بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو چالش، مانع شکل‌گیری روند صعودی بورس

دو چالش، مانع شکل‌گیری روند صعودی بورس
شرکت‌های بورسی هم به لحاظ رشد سودآوری و هم به لحاظ ارزش جایگزینی و خالص ارزش دارایی، برای سرمایه گذاری بسیار جذاب هستند و ریسک حداقلی دارند.
کد خبر : ۲۵۲۰۴۴

دو چالش، مانع شکل گیری روند صعودی در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بعد از مدت ها، بازار سرمایه در روزهای اخیر اندکی رشد کرد؛ اما همین رشد هم مورد هجمه دلالان بازارهای رقیب قرار گرفته است.

محمد آرام بنیار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار را بیان کرد: بازارسرمایه با مشکلاتی مواجه است که مانع از شکل‌گیری یک روند صعودی در این بازار شده‌اند. اولین مشکل بازار سرمایه، عدم تعیین تکلیف مدیران عملیاتی و مدیران سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بازار سرمایه و نهادهای وابسته به این بازار، تامین سرمایه ها، بانک ها، هلدینگ‌ های تخصصی و شرکت های سرمایه گذاری بازار است. این عدم تعیین تکلیف مدیران عملیاتی و مدیران سرمایه گذاری یا به عبارتی تصمیم گیرندگان حقوقی بزرگ بازار، تصمیم گیری در این بازار را دشوار کرده است. این در حالی است که در بازار سرمایه ما این روزها می توان نمونه های بسیاری را یافت که بازدهی یکساله حداقل ۴۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهند داشت. برای رفع این مشکل معتقدم مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها شرکت‌ها و هلدینگ‌های تخصصی بازار سرمایه باید هرچه زودتر نسبت به ابقا یا تغییر مدیران عملیاتی و مدیران به سرمایه گذاری تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود؛ دومین مشکل اینجاست که با توجه به ورود حجم عظیمی از سرمایه گذاران به بازار سرمایه و مراکز تحلیل در بازار سرمایه متناسب با تعداد فعالان این بازار رشد نکرده است. باید تلاش کرد به فعالان بازار سرمایه اطلاعات صحیح و درستی ارائه شود تا فعالان این بازار به درک درستی از وضعیت شرکت‌ها برسند. بسیاری از فعالان خرد بازار سرمایه، تحلیل مناسبی از وضعیت بازار و اوضاع شرکت ها ندارند و نمی دانند چه سهمی را می‌فروشند یا چه سهمی را می خرند. اولین راه جلب اعتماد سرمایه‌گذاران ارائه اطلاعات تحلیلی صحیح و افزایش دانش مالی سرمایه گذاران است. معتقدم جلب اعتماد سرمایه گذاران نیازمند آموزش و ارتقای دانش مالی فعالان این بازار است. همین ضعف اطلاعات تحلیلی موجب شده با وجود افزایش چشمگیر قیمت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، رشد نرخ ارز و افزایش سودآوری شرکت‌ها، بسیاری از سهم ها خصوصا در گروه فلزات اساسی و پتروشیمی با وجود آنکه به لحاظ بنیادی وضعیت مطلوبی دارند با فشار فروش مواجه باشند. علاوه بر این به سبب کمبود نقدینگی و انحراف نقدینگی از مسیر سرمایه گذاری و وجود بازارهای کاذب ، وجود بازارهای به ظاهر سودآوری که در باطن ریسک بسیاری به همراه دارندو مردم را با زیان مواجه می‌کنند، باعث شده منابع به سمت آن بازارها هدایت شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر در مورد بازارهای سوداور اطلاع‌رسانی مناسبی صورت بگیرد و سود این بازارها به صورت صحیح بین سرمایه‌گذاران توزیع گردد، حتماً آن بازار مورد اقبال واقع خواهد شد. از این رو معتقدم شاید بازار سرمایه با یک وقفه زمانی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد، اما در صورت تعیین تکلیف مدیران عملیاتی و سرمایه گذاری و نیز اطلاع رسانی صحیح در مورد پتانسیل های این بازار، قطعاً پتانسیل رشد خواهد داشت.

آرام بنیار در رابطه با انتقاداتی که به رشد بازار سرمایه و حمایت دولت از این بازار مطرح است گفت: اگر کسی ادعایی را مطرح می کند باید دلایل تحلیلی و منطقی برای ادعای خود ارائه کند. شاید بتوان ادعا کرد سهمی که نسبت به P بر S (قیمن سهم بر فروش) بالای ۵ دارد حباب دارد، اما نکته اینجاست که عمده شرکت های فعال در بازار سرمایه نسبت P بر S کمتر از ۲ دارند! حاشیه سود بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه هم ۲۰ الی ۵۰ درصد است. ادعای حباب در چنین سهم‌هایی ادعایی بی‌پایه و اساس است. البته این معیار برای تمامی شرکت‌های بازار سرمایه مصداق ندارد و باید هر صنعت را متناسب با شرایط خود تحلیل کرد، اما معتقدم ادعای وجود حباب در بازار سرمایه در مورد بخش عمده سهم های این بازار ادعای گزاف است! شرکت های بورسی هم به لحاظ رشد سودآوری و هم به لحاظ ارزش جایگزینی و خالص ارزش دارایی، برای سرمایه گذاری بسیار جذاب هستند و ریسک حداقلی دارند. ضمن اینکه منتقدان رشد بازار سرمایه ادعا دارند بازار مسکن با ریسک مواجه نیست، حال آنکه معتقدم ریسک در هر بازاری وجود دارد و ریسک بازار مسکن را می‌توان در نقدشوندگی این بازار مشاهده کرد. بازار سرمایه بازاری است که ریسک ها را در لحظه در قیمت خود نمایان می‌کند اما بازار مسکن در چنین مواقعی با کاهش نقدشوندگی به استقبال ریسک می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سرمایه‌گذاران عنوان کرد: سرمایه گذاران بهتر است حتما سبدی از دارایی های متنوع داشته باشند و ضمناً بخشی از دارایی‌های خود را هم در بازار اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. ضمن اینکه در مورد خرید سهام، حتماً ۵ الی ۱۰ سهم از گروه‌های مختلف در سبد خود داشته باشند. همچنین سرمایه گذاران باید نگاه خود را بلند مدت کنند و نگاه حداقل یک ساله به سرمایه گذاری های خود در این بازار داشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

چراغ سبز بودجه به فروش اوراق در بورس

راهکاری برای جلب دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران
مدیرعامل شرکت سبدگردان آرمان اقتصاد در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای جلب دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران

نگاه غلط سیاست گذاران به صنایع سودآور
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

نگاه غلط سیاست گذاران به صنایع سودآور

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رسول
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۴
چه سبز باشه شاخص چه قرمز من این فهمیدم از پرتفویم از ۸۸ درصدی که تو ضررم یه درصدش برگشته وبقیه سرمایه بنده او تندروهای خط امام بهمراه علی خامنه ای نوش جان کردن
لعنت به جمهوری دزد ودارودسته دروغگوشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
مزخرف نگو .من یبعد از دوسال سرمایه گذاری الان ۵۰ درصد توی پرتوم در ضررم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
خدا لعنت کارشناسان مزدور رو