بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
اینجا کسی چشم دیدن رشد بازار سرمایه را ندارد!
گزارش پنج و نیم امروز، نیم نگاهی دارد به چاهی که هر روز گودتر می شود و دسته گل های میلیاردی مدیران پاستور و...
کد خبر : ۲۵۷۴۶۴

۵

به گزارش بورس نیوز، ایرانی جماعت سالهاست که عادت کرده همیشه ته چاهی از مشکلات اقتصادی دست و پا بزند و‌ البته عده‌ای که کنار گود نشسته و برای خروج از چاه راهکار ارائه می کنند و همین جماعت مفلوک، برای اهالی کنار گود انقدر دست و جیغ و هورا می زنند تا با همین دست و جیغ و هوراها بالا بروند و مدبریت اقتصاد کشور را به دست بگیرند ولی نه فقط چاه مشکلات پر نمی‌شود، که روزبه‌روز گود و گودتر می شود! مثلا بعضی از آقایان که تا همین چند سال قبل سکان اقتصاد کشور را در دست داشتند و تنها هنری که از آنان دیدیم، خلق پول بود؛ امروز تریبون به دست گرفته و برای اقتصاد به هم ریخته کشور نسخه پیچیدند. در مقابل بعضی دیگر هم بودند که تا چند ماه قبل سکانداران قبلی را بی کفایت می خواندند و حالا که خودشان پشت فرمان قرار گرفته اند، چنان به دل کوه کوبیده اند که... ‌و وای بر جماعت ساده لوحی که هر بار فکر می کند این یکی فرق دارد!

دسته گل های میلیاردی مدیران پاستور 
اگرچه بعد از بلایی که در سال ۹۹ بر سر بازار سرمایه آوردند و جیب سهامداران این بازار را حسابی تکاندند، این بازار روز خوش به خود ندید؛ اما شرکت هایی هم بودند که بی سر و صدا کار خود را می‌کردند و اندک سودی هم در پایان سال نصیب سهامداران می‌کردند. سهامدار که می‌گویم، منظورمان یک اقلیت یکی دو میلیون نفری نیست، بلکه
چندین میلیون نفر بازنشسته و سهامدار عدالت و... از کنار سفره این شرکت ها نان می خوردند. اما آقایان مثلاً مسئول انگار چشم دیدن همین آب باریکه را هم نداشتند و به هر دری زدند تا با ابلاغ بخشنامه ها و سنگ اندازی ها، از سود این شرکتها بکاهند. امروز در اتفاقی بی سابقه صورت های مالی برخی شرکت هایی که اهالی پاستور مدیریت میکردند، در ملاء دید عموم قرار گرفت که ای کاش کور می شدیم و چنین ننگی را نمیدیدیم.
به چند نمونه از دسته گل هایی که آقایان در این شرکت‌ها به آب داده اند، سری بزنیم هم بد نیست. ۱۲ شرکت آب منطقه‌ای ۲۵۵۵ میلیارد تومان زیان انباشته دارند! راه آهن ۷۰۰۰ میلیارد تومان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۱۹ میلیارد تومان، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ۵۰۷ میلیارد تومان، شش پالایشگاه جنوب کشور ۲۰۸۵ میلیارد تومان، شرکت پشتیبانی امور دام هزار میلیارد تومان و کانون پرورش فکری ۲۶۲ میلیارد تومان زیان انباشته دارند.
حالا جالب اینجاست که این آقایان چشم دیدن سود ناچیز شرکت های بورسی را هم ندارند و عزم شان را جزم کرده‌اند که این شرکتها را هم به زمین‌ بزنند! فقط مانده ایم با چه رویی، خودشان را با ابر قدرت های اقتصادی دنیا مقایسه می‌کنند و ادعای منحصر به فرد بودن دارند؟!

