و خلا قوانین شفاف در برخی حوزه ها زمینه بروز تخلفاتی در آن حوزه در لوای قانون را فراهم می کند.

ساسانی تاکید کرد: نکته اینجاست که "حذف دامنه نوسان معاملات" در این سال ها شعاری بوده که تمامی روسای سازمان بورس و اوراق بهادار آن را مطرح کرده اند؛ ولی هرگز اجرایی نشده است. امیدواریم این بار این وعده جامه عمل بپوشد و اجرایی گردد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حذف دامنه بصورت تدریجی اظهار کرد: معتقدم در هر حال باید به سمت حذف دامنه نوسان معاملات حرکت کنیم؛ اما حذف دامنه‌نوسان باید به‌صورت تدریجی و در هر مرحله، افزایش یک درصدی انجام شود یعنی دامنه نوسان معاملات بازارسرمایه ابتدا به مثبت و منفی ۶ برسد و بعد در فواصل زمانی برنامه ریزی شده، این دامنه بازتر شده و مثلا به ۲۰ درصد برسد و بعد کلا حذف شود.

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»

این کارشناس بازاسرمایه خاطرنشان کرد: البته افزایش دامنه نوسان باید حتما متقارن باشد و هر گونه افزایش نامتقارن دامنه نوسان، تجربه‌ای شکست خورده خواهد بود ضمن اینکه می توان اجرای طرح افزایش یا حذف دامنه نوسان را از شرکت های برتر بازار آغاز کرد و همانطور که قبلا وعده داده شده بود، بازار برتر برای نمادهای بزرگی که امکان دستکاری قیمت در آنها کمتر است، راه‌اندازی کنیم تا کسب تجربه و فرهنگ سازی در این زمینه صورت بگیرد و بعد از آن، این طرح را در مورد سایر نمادهای بازار اجرا کنیم. بازار سرمایه ما می تواند به تدریج در برابر رفتارهای مثبت، واکنش های مثبتی هم داشته باشد و رفتارهای هیجانی کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دغدغه های سهامداران در مورد تشدید سختگیری های ناظران بازار بعد از افزایش یا حذف دامنه نوسان، گفت: حذف دامنه نوسان نیازمند اصلاح زیرساخت هایی خواهد بود. وقتی صف های خرید و فروشی در بازار شکل نگیرد، طبیعتا هیچ سهامداری هم متهم به ایجاد رعب و وحشت در نمادی نخواهد شد.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که در بازارهای بدون دامنه نوسان از جمله بازار رمزارزها، یک خبر یا اتفاق ناگهانی می تواند موجب سقوط سنگین قیمت ها شود و قیمت ها به تدریج دوباره رشد کنند؛ ولی فعالان آن بازارها چنین ریسکی را پذیرفته اند و انتقادی به فراز و فرودهای بازارها ندارند.

ساسانی تصریح کرد: در بازار پایه کشورمان هم دامنه نوسان ۱۰ درصدی وجود داشت و فعالان بازار پایه، این نوسان را پذیرفته بودند و مشکلی از این بابت نداشتند. بهتر است با افزایش تدریجی دامنه نوسان در تعدادی از نمادهای بزرگ بازار سرمایه، سرمایه گذاران را برای حذف دامنه نوسان معاملات آماده کنیم.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر تحلیل شرکت صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"حباب منفی" زیر سهم‌های بورسی

اطلاعاتی که حقوقی‌های پولدار بورس دارند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اطلاعاتی که حقوقی‌های پولدار بورس دارند

حذف دامنه ۵۰ نماد بزرگ بورس
مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه ۵۰ نماد بزرگ بورس

