بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
مدیر پرتفوی صندوق سرو سودمند مدبران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد فساد آور است

تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد فساد آور است
تفاوت نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد سبب ایجاد فساد می شود
کد خبر : ۲۵۹۱۴۲

سدی مقابل حرکت بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، اگرچه نرخ ارز افزایش یافته و موجی از تورم در بازارهای مختلف به همراه داشته است؛ اما بازار سرمایه قصد پوشیدن جامه سبز ندارد ، به نظر می رسد اختلاف بیش از ۳۰ درصدی نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، دلیل این بی تحرکی در بورس باشد.

علیرضا نجارپور مدیر پرتفوی صندوق سرو سودمند مدبران در گفتگو با بورس نیوز، در این خصوص بیان کرد: بطور کلی چند نرخی بودن ارز از منظر اقتصادی، فلسفه منطقی و صحیحی نیست. دلیل اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، کنترل دستوری نرخ ارز در سامانه نیما توسط دولت است.

وی افزود: با توجه به اینکه مبنای قیمت گذاری خیلی از کالاها، نرخ نیمایی بوده و حتی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبنای نرخ ارز کالاهای اساسی، ارز نیمایی است؛ بنابراین با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت این کالاها افزایش نمی یابد و منفعت این کار برای دولت، کاهش فشارها و نارضایتی های اجتماعی است. به عبارتی دولت بصورت دستوری نرخ ارز در سامانه نیما را پایین نگه داشته تا از افزایش نارضایتی های اجتماعی جلوگیری کند. در مقابل فروشندگان ارز در سامانه نیما، شرکت های صادرات محوری هستند که مجبور به عرضه ارز خود با قیمتی پایین تر شده اند. در نهایت، سود شرکت های صادرات محور نصیب واردکنندگان و واسطه ها شده و این موضوع مطلوب بازار سرمایه ما نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گذشته هم سرکوب نرخ ارز را آزموده‌ایم و تجربه نشان داده کنترل دستوری نرخ ارز نه فقط منجر به کاهش تورم و فشار روی مردم نمی شود؛ بلکه به سبب همین اختلاف نرخ، رانت و فساد ایجاد شده و مصرف کننده و تولیدکننده از این شرایط منتفع نشده اند.

نجارپور در رابطه با راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل گفت: دولت چاره ای جز کاهش اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد ندارد و این هدف میتواند با افزایش نرخ ارز نیمایی یا کاهش نرخ ارز در بازار آزاد محقق خواهد شد. البته با توجه به افزایش تنگنای مالی دولت در نتیجه تحریم ها، دولت توان کافی برای کاهش نرخ های بازار آزاد ندارد و باید اجازه افزایش نرخ ارز را بدهد. نمی توان پیش بینی کرد دولت چه زمانی تسلیم شده و تصمیم به افزایش نرخ ارز نیمایی خواهد گرفت؛ ولی هم تجربه تاریخی و هم نظریات اقتصادی نشان می دهد در بلندمدت دولت ناچار به حرکت به این سمت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: افزایش نرخ ارز نیمایی، برای کلیت بازار سرمایه بالاخص شرکت های صادرات محور و کامودیتی محور اتفاق مثبتی خواهد بود. البته شاید صنایعی که خوراک آنها با نرخ ارز نیما محاسبه شده و فروش ریالی دارند، در کوتاه مدت کمی آسیب ببینند یا برای تامین سرمایه در گردش دچار مشکل شوند؛ ولی به هر حال با افزایش نرخ فروش محصول، در بلندمدت خود را با شرایط جدید تطبیق خواهند داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟

اثر افزایش نرخ های اخیر بر دو صنعت بورسی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

اثر افزایش نرخ های اخیر بر دو صنعت بورسی

انفعال دولت در برابر بازار سرمایه قابل پذیرش نیست
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز:

انفعال دولت در برابر بازار سرمایه قابل پذیرش نیست

ترس از خونریزی، کار دست مان داد
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترس از خونریزی، کار دست مان داد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
وحید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
خیلی بامزه اید- نمیدونم چطور خودتونو به نفهمی زدید الان نرخ ارز ترجیحی 4200 تومان بود نرخ ارز نیمایی 26000 تومان بود مطمئنا با جهش دلار بسمت 50000 تومان خواهد بود دوباره این خلا رو با چی میخاید پر کنید؟