بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
بانک از مهمترین نهاد‌های اقتصادی است که نقش مهمی در گردش سرمایه در کشور دارد.
کد خبر : ۲۵۵۲۶۴

بانک ایران زمین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز،  بانک از مهمترین نهاد‌های اقتصادی است که نقش مهمی در گردش سرمایه در کشور دارد. بانک از طریق اعطای تسهیلات باعث توسعه اقتصاد می‌شود، اما در مسیر این فعالیت بانک با ریسک‌های متنوعی مواجه است. رشد و توسعه هر کشور در گرو استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و بکارگیری صحیح و اصولی منابع است.



بانک از مهمترین نهاد‌های اقتصادی است که نقش مهمی در گردش سرمایه در کشور دارد. بانک از طریق اعطای تسهیلات باعث توسعه اقتصاد می‌شود، اما در مسیر این فعالیت بانک با ریسک‌های متنوعی مواجه است.

رشد و توسعه هر کشور در گرو استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و بکارگیری صحیح و اصولی منابع سرمای‌های کشور میباشد تا نیاز‌ها و خواسته‌های بشری، از جمله افزایش تولید، درآمد، اشتغال، رفاه جامعه تأمین شود. برای این منظور معمولاً سعی می شود تا با به کارگیری سیاست‌ها و ابزار‌های اجرایی گوناگون در برنامه‌های توسعه به این هدف دست یافت.

در این زمینه سیاست‌های پولی و اعتباری جایگاه ویژ‌های دارد و اقتصاددانان توسعه نظام پولی و اعتباری مناسب را رمز موفقیت برنامه‌های توسعه می‌دانند. استفاده از اعتبارات خواه در سرمایه گذاری جدید و خواه در تأمین سرمایه در گردش، منجر به افزایش تولید میشود و از این رو می‌تواند در اشتغالزایی تأثیر داشته باشد.

مهمترین ارگان در تأمین مالی تولیدی، تجاری، مصرفی و حتی دولتی در هر کشور بانک‌ها میباشند؛ بنابراین توسعه و بهبود فعالیت‌های بانکی به ویژه اعطای تسهیلات به همراه نظام بانکی کارآمد، نقش عمد‌های در توسعه و پیشرفت اقتصاد و صنعت بانکداری کشور خواهد داشت و اعطاء تسهیلات اعتباری به مشتریان از جمله مهمترین وظایف بانک‌ها به شمار می‌رود.

بانک‌ها در هر کشور پس از جمع آوری منابع مالی، این منابع را به بخش‌های مختلف اقتصادی تخصیص می‌دهند و در حقیقت این اقدام بانک‌ها، بخش‌های مختلف اقتصادی را در هر کشور در انجام بهتر وظایفشان تقویت و نهایتاً زمینه لازم را برای رشد وتوسعه اقتصادی کشور فراهم می‌آورند. به طور کلی طی سال‌های اخیر، تأمین اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در قالب یکی ازدغدغه‌های اقتصادی و به عنوان ضروری‌ترین هدف برای مدیریت کشور و برنامه‌های اقتصادی مدنظر قرار گرفته است.

بازار‌های پولی و و مالی اهمیت فراوانی در نظام اقتصادی کشور‌ها دارند و الزامات مهم دستیابی به رشد پایدار محسوب می‌شوند. در واقع بازار‌های پولی و مالی، منابع تأمین اعتبار برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی می‌باشند. دریافت وام و اعتبار و انتقال پول از یک فرد به فرد دیگر یا از یک نهاد به نهاد دیگر نقش اساسی در تأمین اعتبار فعالیت‌های مختلف اقتصادی دارد. اعتبار و وام به طور مستقیم و غیر مستقیم بر اشتغال واحد‌های تولیدی و فرصت‌های شغلی جدید تأثیر می‌گذارد.

بانک از مهمترین نهاد‌های اقتصادی است که نقش مهمی در گردش سرمایه در کشور دارد. بانک از طریق اعطای تسهیلات باعث توسعه اقتصاد می‌شود، اما در مسیر این فعالیت بانک با ریسک‌های متنوعی مواجه است. تنوع این ریسک‌ها وگاهی شدت آن‌ها به حدی است که اگر نهاد مالی نتواند آن‌ها را به نحو صحیح کنترل و مدیریت نماید رو به نابودی می‌رود.

عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین، با تاکید بر حمایت از تولید به عنوان راهی برای گذر از شرایط کنونی گفت: چندین سال است که تولید کشور با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کند، به طوری که بسیاری از واحد‌های تولیدی امکان تولید را از دست داده اند و یا با ظرفیت‌های پایین به ادامه مسیر می‌پردازند.

پورسعید افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب که تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط‌شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند، در شرایط کنونی حمایت از تولید و تخصیص اعتبار به واحد‌های تولیدی می‌تواند نقش اساسی در پیشبرد اهداف کشور و گذر از شرایط کنونی داشته باشد.

مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به نقش کلیدی بانک‌ها در گذر از شرایط کنونی اظهار داشت: انتظاری که از بانک‌ها به عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تامین مالی و اقتصادی می‌رود، قرار گرفتن در کنار تولید و تامین بخش مهمی از اعتبار حوزه تولید کشور است.

وی افزود: به نظر می‌رسد تنها راه گذر از شرایط فعلی حمایت از کالای داخلی توسط همه آحاد جامعه است. حوزه‌های اقتصادی باید سعی کنند با حمایت‌های درست، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و کنترل واردات چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و مردم نیز در راستای حمایت از تولید باید تولیدات داخلی را خریداری و حمایت کنند. اگر محیط اقتصاد باثبات و آرام باشد و پاک دستی و مسئولیت پذیری وضعیت رایج اقتصاد باشد در آن صورت بانک‌ها وموسسات اعتباری، چه خصوصی باشند و چه غیر خصوصی، درست عمل می‌کنند. متغیر‌های اسمی هم دیگر موضوعیت مستقل ندارد و تنظیم متغیر‌های حقیقی کلیدی، امکان پذیر و آسان خواهد بود و رها کردن امور به اسم خصوصی سازی بانک‌ها و موسسات اعتباری و اتخاذ هر گونه سیاست مبتنی بر تناسب و قیاس‌های ساده به جای اصلاح امور، اقتصاد را به ورطه‌ رکود، تورم و عدم تعادل‌های عمیق سوق می‌دهد.

نکته‌ای که درپایان باید به آن توجه داشت این است که محور اصلی ما در بحث استقلال بانک مرکزی، پاکسازی اقتصاد از فعالیت‌ها نامولد، فساد آمیز و سوداگری‌های بی ثبات کننده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر