بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
دعوای حقوقی بین "شپترو" و ملی صنایع شیمیایی؛

بازگشت پتروشیمی آبادان به زیان‌های متوالی

بازگشت پتروشیمی آبادان به زیان‌های متوالی
زیان خالص به ثبت رسیده طی این دوره ۱۲ ماهه، درواقع از مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سود خالص در سال مالی گذشته به ۲۰۹ میلیارد تومان زیان خالص طی این دوره رسید است، شرکت پتروشیمی آبادان در پایان سال منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ در ازای هر سهم ۳۷۹ ریال در زیان محقق کرد.
کد خبر : ۲۵۹۰۵۱

پتروشیمی آبادان+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، نگاهی به‌صورت مالی تلفیقی منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۰ (حسابرسی شده) پتروشیمی آبادان خواهیم داشت که در تاریخ ۱۶ خردادماه منتشر شد.

موضوع فعالیت پتروشیمی آبادان در سال ۱۴۰۰ تولید پی‌وی‌سی بود، گفتنی است که شرکت‌های فرعی این مجموعه عبارت‌اند از شرکت‌های تولیدی پلیمر صنعتی پولیکا نوین و شرکت پتروگام اطلس اروند که فعالیت اصلی هرکدام از این شرکت‌ها به ترتیب «تولید بازاریابی، فروش، صادرات و واردات انواع پلاستیکی» و «تعمیر و نگهداری ساختمان و ماشین‌آلات، امور بهره‌برداری از کارخانه ها» است.

مواردی که از صورت مالی پتروشیمی آبادان در این گزارش به آن اشاره خواهد شد:

۱. بازگشت به زیان خالص ادوار گذشته

۲. پتروشیمی آبادان و حرکت برخلاف رویه حسابداری

۳. طلب از شرکت ملی صنایع پتروشیمی

۴. زیان انباشته، دربرگیرنده ۸۵ درصد سرمایه شرکت

بازگشت به نوار زیان خالص ادوار گذشته

شرکت پتروشیمی آبادان در آخرین صورت مالی حسابرسی شده که در سامانه کدال ارائه کرد به زیان خالص ۲۰۹ میلیارد تومانی رسید، این پتروشیمی سال مالی گذشته خود را با سود خالص به پایان برد تا نوار زیان‌های خالص را ببرد اما؛ پس از یک سال نتوانست روند سوددهی خود را ادامه دهد و دوباره به حالت قبلی خود یعنی زیان‌دهی رسید.

زیان خالص به ثبت رسیده طی این دوره ۱۲ ماهه، درواقع از مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سود خالص در سال مالی گذشته به ۲۰۹ میلیارد تومان زیان خالص طی این دوره رسید است، شرکت پتروشیمی آبادان در پایان سال منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ در ازای هر سهم ۳۷۹ ریال در زیان محقق کرد.

روند سود و زیان خالص شپترو+بورس نیوز

شرکت پتروشیمی آبادان طی این دوره یک‌ساله به درآمد عملیاتی یک هزار و ۳۴۲ میلیارد تومانی دست‌یافت، هرچند که با افزایش درآمد روبه‌رو بود اما؛ بها‌ی تمام‌شده‌ای که برای کسب این درآمد شناسایی شد مبلغی برابر با یک هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان بود و درنهایت زیان ناخالص ۲۲ میلیارد تومانی را از خود بر جای گذاشت.

زیان ناخالصی که توسط پتروشیمی آبادان طی این دوره ۱۲ ماهه شناسایی شد، تغییر ۱۲۱ درصد را مشاهده کرد از سود ناخالص ۲۹ میلیارد تومانی به این عدد رسیده است.

پتروشیمی آبادان و حرکت برخلاف رویه حسابداری

با توجه به شرایط اقتصادی و تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی هرساله، مسلماً دارایی‌هایی که شرکتی در سال تأسیس خریداری کرده دیگر در پایان سال دهم به همان اندازه نیست و اگر شرکت بخواهد همان دارایی را جایگزین یا خریداری نماید باید حداقل چندین برابر استهلاکی که طی ده سال گذشته گرفته‌شده هزینه کند.

درنتیجه شرکت برای بقا و تداوم فعالیت، باید ارزش دارایی‌های خود را همگام با تورم به‌روز کند و در پایان سال‌های استهلاک، متناسب با تورم اقدام به سرمایه‌گذاری و یا خرید ماشین‌آلات جدید نماید، در اقتصاد‌هایی که همچون اقتصاد تورمی است لازم است حداقل هر ۵ سال دارایی شرکت‌ها در طبقات مختلف تجدید شوند تا چرخه تولید و سرمایه‌گذاری رو به‌ زوال نرود.

اکنون گفتنی است که پتروشیمی آبادان رویه‌های حسابداری یکسان را در صورت مالی تلفیقی، زمین و ماشین‌آلات شرکت‌های فرعی (شرکت تولیدی پلیمر‌های صنعتی پولیکا نوین) در صورت‌های مالی به روش تجدید ارزیابی ارائه نکرده است.

