بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
جای خالی بند چهارم در راهکارهای سه‌ گانه سازمان بورس برای حمایت از دارایکم و پالایش
سازمان بورس و اوراق بهادار تعهد کند بعد از این در مقابل بدعت های این چنینی مقاومت خواهد کرد! ETFهای دولتی، خشت کجی بود که هر کاری هم انجام دهیم، تا ثریا هم کج خواهند رفت!
کد خبر : ۲۵۷۵۲۶

به گزارش بورس نیوز، به دنبال انتقادات فعالان بازار سرمایه به مشکلات و ضرر و زیانی که سرمایه گذاری در دو ETF دولتی یعنی "دارا یکم" و "پالایش یکم" به همراه داشته، سازمان‌بورس و اوراق بهادار راه کارهای سه گانه ای در راستای نزدیک تر شدن قیمت به NAV صندوق های پالایش یکم و دارا یکم پیشنهاد کرده که راهکارها از این قرار است:
اشخاص غیردولتی سهام دار این صندوق ها بتوانند در صندوق ها اعمال رای کنند.
صندوق های ETF به صندوق های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق ها می توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند.
یونیت واحدهای ممتاز این صندوق ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند.
لازم به ذکر است که اجرای این راهکارها نیازمند تصویب شورای عالی بورس خواهد بود.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از همان روز اولی که بحث عرضه سهام دولت در قالب ETF ها مطرح شد، خیلی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه نسبت به این ابزار غیر استاندارد و بدعت گذاری که در این زمینه صورت گرفت، انتقاد جدی داشتند و از همان زمان هم پیش‌بینی می‌شد که ETF ها مشکلاتی برای بازار سرمایه ما ایجاد خواهند کرد.

جای خالی بند چهارم در راهکارهای سه‌ گانه سازمان بورس برای حمایت از دارایکم و پالایش

وی افزود: عرضه سهام دولت به این شیوه، مردمی سازی اقتصاد نبود و این عرضه ها فقط با هدف تامین مالی دولت انجام شد و از آنجایی که این صندوق ها به صورت غیر فعال تعریف و عرضه شده بودند و حق مدیریت سهامی که در پرتفوی این ETFها قرار داشت به مردم واگذار نشده بود، تنها توجیه سرمایه‌گذاری از طریق این ETFها، سود نقدی بود که امکان داشت به دارندگان یونیت ها پرداخت شود‌ و متاسفانه خیلی از شرکت‌های پرتفوی این دو صندوق هم سود نقدی نداشتند! همان طور که پیش بینی می شد، عرضه سهام دولت از طریق ETF ها، منفعتی برای بازار سرمایه نداشت. اگر هم قرار بود سهام دولت به این شکل عرضه شود می بایست دولت موظف باشد بخش زیادی از سهام این صندوق ها را در اختیار داشته باشد و از منابعی که از طریق عرضه این صندوق تامین کرده، به بازارگردانی صندوق ها بپردازد تا متعهد شود قیمت سهام(یونیت) دارا یکم‌ و پالایش یکم در حدود ارزش NAV صندوق ها نگهداری شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راهکارهای سه گانه سازمان بورس گفت: راهکارهای ارائه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور نزدیک‌تر شدن NAV صندوق های پالایش یکم و دارایی یکم، با پیشنهادهای ارائه شده توسط کارشناسان بازار سرمایه همپوشانی و مطابقت دارد. اما به هرحال بازارگردانی این صندوق ها باید باز شود و دولت متعهد به بازارگردانی باشد؛ در غیر این صورت احتمالا اتفاقات جالبی در این صندوق ها رخ ندهد. پیشنهاد می شود این بازارگردانی به عنوان تعهد دولت تلقی گردد. در مجموع با راهکارهای سه گانه سازمان بورس اوراق بهادار موافق هستم؛ اما اگر قرار باشد در مورد تاثیرگذاری این راهکارها دقیق تر صحبت کنیم، باید جزئیات بیشتری از نحوه اجرای هر یک از راهکارها منتشر شود و مهمتر از همه مشخص شود بازارگردانی این صندوق ها با چه شخصی خواهد بود.

سوری در خاتمه تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد راهکار چهارمی هم می‌تواند به این راهکارهای سه‌گانه اضافه شود و آن راهکار هم این است که سازمان بورس و اوراق بهادار تعهد کند بعد از این در مقابل بدعت های اینچنینی مقاومت خواهد کرد! ETFهای دولتی، خشتی کج بود که هر کاری هم انجام دهیم، تا ثریا هم کج خواهند رفت!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها؛ مغفول مانده بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها؛ مغفول مانده بورس

ریسکی که بازارسرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسکی که بازارسرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!

استراحت کوتاه مدت؛ لازمه رشد بازار سرمایه
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

استراحت کوتاه مدت؛ لازمه رشد بازار سرمایه

ارسال نظر