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
الان مشکل بورس دامنه نوسان هست؟ یا قیمت گذاری دستوری؟.قیمت دلار حدود سی و یک هزار تومن هست و اجناس با دلار ۲۳ تومنی معامله می‌شوند.شاخص بورس با دلار ۲۳ تومنی در تعادل با نرخ بهره بدون ریسک هست.هر وقت نرخ بهره کاهش و نرخ دلار نیمایی هم رشد کرد بازار هم خودش رو تطبیق خواهد داد.در غیر اینصورت رشد بازار متناسب با رشد اقتصادی خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
انچه باعث تشکیل صف و قفل سرمایه های مردم میشود و نقدشوندگی را نابود میکند، نفس وجود محدودیت دامنه نوسان است ... نه مقدار این محدودیت. بنا بر این دامنه نوسان 10 با 5 تفاوتی در این معنا ندارد.
این همه ترس و وحشت از کجا آمده ؟ نگرانید چه اتفاقی بیفتد که تابه حال نیفتاده ؟
بدتر از آنچه در یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاد و با وجود محدودیت دامنه نوسان اتفاق افتاد، چیست ؟ میترسید قیمت صفر شود ؟؟؟؟
بردارید این محدودیت دامنه نوسان را ... بگذارید معنی بورس را بفهمیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
می گویند حذف دامنه نوسان باعث تلاطم است از جک های روزگار است مثل اینکه بگوییم ماشین را استارت نزنید چون باعث لرزش موتور می شود معاوم است حذف دامنه نوسان لرزشهایی دلرد ولی درست است باید استارت زده شود نه این که درجا بزنیم و حتی جرات روشن کردن موتور را برای حرکت به ماشین ندهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
۲۳ سال است میگویند وقت حذف دامنه نیست پس کی بوده وهست چون شما ذاتا مخالف حذف هستین برای دزدهای خودتان معلوم است مخافت شما از کجا اب میخورد نه بفکر بازار هستین نه عاقیبت بورس برای شما مهم است فقط فکر سود و کارمزد کوتاه مدت خودتانین و گور پدر بورس کشور و اینده بلند مدت ان فقط فکر لحظه ای انی سود برای کارمزد و نوسان ۵ درصدی و فصلی دیگر قدیمی شده حیا هم حدی دارد حذف کنید این دامنه نوسان مسخره دستوری را بعد شعار میدن قیمتهای دستوری یم است چرا بورس از خودش شروع نمی کنی پی این دامنه نوسان چیست به این کلفتی جلوی چشمان حضرات ؟ مگر قیمتهای دستوری شاخ دم دارد ؟ مگر با بچه طرفین دامنه نوسان خود قیمت دستوری است که هر روز پنج درصدی به زور تعریف می شود برای سهام مگر اختیار قیمتها دست سهام داراست وحشتناک ترین قیمتهای دستوری در بورس و سهام است بعد از سایر بخش ها بورس بخاطر قیمتهای دستوری گلایه می کند فریاد سم و عدم شفافیت می زند چرا اول از خودتان شروع نمی کنید و دامنه نوسان را حذف نمی کنید نکنه فکر کردین همه بیسوادان و مرگ خوب است اما برای همسایه نه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
حذف دامنه نوسان را بدونه هیچ بهانه خواهایم اهالیه بازار سرمایه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
هر وقت در بورس به نقطه اصلی مشکل و بحث در حذف دامنه می رسیم بحث را به حاشیه و نخود سیاه بردن یا بورس را دست کنید ودامنه را حذف کنید یا دیگر حنایتان رنگ ندارد و ملت و مسخره و علاف نکنید داستان سرایی و بیسواد و باسواد و تحلیل و غیره را بزارید کنار ۲۳ سال است می گویند بستر مناسب برای حذف وجود ندارد نکند با این اقتصاد گل و بلبل حضرات منتظر دلار ۷ تومانی نشستن تا بستر در بورس درست بشه و دامنه نوسان را حذف کنن پس بشینید تا دلار ۷ ت از راه برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
حذف کامل و فوری دامنه نوسان بدونه بهانه تراشی و وقت کشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
دامنه نوسان را حذف کنید این مسخره بازیها رو تمام کنید قدیمی شده بازی با اهالیه بازار و اهل فن و خبره دیگه همه میدون پشت دامنه نوسان کیا هستن و چه دزد یها که نکردن و نمی کنن حتی از یک روز دامنه نوسان چه سو استفاده هایی که نمی کنن و چه ارقامی که به جیب یه سری ها که نمی رود چه برسد به ماه ها و سالها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بسه دیگه ۲۴ سال است این قانون مسخره دامنه داره خون بازار سرمایه رو میمکد و مزه کرده والا در طول ۲۴ سال تمام قوانین کشور ی و لشکری و اقتصادی و بانکی بورسی هزار ان بار تغییر کردن و با شرابط روز تغییر کرده الا این قانون دزدان و من دروردی که در هبچ کجای دنیا لنگش نیست هر بار می گویند وقتش نیست مگر میشود در طول ۲۴ سال یک قانون جواب گوی تغییرات به ابن وسعت در بورس باشد و همه از اهالیه بازار از ان شاکی باش و برای فشلی و تحلیل نا پذیری بورس داستن و بهانه های الکی می اورن حذف کنید این قانو ن اشغال دامنه نوسان رانتی و دستوری را پس کی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
