بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
آیا دریچه شفافیت بورس، تطهیر می‌شود؛

چند گام با قبرستان "کدال"

چند گام با قبرستان
مهر تایید صورت‌های مالی ناشران توسط مدیران عامل و عدم نظارت واقعی یا شانه‌خالی کردن نهادهای نظارتی مانند حسابرس، ارکان، سازمان و ... باعث دروغ‌پروی و انتشار صورت‌های مالی سوخته، گزینشی و اصلاحی در هر ماه شده و انحراف بزرگ سهامداران و تحلیلگران بازار را رقم زده است.
کد خبر : ۲۵۵۸۶۸

چند گام با قبرستان

به گزارش بورس‌نیوز؛ فلسفه راه‌اندازی "کدال" به‌عنوان سایت مرجع شفافیت عملکرد و آمارهای صحیح ناشران شرکت بورسی، بر چه پایه‌ای بنا شده و آیا انتشار و مُهر مدیرعامل‌های ناشران یا حتی راه‌اندازی بخش مدیریت نظارت بر ناشران برای تمامی زیست بوم بازارسرمایه به منزله آن است که آمارهای واردشده از لحاظ شفافیت، خدشه‌ای به اعتبار سازمان بورس و کت‌وشلواری به نام "بورس شفافیت، آیینه اقتصاد" وارد نمی‌کند.

در مدت یک‌سال گذشته، ایرادات فراوانی به سامانه کدال وارد شده و این بخش را گورستان اطلاعات مالی ناشران می‌دانند زیرا غیر از آنکه ناشران و خانواده‌های وابسته آن شرکت به تمام زیروبوم گزارش‌های اشراف کامل دارند، این اطلاعات در دسترس، حسابرس، بورس‌ها، نظارت‌ها و ... نیز بوده و تنها سهامداران حقیقی و حقوقی بدون اتصال به‌جریان طبقه بالایی بورسی هستند که پس از انتشار گزارش‌های ماهانه، فصلی، حتی سالانه و شفاف‌سازی که در نهایت بر سر این قبر (اطلاعات ناشران)، فاتحه می‌خوانند اما؛ خرمای آن به افراد دیگر رسیده است.

بورس‌نیوز، در بررسی‌های خود در ابتدا نمی‌خواهد که وارد مسائل اشراف اطلاعات و دسترسی آزاد تمام مدیران بالایی و وصل به پول و قدرت (مشترک المنافع) داشته باشد اما؛ خانه‌تکانی اساسی نیازمند پُست‌هایی بوده که سال‌هاست قوانین نظارتی آن نه‌تنها تغییری نمی‌کند بلکه مدیران سازمان نیز آنقدر روی صندلی نشسته‌اند و رئیس را جلو انداخته‌اند که گویی گوشت‌قربانی است!

لطفا آقای رئیس، روزمرگی مدیریت را در سازمان بورس تصحیح کنید زیرا زیر صندلی‌های نظارتی مدیران، عنکبوت خانه بسته است.

خانه‌تکانی برای قبرستان لجن‌گرفته کدال از نان شب برای اهالی آخرین طبقه سازمان بورس از نان شب واجب‌تر است زیرا حکومت برخی از مدیران عامل و مالی ناشران در دروغ‌پروی و انتشار صورت‌های مالی سوخته، گزینشی و اصلاحی در هر ماه، باعث انحراف بزرگ سهامداران و تحلیلگران بازار شده است.

برای بررسی بیشتر می‌خواهیم چند مثال بزنیم، تصور کنید که هر ماه گزارش یکی از سهم‌های حاضر در پرتفوی شما سهامداران، با اصلاح و آرایش مدیرمالی یا مدیرعامل همراه شود، استراتژی شما برای ادامه مسیر سرمایه‌گذاری در آن سهم، چیست! آیا از آن سهم پیاده می‌شوید یا خیر؛ اینکه در محیط سرمایه‌گذاری و کسب‌وکاری که تمامی مدیران بورسی اعتقاد بر شفاف بودن آن را دارند و از ترس محیط کلی اقتصاد بدون ثبات شما به این بازار سرمایه‌گذاری پناه آورده‌اید و با مشاهده آمارهایی که هر ماهه در حال اصلاحیه زدن هستند، به ریش بورس شفاف نمی‌خندید!

آری، اینکه حسابرس‌های مورد اعتماد بورس، ناشران و حتی مدیران نظارتی جای لغزش، کم‌کاری یا حتی توجیه نبودن از وظایف خود را دارند، به‌کنار اما؛ در این میان پای سرمایه مردمی و شرکتی به میان است که از جیب هیچ مدیری سرمایه‌گذاری نشده و مدیران قانون پایستگی صندلی مدیریت را بدون درنظر گرفتن کارنامه شفاف، طی می‌کند.

مدیران سازمان بورس، آجرهای اعتماد به کدال به‌عنوان دریچه به اطلاعات مالی دست اول ناشران، درحال پوک شدن است!

در راستای بررسی‌های بیشتر، مثال دیگری می‌خواهیم عنوان کنیم، اینکه مدیران مالی به تحلیلگران و گروه‌های تحقیقی که آمارهای مالی شرکت‌ها را بر اساس گزارش‌های کدال الک می‌کنند تا سهامداران تازه‌وارد یا حتی سهامداران قدیمی که به این نوع گزارش‌های (تحقیقی یا تکنیکی) کارگزاری‌ها، مشاوره سرمایه‌گذاری‌ها، رسانه و حتی افراد سلبریتی بازار اعتماد دارند، آن را نقشه راه و ادامه مسیر خود در حفظ یا حذف آن سهم در پرتفوی خود کنند، انگ گزارش دروغ می‌زنند!!!

نکته آنجاست که مدیرمالی شرکت این انگ را به‌درستی وارد می‌کند زیرا گزارش‌های واقعی در داخل شرکت‌ها با گزارش‌های شفاف‌سازی در قبرستان کدال تفاوت‌های فاحشی دارد (در تازه‌ترین مثال، شرکتی معروف آمارهای واقعی صادراتی خود را صلاح ندانسته که وارد کدال کند) و این مدیران مالی به‌صورت مریضی که عقرب به آنها زده در راستای دفاع از عملکرد شرکت سرخ شده و بالا و پایین می‌پرند! ولی نکته اینجاست که بدون اطلاع از آمارهای افشا در کدال، مدیران مالی بند را آب داده‌اند که فاصله عرش تا فرش صورت‌های مالی داخل شرکت با صورت‌های مالی منتشر شده وجود دارد و اینگونه عملکرد تولید، فروش و ... لو می‌رود.

آقای رئیس سازمان بورس، لطفا در راستای افزایش اعتماد عمومی به بازارسرمایه، پیچ‌های شُل شده ارکان اصلی و اساسی بازار را محکم کنید تا "کدال" تطهیر شده و دیگر قبرستان بورسی‌ها نباشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پاشنه آشیل مشکلات بازار سرمایه، قسر در رفت!
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

پاشنه آشیل مشکلات بازار سرمایه، قسر در رفت!

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری تامین آتیه تدبیر سبز تاکید کرد؛

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ح ر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
بزرگوار کنایه و مثل اضافی در نوشتتون باعث زردی کارست. واضح و مستدل تر اصل حرف را بیان نمایید.