بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
ساعت پنج و نیم عصر؛

فرش قرمزی برای فیل ها

فرش قرمزی برای فیل ها
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به حباب ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی بازار زرگرها و فرش قرمزی که با هیجان پهن شد و...
کد خبر : ۲۵۸۸۰۷

۵.۵

به گزارش بورس نیوز، امروز بورس در حالی در جا زد که دلار آزاد باز هم بالا رفت و وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد و خیلی های دیگر را هم با خود بالا کشید. البته بعضی بازارها هم با دلار ۳۱ هزار تومانی که نه، با دلار ۴۰ هزار تومانی قیمت گذاری شدند. حباب سکه به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و زرگرها معتقدند اگر مردم جوگیر نشده و برای خرید سکه هیجانی نمی شدند، سکه امامی امروز باید حداقل یک میلیون تومان ارزان تر معامله می شد! در بازار مسکن هم طبق اظهارات دوستان املاکی، قیمت ها حباب دارد، ولی خب باز هم عده ای هر روز گران تر می کنند؛ اما خبری از مشتری نیست و دلالان بازار مسکن، فعلا‌‌ مگس می پرانند.

امان از عفونت بعد از عمل

اما بشنوید از عوارض جراحی! انگار دوستان جراح مان، قبل از عمل دست هایشان را خوب ضدعفونی نکرده بودند و حالا بعضی اندام های دیگر عفونت کرده!
اگر چه قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی چند قلم کالای اساسی حذف شده و قیمت همین چند قلم متناسب با افزایش قیمت تمام شده، تعدیل شود. اما این وسط بعضی ها هم از آب گل آلود ماهی گرفتند و به بهانه افزایش قیمت چند قلم کالا، قیمت سایر محصولات را هم سرسام‌آور بالا بردند. قیمت لوازم خانگی بی آنکه مجوزی برای افزایش قیمت صادر شود، بالا رفته. تولید کنندگان روغن موتور و لاستیک خودرو و سایر قطعات مربوط به خودرو هم حسابی گران کرده‌اند. بعضی از دوستان تولید کننده رب و تن ماهی و...‌هم که در انبارهایشان را قفل زده و جواب مشتریان را نمی دهند تا بازار آنقدر با کمبود مواجه شود که هر قیمتی که دادند، روی هوا ببرند. با این تفاسیر، هر روز باید منتظر افزایش قیمت طیفی از کالاها در کشورمان باشیم. جراحی و خارج کردن یک غده سرطانی از اقتصاد کشور البته که اقدام خوبی است، فقط ای کاش جراح، جراحی اولش نبود!

در ضمن، مگر اهالی پاستور جراحی نکردند تا غده سرطانی ارز ۴۲۰۰ تومانی را نابود کنند؟ پس چرا غده دیگری در اقتصاد ما در حال بزرگ شدن است؟ چرا فاصله ارز نیما با بازار آزاد به ۲۹ درصد رسیده و کسی عین خیالش نیست؟
ما که نفهمیدیم چرا از هر گوشه ای تلاش می شود تا بساط رانت و فساد جمع شود، عده ای خوان دیگری می گسترانند!

فرش قرمزی برای فیل ها 

این روزهایی که برخی آقایان برای ورود شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها به بازار، فرش قرمز پهن کرده اند، بد نیست یادآوری کنیم که احتمال ضعف شفافیت در این شرکت ها خیلی بیشتر از شرکت های تولیدی است. کما اینکه از برخی شرکت های حوزه IT که روزگاری نه چندان دور گل سرسبد بازارسرمایه بوده اند، این روزها جز یک دفتر پلمب شده چیزی باقی نمانده!
پس حواسمان باشد اگر قصد توسعه بازار سرمایه را داریم، نه سر قیف مان را زیادی گشاد انتخاب کنیم که بعدا ببینیم سهامداران در گل مانده اند، و نه خیلی هیجان زده شویم که تا به تریبون و دوربین رسیدیم، هوس هوا کردن فیل کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۵
سهم خپارس از سال 99 رشد نداشته و 80 درصد افت قیمت دارد. در این بازه سه ماه که سهم های بورسی 50 تا 100 درصد بازدهی داشتند و شاخص 30 درصد رشد کرد، خپارس بازده منفی ثبت کرد در حالیکه هر روز در حال افزایش تولید و فروش است و 1000میلیارد تومان از بدهی انباشته را کاهش داد... قابل توجه عساتید بورسی که 1600 را مقاومت می دانند.