بورس با دامنه نوسان نه شعور دارد و نه تحلیل و منطق اینها هم همه مرخرف گویی است بورس سواد میخواد دلار بالا میرود بورس می ریزد پایین می اید می ریزد نودم ووغیره و هیچ چیزی به سواد بورس مربوط نمی شود منظور این اشخاص از سواد همان برنامه و اطلاعاتی است که خودشان از قبل برای بازارطراحی کردن و اسمش را سواد بورسی می گذاران و تمام اینها هم زیر سابه دامنه نوسان است که خودشان وفقط و عد هاایی خاص از از بالا پایین ان اگاهن شما خوتان بیسوادان ترین هستین والا اگر سواد داشتین حتی یک روز هم در حذف دامنه نوسان تعلل نمی کردین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
جالب است بورس پرچم لیدری و شفافیت و اعتماد را در اقتصاد کشور بلند کرده و ادعا دارد همه باید از کالا و سیمان و خودرو غیره جهت شفافیت و غیر دستوری بودن قیمتها به بورس بیاین و کشف قیمت شوند و به بورس نگاه کنن که شفاف ترین جا برای قیمت گذاری است در حالی که در دورن خودش فساد خیز ترین محل برای قیمتگذاریهای دستوری سهام با دامنه نوسان برای سهام داران خودش است و جواب گو هم نیست و برای خودشان نوشابه باز میکنن و باسواد ترین طبقه اقتصادی خودشان را میدانن در حالی که در خانوداه بازار سرمایه به این گروه بعنوان دزدترین طبقه و غیر شفاف ترین و مسحک ترین بخش که زیر سایه دامنه نوسان مشغول رانت های شخصی و گروهی هستن . حتی خودشان از تحلیل و داستان سرایی برای افزایش و کاهش بورس عاجز شدن و اقرار می کنن بورس تحلیل پذیر و بی منطق است و نه به دلار نه شرایط و سواد جواب گو نیست و من دراوردی شده است حتی سواد تشخص مشکل بورس که همان دامنه نوسان است را هم ندارد چون مزه میکند و ادعای شفافیت و غیر دستوری بودن قیمتها را در همه بخشها دارند که فقط هدفشان اوردن سایر بخش ها به بورس برای کارمزد بیشتر برای منافع شخصی و گروهی خودشان چیز دیگری ندارد شما اگر اول ادعای غیر دستوری بودن قیمتها را دارید اول از خودتان شروع کنید و دامنه نوسان این قیمتهای دستوری را از سر سهام ها بردارید و حذف کنید و برادری خودتان را ثابت کنید بعد دیگران را دعوت کنید و از شفافیت بورس بازار سرمایه بگویید . از عجایب سواد شما است چطور بورس برای حذف دامنه نوسان بسترش اماده نیست ولی بورس برای حذف قیمتهای دستوری در سیمان خودرو و کالا و غیره بسترش محیاست ؟ گویند هر چه بگندد نمکش می زنن وای ... نمک سهام داران قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
بازار سرمایه که تمام بخش ها را غیر دستوری بودن قیمتها تشویق می کند و همه را به زیر پرچم خودش دعوت می کند با دامنه نوسان خودش از بزرگترین قیمتهای دستوری برای سهام خودش دفاع می کند اگر بیل زنی اول دامنه نوسان و حذف کن تا دم خروس خودت معلوم نباشه عجب
تخلفات بورسی را پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
لطفا دادستان کل و سازمان بازرسی کل کشور موارد زیر را پیگیری کند:
1- بورس 3 ماه است بعد از شروع دولت و شروع وزارت آقای خاندوزی و مدیریت جدید عشقی همش منفی بوده و قیمتها به قیمتهای اردیبهشت برگشته اند و ضررهای سهامداران بیشتر شد.کجای دنیا بورس هر روز منفی است.مشخص است دستی تو کار است.
2-عرضه اولیه ها در بورس با شروع دولت از نیمه شهریور متوقف شد.اگر دولت کسری بودجه دارد چرا عرضه اولیه ها را قطع کرده؟چرا سهام شرکتهای دولتی طبق اصل 44 در بورس عرضه نمیشود؟
