بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
فعال قدیمی بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اشتباه بزرگ فعالان بازار سرمایه در قیمت‌گذاری سهام

اشتباه بزرگ فعالان بازار سرمایه در قیمت‌گذاری سهام
قیمت گذاری سهم فقط بر مبنای سودآوری شرکت مثل آن است که اگر به هر دلیل اجاره ای املاک در یک سال کاهش یافت، ناگهان قیمت املاک را به نصف برسانیم!
کد خبر : ۲۵۳۶۶۴

اشتباه بزرگ فعالان بازار سرمایه در قیمت گذاری سهام

به گزارش بورس‌نیوز، اگرچه قیمت بسیاری از سهم های بازار سرمایه نسبت به سقف های مرداد ۹۹، افت بیش از ۵۰ درصد داشته و حتی برخی نمادها افت بالای ۸۰ درصدی در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، اما منفی های این بازار کماکان ادامه دارد و امروز هم حدود ۵۹۰ نماد رنگ سرخ به تن کرده‌اند و فاصله چندانی تا از دست رفتن کانال یک میلیون و دویست هزار واحدی نداریم. این شرایط برای عده ای از فعالان بازار سرمایه این شائبه را ایجاد کرده که شاید برخی حقوقی‌ها عمداً تلاش می کنند قیمت سهم ها را پایین‌تر بیاورند تا مفت خری کنند!

فردین آقابزرگی فعال قدیمی بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه احتمال وقوع سناریو دستکاری در قیمت سهام توسط حقوقی ها صفر نیست، اما بازارسرمایه فراز و نشیب فراوان دارد و برندگان واقعی آنانی هستند که نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود نگاه بلندمدت تر و منطقی‌تری دارند.

وی گفت: معتقدم این سناریو که حقوقی ها در تلاشند سهم ها را به حضیض قیمتی برسانند تا در قیمت های پایین اقدام به خرید کنند، جز در برخی موارد خاص، مصداق ندارد و دلیل منفی های این روزهای بازار سرمایه این موضوع نیست. عقل سلیم حکم می‌کند وقتی قیمت سهام آن قدر افت کرده که حتی از ارزش ذاتی هم پایین‌تر رفته، فروش صورت نگیرد؛ اما همچنان شاهد آن هستیم که سهامداران در صف های فروش جای گرفته اند.

این فعال قدیمی بازارسرمایه افزود: نمی توان قبول کرد که دلیل منفی های نمادهای بزرگ بازار از جمله فولاد مبارکه با وجود تحقق احتمالا ۲۵۰ تومان سود و سود انباشته ۲۵۰ تومانی به ازای هر سهم، دستکاری قیمت توسط حقوقی هاست. البته طبیعی است که در چنین شرایطی حقوقی ها تلاش کنند که سهم های ارزنده بازار را در قیمت های پایین شناسایی کرده و خریدهایی داشته باشند؛ اما مشکل بازار سرمایه ما جو روانی منفی این بازار و واکنش منفی شدید به اتفاقات منفی و چشم بستن به اخبار و اتفاقات مثبت است. با وجود آنکه در بازار سرمایه این روزها چندین اتفاق و آیتم مثبت تاثیرگذار وجود دارد، فعالان بازار سرمایه به آنها توجهی ندارند و فقط به دنبال واکنش شدید نشان دادن به برخی اتفاقات منفی هستند که شاید هیچ اثری هم بر سودآوری شرکتی که سهام آن را در اختیار دارند، نداشته باشد! به عنوان مثال افزایش نرخ خوراک و یا وضع مالیاتی بر برخی محصولات پتروشیمی، تاثیری روی سایر گروههای بازار از جمله غذایی ها و داروها ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بازار سرمایه ما حساس شده و اخبار و اتفاقات خوب را نمی بیند. افزایش نرخ ارز نیمایی، افزایش معافیت مالیاتی شرکتهای بورسی و... اخبار خوبی هستند که در سایه اخبار منفی مربوط به پتروشیمی‌ها(که فعلا هم قطعیت ندارند) نادیده انگاشته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد به روش قیمت گذاری سهام توسط سهامداران اظهار کرد: قیمت گذاری سهام مدل های مختلفی دارد، اما متاسفانه بازار سرمایه ما در چند ماه گذشته به هیچ یک از مدل های قیمت گذاری سهام توجهی نداشته و فقط سودآوری شرکت‌ها را مبنای قیمت گذاری سهم قرار داده است. سال گذشته در روز‌های پیک بازار سرمایه، اکثر فعالان بازار سرمایه معتقد بودند که با توجه به افت ارزش پول ملی و افزایش ارزش دارایی‌های فیزیکی، قیمت سهام و ارزش خالص دارایی های شرکت ها باید رشد کنند. ولی حالا هیچ شخصی به ارزش خالص دارایی های شرکت ها و سایر مدل‌های قیمت‌گذاری توجهی ندارد. بدتر از آن اینکه حتی تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه هم در تحلیل های خود فقط P بر E سهم را مبنای تحلیل و قیمت گذاری سهام قرار داده اند. حال آنکه منطقی است برای قیمت گذاری سهم ها به سودآوری شرکت‌ها وزن ۳۰ الی ۴۰ درصدی داد و به سایر فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سهم از جمله ارزش خالص دارایی ها و ارز آوری شرکت هم وزن داد. قیمت گذاری فقط بر مبنای سودآوری شرکت مثل آن است که اگر به هر دلیل اجاره ای املاک در یک سال کاهش یافت، ناگهان قیمت املاک را به نصف برسانیم!