پتروشیمی آبادان+بورس نیوز

شرکت پتروشیمی آبادان پروژه‌های در جریان تکمیل را در صورت مالی ۱۲ ماهه خود آورده که اکثر آن‌ها راکد باقی‌مانده‌اند و نسبت به گزارش سال گذشته کوچک‌ترین تغییری را به دنبال نداشت و از دوره گذشته انتقال یافت.

با توجه به تخصیص نامناسب هزینه‌ها به پروژه‌های پتروشیمی آبادان توقف فعالیت ساخت پروژه‌ها و جایگزینی بهای خط جدید واحد ۶۰۰ که ارزش دفتری آن ۲۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است، مدارک و مستندات لازم در خصوص چگونگی تکمیل، زمان بهره‌برداری و ارزش منصفانه پروژه‌های در جریان تکمیل به حسابرس ارائه نشده است.

مطالبات از شرکت ملی صنایع شیمیایی

بر اساس صورت مالی ۱۲ ماهه پتروشیمی آبادان نگاهی داریم به بخش سایر حساب‌های دریافتنی که بیشترین میزان مطالبات را شرکت ملی صنایع شیمیایی را به خود اختصاص داده که باید ۳۰۷ میلیارد تومان به پتروشیمی آبادان بابت مصوبه‌ای مابین ملی صنایع شیمیایی و صندوق بازنشستگی رخ داد پرداخت کند.

این مصوبه بین شرکت ملی صنایع شیمیایی و صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، مقرر شد تا کارکنانی که از ابتدای دی ماه سال ۱۳۷۷ در پتروشیمی آبادان زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شوند ۵۰ درصد از هزینه‌های بازنشستگی آنان را تا سن مشخص از سوی پتروشیمی آبادان و مابقی آن نیز از طرف شرکت ملی صنایع شیمیایی پرداخت گردد.

شرکت ملی صنایع شیمیایی از آذرماه سال ۱۳۸۶ سهم‌بندی که برای پرداخت داشته‌اند را انجام نداده و این عمل باعث تداخل و مغایرت حساب‌ها بین این دو شرکت شده، گفتنی است که بین شرکت‌های پتروشیمی آبادان و ملی صنایع شیمیایی دعوای حقوقی شکل گرفته و تاکنون نتیج قطعی به دست نیامده است.

زیان انباشته، دربرگیرنده ۸۵ درصد سرمایه "شپترو"

میزان سرمایه اعلام‌شده از سوی پتروشیمی آبادان ۵۵۲ میلیارد تومان است که این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه تغییر را به دنبال نداشت، نکته قابل‌توجه این دوره مالی آن است که شپترو طی یک سال گذشته به زیان انباشته ۴۶۶ میلیارد تومانی رسیده است.

بازگشت

این مقدار زیان انباشته تشکیل‌دهنده ۸۵ درصد از سرمایه اعلام‌شده از سوی پتروشیمی آبادان است، این موضوع بیان‌گر آن است که این پتروشیمی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و باید در خصوص آینده شرکت باید در مجمع عمومی تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

در صورت‌وضعیت مالی پتروشیمی آبادان مشهود است که بدهی‌های این پتروشیمی طی یک سال مالی با رشد ۴۱ درصدی همراه بود، مجموع بدهی‌های "شپترو" در پایان سال مالی ۱۳۹۹ مبلغی در حدود یک هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان شناسایی‌شده بود که این مبلغ در پایان سال مالی ۱۴۰۰ به یک هزار و ۸۶۶ میلیارد تومان رسید.

انتظار می‌رود، شرکت اقداماتی در پاسخ به برخی از سؤالات که به شرح زیر مطرح می‌شود، انجام دهد.

• شپترو در مجمع عمومی که در تاریخ ۲۵ خردادماه برگزار می‌شود، چه تصمیماتی در خصوص مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهد گرفت؟

• پتروشیمی آبادان چرا باید قراردادی را امضا کند که طرف مقابل از سال ۱۳۸۶ به تعهدات خود عمل نکرده و سهم خود را پرداخت نکرده است؟

بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت پتروشیمی آبادان را نسبت به سوال‌های مطرح شده دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دروغ که کنتور ندارد!
ساعت پنج و نیم عصر؛

دروغ که کنتور ندارد!

محصولات
افزایش درآمد هفتگی پتروشیمی آبادان در کنار رشد حجم معاملات؛

محصولات "شپترو" روی زمین باقی نماند

حجم معامله «پلی وینیل کلراید ۷۰ S» کاش پیدا کرد
ریزش درآمد هفتگی پتروشیمی آبادان؛

حجم معامله «پلی وینیل کلراید ۷۰ S» کاش پیدا کرد

سهامداران
با اعلام شرکت پتروشیمی آبادان؛

سهامداران "شپترو" تصمیم می گیرند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
پاسخ داد؟
سوال مهمتر این نیست که چرا شرکت سود ناخالصش هم منفیه؟!!!!