اینجا کسی چشم دیدن رشد بازار سرمایه را ندارد 
بازار مسکن در سال های گذشته رشد سرسام آور داشته و قیمت املاک در پایتخت طوری سر به فلک کشیده که ساکنان لاکچری نشین بورلی هیلز هم حسرت سرمایه گذاری در بازار املاک ایران را می خورند! با وجود آنکه قیمت املاک با هیچ منطقی، قابل توجیه نیست؛ اما همواره فعالان بازار مسکن ادعا دارند قیمت مسکن بیش از اینها پتانسیل باشد دارد! حتماً تا کنون بارها از خود پرسیده اید چه حسابی است که به محض رشد بازار سرمایه عده‌ای گریبان دریدند و از حباب بازار سرمایه نالیدند، اما رشد بازار مسکن هیچگاه به چشمشان نیامد؟!
دلیلش بسیار واضح است. تمام آنهایی که تریبون در دست دارند و بخشی از نظام اقتصادی یا سیاسی کشور را اداره می‌کنند، پول‌هایشان را روی املاک سرمایه گذاری کرده اند و اتفاقاً خودشان در حباب قیمت املاک می دمند تا از این سفره سهم بیشتری ببرند.‌ مثلاً طبق برخی اظهار نظرها، اتاق بازرگانی به جای آنکه درآمدهایش را صرف توسعه بنگاه‌های اقتصادی کند، صرف سرمایه‌گذاری روی املاک کرده‌. از بازرگانی فقط نامش را یدک می کشند و عملاً دلالی بیش نیستند! از دلالی بانکها و... در بازار املاک هم نگویم بهتر است. با چنین شرایطی، رئیس پاستور که قبل از حضورش وعده داده بود با احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور بازار املاک را مدیریت خواهد کرد، غافلگیرمان کرده و مدعی است برای اجرای این طرح، پول و زمین ندارد. با این وضعیت امیدی به کاهش قیمت املاک نیست و هیچ بعید نیست که دلالان بازار املاک طوری خون مردم را در شیشه کنند که در سالهای آینده قشر ز یادی از مردم مان را گورخواب و کارتون خواب ببینیم و صد البته که مفهوم عزت این نیست. فقط حواستان باشد که قیمت سهم ها را بالا نبرید که اینجا خیلی ها چشم دیدن رشد بازار سرمایه را ندارند!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
بر پدر و مادرشون لعنت
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
واقعا عین حقیقته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
بازار سهام و همان املاکی ها و خودرویی ها فشل نگه می دارن چون سرمایه این طرف نیاد کیه که ندونه
حمید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
ایبل درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۹
دقیقا همینطوره که فرمودید
فوئودالها در مملکت ما بی داد می کنند و سیاسیون و روحانیون در خدمت این قشر هستند و مردم از همه جا بی خبر ناخاسته نوکری این اربابان ظالم و ستمگر رو انجام می دهند
مردم همیشه در صحنه غفلت زده همیشه در پی گنجشگ روزی خورشان دست و پا می زنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۹
دقیقا همینطوره که فرمودید
فوئودالها در مملکت ما بی داد می کنند و سیاسیون و روحانیون در خدمت این قشر هستند و مردم از همه جا بی خبر ناخاسته نوکری این اربابان ظالم و ستمگر رو انجام می دهند
مردم همیشه در صحنه غفلت زده همیشه در پی گنجشگ روزی خورشان دست و پا می زنند
علی
Germany
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
هرارارن لایک
حسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
من و خاندانم ارزوی داشتن خانه رو حتی ب فکرمان هم دیگر نمیکنیم خدا لعنت کند دلالان مسکن را
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
آی درود به شرفت حرف دل مارو زدی
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
سلام
مسئولان به هیچ وجه احساس مسئولیت نمیکنند نهادهای نظارتی هم بهردلیل ازخودضعف نشان میدهند
ورود پناهندگان افغانی هزینه های بیشماری برملت ایران تحمیل کرده ازجمله اجاره بها را بطورسرسام اوری
بالا برده مثلا4خانواده درزیر زمین مسکونی سکنی گزیده اند وهروعده غذاییشان تقریبا پنجاه نان بربریست
انهاییکه مجوز ندارند افراد فرصت طلب برای گرفتن مجوز تا ا15میلیون تومان ازانها اخاذی میکنند
موارد امنیتی که ازطریق پناهندگان نقص میشود قابل تامل میباشد
املاکی های قارچ گونه وعمدتا بدون مجوز وحتی دارای مجوز ملک فروشی رابثمن بخس خریداری کرده
وبا بالاترین قیمت بفروش میرسانند
جالب اینکه اکثریت شان سواد خواندن و نوشتن دارند
اااااااااای مسئولان یکی از این سه گروه باشید و بداد مردم برسید
مومن
اصیل
جوانمرد
وگرنه خداوند متعال انتقام سختی ازشما خواهد گرفت
چراکه بزرگ خانواده شرمنده اهل و عیالش هست .