این فعال قدیمی بازارسرمایه در خاتمه تاکید کرد: اگر نگاهمان به بازار سرمایه و روش قیمت گذاری سهام را تغییر دهیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از سهم های بازار سرمایه با نگاه ۱ الی ۲ ساله بهترین گزینه برای سرمایه گذاری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا «صندوق‌های با درآمد ثابت» به مرز زیان‌سازی رسیدند!
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آینده اندیشان ایرانیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آیا «صندوق‌های با درآمد ثابت» به مرز زیان‌سازی رسیدند!

افت حاشیه سود، تمام دغدغه
یک کارشناس صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افت حاشیه سود، تمام دغدغه "پتروشیمی" نیست!

بازار سرمایه، حیاط خلوتی برای بازیگران حرفه‌ای
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار سرمایه، حیاط خلوتی برای بازیگران حرفه‌ای

اولویت‌بندی اشتباه دولت، دست‌انداز
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اولویت‌بندی اشتباه دولت، دست‌انداز "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
آذرتاش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
لعنت به پدر و مادر ....
.بر شما
بمیرید
سرطان بگیرید
سهامدار داغون شده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
خدا لعنتتان کنه ، الهی همینطور که سرمایه یه عده انسان ضعيف را دارید نابود می کنید ، زندگیتون زن و بچه تون در مقابل چشمتون نابود بشه ، اگر نمی تونید لا اقل تعطیل کنید چرا به این سرعت در حال کاهش است ؟!! چرا وقتی افزایش دارد بسیار کتد است ؟!! برایمان مثل روز روشن شد اینکار عمدی است الهی سقط کنیید ، الهی با بیماری مبتلابه که هیچ درمانی نداشته باشه ، آمين يا رب العالمین
نمی دونم چرا قوه قضائیه هم تو این زمینه سکوت کرده ، آخ جناب اژه ای رئیس محترم قضائیه ببین چه خبره ، اینا که می گفتند سه روزه مشکل بورس را حل می کنند ، حالا داغون کردند
یوسفی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
منظور کدام سهامدار است ؟
صدای واحد سهامدار چیست؟
ناظر کجاست؟
کی جرأت دارد خارج از دستور عمل کند حقوقی ها نماینده سهامدار نیستند انها نوکر بادمجون نیستند انها به درآمد شرکت فکر نمی کنند آنها بدون بهره وری و سود سازی شرکت پاداش مجمع میگیرند آنها باز مجدد باید مدیریت شرکت منصوب شوند آنها یک جا موظف و صد جای دیگر غیرموظف هستند اقارب آنها نباید بیکار باشند و آنها باید تابع باشند مگر مریضند که هوای شرکت و سهامداران را داشته باشند
این وضعیت بورس مثل تله موش شد ی روز همه را وادار میکنند به یک گروه و روز دیگر گروه دیگر شرکتها می کشانند دور از جان و شخصیت سهامداران مثل آزمایش پائول اف همه را شرطی کردند تا صدای وحشتناک حقوقی ها را می‌بینند می دوند در صف یا فروش یا خرید شرکتهای خصوصی نوسان می گیرند مثل غگل هر ده روز یکبار %25 رشد و ده روز هم منفی طی شش ماه گذشته بر رسی شود اینگونه شرکتها زیاد است واقعاً مشخص نیست کی داره چه کار میکند آیا کوچ دادن پول سمت بانک هاست یا با فروشو آب کردن طلای جایگزین ارزهای دریافتی بانک مرکزی و با قیمت بالاست و ایاهای زیاد تمام کارشناسان و با تجربه سی سال سابقه مالی گیر این وضعینند و هیچ سهامداری مقصر نیست مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
سلام بی شرمی ودروعکوئی وخائن وموسادی بودناین متجاهرالاسلانهای منافق خیلی عمیق هست واینرا بدانید بورس تنها متضرر نخواهد بود وعمق ایندروغ پردازیرا اشیخ ابراهیم رئیس دزدها بیشترهم کردهاست فقط دروع خواهیم دید نتیجه این دروغکوئیها وحرام لقمهکیها جه کسانیرا نابود خواهد کرد سید علی موساد با محسن جام زهرساز رفیق شدهاست خائن جو خائن ببینید خوشش اید خلافت مطلقه شیعه پکیده رفت به زبالهدانی تاریخ
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
کارشناس محترم مردم از این سیستم تنفر پیدا کردن. .