بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

مسکن ارزان می‌شود؛ اگر بانک‌ها بگذارند!

مسکن ارزان می‌شود؛ اگر بانک‌ها بگذارند!
بازار مسکن ما پتانسیل کاهش قیمت خواهد داشت، مشروط بر آنکه فعالیت‌های سوداگرانه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در این بازار کنترل گردد.
کد خبر : ۲۵۲۸۸۸

مسکن ارزان می شود؛ اگر بانک ها بگذارند!

به گزارش بورس نیوز بازار املاک سالهاست که تبدیل به بازاری برای سرمایه گذاری شده و به گفته کارشناسان این حوزه، حجم قابل توجهی از معاملات مسکن مربوط به تقاضاهای سرمایه‌گذاری است. در این شرایط نه تنها افزایش قیمت سرسام آور مسکن در چند دهه گذشته را به دنبال داشته و برای متقاضیان واقعی مسکن مشکلاتی ایجاد کرده، بلکه از جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید نیز کاسته است.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر لغو احتمالی تحریم ها احیای برجام بر بازار مسکن بیان کرد: یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور حوزه مسکن است. به هرحال هر گونه تغییر و تحولی در عرصه اقتصاد کلان کشور بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد و به دنبال بازار مسکن، بسیاری از بخشهای دیگر اقتصاد هم حرکت می کنند. معتقدم در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها اگر گشایشی در اقتصاد کشور حاصل شود که به موجب آن ارزش پول ملی تقویت گردد، بازار مسکن پتانسیل کاهش قیمت خواهد داشت.

وی افزود: نکته اینجاست که در چند سال گذشته مسکن تبدیل به کالایی سرمایه ای شده است و سرمایه گذاران با توجه به انتظار افزایش قیمت‌ها در این بازار، به سمت این بازار کوچ کرده اند. اما چنانچه شرایط در بازار مسکن تغییر کند و انتظار جهش قیمتی در این بازار وجود نداشته باشد، طبیعی است که نگاه سرمایه ای به بازار مسکن هم کمرنگ تر خواهد شد.

این کارشناس ساختمان تاکید کرد: البته کاهش رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، ساخت و ساز مسکن را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. اما برای آنکه بازار مسکن بازاری با ثبات تر و متعادل تری باشد و متقاضیان واقعی مسکن، مشکلات کمتری داشته باشند؛ باید شرایطی فراهم شود که نگاه سرمایه ای در بازار مسکن رنگ ببازد.

رهبر افزود: این نگاه سرمایه‌ای به بازار مسکن موجب جهش عجیب قیمت مسکن در چند سال گذشته شده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، متقاضیان واقعی مسکن توان خرید مسکن را ندارند و همین شرایط رکود معاملات مسکن را در پی داشته است. ایجاد تعادل در بازار مسکن و رونق تولید و معاملات مسکن، در گرو افزایش قدرت خرید مردم از یک سو و منطقی تر شدن قیمت مسکن و جلوگیری از جهش‌های شدید در بازار مسکن خواهد بود.

این کارشناس صنعت انبوه سازی ضمن تاکید بر آن که بخش قابل توجهی از تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن مربوط به بانک ها و برخی بنگاه های اقتصادی است، گفت: بازدهی غیرمتعارف در هر بازاری می تواند سرمایه گذاران را به سمت آن بازار بکشاند. بازدهی غیرمتعارف و بالای بازار املاک، بانک ها را هم جذب این بازار کرده و فعالیت بانک‌ها در حوزه املاک و بنگاه داری، افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن را تشدید کرده است.

رهبر در پایان گفت: مادامی که بر فعالیت بانک ها و بنگاههای اقتصادی در بازار مسکن نظارت نشود و جلوی چنین فعالیتهایی گرفته نشود، ترمز جهش قیمت مسکن کشیده نخواهد شد؛ چرا که همین بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری‌های کلان کرده‌اند، مجال کاهش قیمت املاک را نخواهند داد. با این تفاسیر معتقدم بازار مسکن ما پتانسیل کاهش قیمت خواهد داشت، مشروط بر آنکه فعالیت‌های سوداگرانه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در این بازار کنترل گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیشنهاد افزایش سرمایه به مجمع
شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن اعلام کرد؛

پیشنهاد افزایش سرمایه به مجمع "ثمسکن"

دلیل تفاوت عملکرد ساختمانی‌ها چیست
مدیرمالی "ثالوند" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پاسخ داد:

دلیل تفاوت عملکرد ساختمانی‌ها چیست

دو چالش، مانع شکل‌گیری روند صعودی بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو چالش، مانع شکل‌گیری روند صعودی بورس

دیواری کوتاه تر از
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دیواری کوتاه تر از "بورس" نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
همین معضل آپارتمان لونه زنبور را حل کنید ادعاهای جهانی پیشکش ، کجای دنیا مردم برای یک سرپناه اینقدر مشکل دارن ؛ با وعده نمیشه مردم را نگه دارین ؛ به گروه های مختلف زمین بیرون شهرا بدین برن برا خودشون یک آلونک بسازن