3-پرداخت سود سهام سهامداران قرار بود از امسال از سامانه سجام انجام شود نه تنها این کار در بیشتر شرکتها انجام نشد بلکه بیشتر شرکتها در بورس طبق ماده 240 قانون تجارت که 8 ماه فرصت به شرکتها برای واریز سود می دهد دقیقا ماه هشتم را انتخاب میکنند تا سهامدار اگر دیر متوجه شد سود سهامدار در حساب شرکت بماند.خیانتی که 30 سال است در شرکتهای بورسی انجام میشود و سود سهامداران بسیاری همینطوری در بانکها و شرکتها مانده و کسی پاسخگو نیست و پیگیری هم نمیکنند که همه را از سجام واریز کنند.چرا سازمان بازرسی و دادستانی سازمان بورس و سپرده گذاری را وادار به اجرای قانون نمیکند؟
4- لازم است ماده 240 قانون تجارت فوری اصلاح شود و پرداخت سود سهامداران در بورس از یکهفته بعد از مجمع سالیانه صورت گیرد.این قانون متعلق به 50 سال پیش است و الان با وجود اینترنت و آنی شدن پرداخت ها باید سود شرکتها آنی یکهفته بعد از مجمع سالیانه شرکتها بحساب سهامداران واریز شود اما شرکتها با استناد به این قانون ضعیف از حق سهامداران سواستفاده میکنند.
5-لازم است قانونی که به کارگزاری ها اجازه می دهد 2 روز بعد از فروش سهام پول سهامدار را بحسابش واریز کنند را ملغی کنند و قانون جدیدی ارایه شود که پول سهامداران بعد از فروش آنی همان روز بحسابشون واریز شود.دوره اینترنت و تجارت الکترونیک است 2 روز تاخیر مال دوره 20 سال پیش بود که همه چیز کاغذی و دفتری بود.چرا سازمان بازرسی جلوی این تخلف بزرگ را نمیگیرد؟
6-لازم است ضرر تمام سهامدارانی که صندوق پالایش و دارایکم خریدن و ضرر کردن پرداخت شود و ضرر سهامدارانی که عرضه اولیه ها را خریدن و آنها به زیر قیمت عرضه اولیه آمدن هم پرداخت شود تا سهامداران متضرر ضررشان کمی جبران شود.چرا سازمان بازرسی با ناظرین و کارشناسان متخلف سازمان بورس که قیمت کارشناسی سهام عرضه شده در بورس را گرانتر اعلام کرده اند و با عرضه آن سهام در بورس به میلیونها سهامدار گران فروشی و ضرر وارد شده برخورد نمیکند؟
7-لازم است طرح ادغام کارگزاری ها هم مثل ادغام بانکها استارت بخورد تا جلوی فساد و رانت در کارگزاری ها و کاهش خدمات در کارگزاری گرفته شود.چون تعداد کارگزاری ها در کشور ما نسبت به کشور ترکیه 5 برابر بیشتر است درحالیکه حجم و ارزش معاملات بورس ایران یک چهارم بورس ترکیه است.بسیاری از کارگزاری های کوچک که از سامانه معاملاتی اکسیر رایان همراه استفاده میکنند در پرداخت وجه مشتریان تاخیرهای زیاد انجام می دهند و هیچکس با اونها برخورد نمیکند.
8-جلوی قیمت گذاری دستوری در شرکتهای فولادی خودرویی پتروشیمی پالایشی گرفته شود و از تعیین دستوری نرخ ارز در بازار و سه نرخی بودن ارز جلوگیری شود.اینها جزو وظایف نظارتی سازمان بازرسی و وزارت خانه های مربوطه است.
9-مدیران اقتصادی اگر ظرف یکسال کارایی نداشتن فوری گزارش دهید تا تغییر دهند و اجازه خرید وقت توسط مدیران نالایق را ندهند.
10-مدیران اقتصادی را اقتصادی بگذارند و جلوی دخالت مدیران سیاسی در اقتصاد را بگیرند.
11-فروش سهام عدالت و اداره شرکتهای استانی دارای ایرادات زیادی است.لطفا در این مورد هم دخالت کنید.
لطفا دادستان و سازمان بازرسی پیگیر این موارد باشد.
باتشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲
#پالایش جنابان عشقی و خاندوزی آسوده بخوابید که ما سهامدارن در حال نابودی هستیم تا شماها در آسایش با حقوقهای آنچنانی باشید.مبادا بفکر تعطیلی دوهفته ایی بورس یا محدود کردن دامنه نوسان به منفی یک یا خاموشی الگوریتم تامشخص شدن سیاست برجامیتان باشید که سرمایه های ما دیرتر ذوب شوند و شماها در پولسوزی مردم کند عمل کرده باشید.و ما سهامداران مدیون شماها شویم.
***از مسئول سایت خواهش میکنم این متن اینجانب را برای نامبردگان مسئول ارسال کند.تا شاید متوجه اوضاع شده و وعده عرضه های اولیه را ندهند.***
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
حذف دامنه نوسان اری صد در صد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
حذف دامنه نوسان فقط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
این مدیران دکوری اجازه مرخصی ماهانه خودشون هم ندارند چه برسه به تغییر دامنه نوسان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
فعلا مشکل بورس کمبود نقدینگیه ...و همین 5 درصد هم کامل + و _ نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