بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
راهنمای خرید میلگرد؛ حرفه‌ای و مطمئن میلگرد بخرید
اگر یک ساختمان نیمه‌کاره دارید و به میلگرد نیاز دارید، یا اینکه جزء فعالان بازار فولاد هستید، این مقاله برای شما نوشته‌ شده است.
کد خبر : ۲۵۹۳۹۲

راهنمای خرید میلگرد؛ حرفه‌ای و مطمئن میلگرد بخرید

بورس نیوز:  اگر یک ساختمان نیمه‌کاره دارید و به میلگرد نیاز دارید، یا اینکه جزء فعالان بازار فولاد هستید، این مقاله برای شما نوشته‌شده است؛ چه‌بسا اینکه شاید بار‌ها برای همه‌ی ما پیش‌آمده که حتی تجربه خرید اشتباه میلگرد را داشته‌‎ایم و در هزینه‎های نهایی پروژه، دچار ضرر و زیان شده‌ایم!

اما به نظر شما چه پارامتر‌هایی در هنگام خرید میلگرد باید موردتوجه قرار داده شوند؟ ازجمله فاکتور‌هایی که در هنگام خرید میلگرد باید رعایت شوند، شناسایی نوع میلگرد، اندازه آن، نوع بسته‌بندی، وزن استاندارد، کارخانه و برند تجاری تولیدکننده، نوع استاندارد استفاده‌شده در ساخت و ... است. در این مقاله سعی شده است تا تمامی نکات مهم قبل و بعد از خرید میلگرد را موردبررسی قرار دهیم. داشتن راهنمای خرید میلگرد به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های نهایی پروژه کاهش چشمگیری داشته باشید. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در هنگام خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد؛ حرفه‌ای و مطمئن میلگرد بخرید

داشتن اطلاعات کافی در هنگام خرید میلگرد، علاوه بر کاهش هزینه‌ها به شما کمک می‌کند تا نوع محصول موردنیاز خود را خریداری کنید.

۱. شناسایی انواع میلگرد؛ (میلگرد آجدار بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد)

میلگرد‌ها در دسته‌های مختلف بر اساس فاکتور‌های مختلف قرار می‌گیرند. دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آج‌دار با شکل ظاهری و میزان مقاومت متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. میلگرد ساده، دارای شکل ظاهری کاملاً ساده و یکدست است، درحالی‌که میلگرد آجدار، روی سطح خود، دارای برجستگی‌هایی می‌باشد.
شناخت انواع میلگرد‌ها از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید است. میلگرد‌ها در انواع ساده (A۱) با کاربری در خاموت‌ها و میلگرد‌های آجدار (A۲، A۳ و A۴) که بیشتر در صنعت ساخت‌وساز به‌کاربرده می‌شوند، تولید و روانه بازار می‌شوند.

۲. آج میلگرد و نوع کاربرد آن

میلگرد‌های آجدار در انواع مختلف بر اساس نوع آج و شکل ظاهری از A۲ تا A۴ دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این میلگرد‌ها بر اساس مواد استفاده‌شده در تولید و عملیات حرارتی دارای خواص و قابلیت‌های متفاوتی هستند که همین امر موجب شده تا در کاربرد‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرند.

میلگرد A۲ بیشتر در سازه‌هایی که نیاز به استحکام زیادی نداشته باشد و یا در ساختمان‌هایی با ارتفاع کم کاربرد دارد.

میلگرد A۳ یکی از پُرمصرف‌ترین و پُرکاربردترین نوع میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی است که بخش عمده‌ای از معاملات خریدوفروش میلگرد را به خود اختصاص داده است.

میلگرد A۴ با کمک آج‌های مرکب از مقاومت قابل‌توجهی نسبت به سایر انواع میلگرد برخوردار است که همین امر موجب می‌شود تا نیاز پروژه به میلگرد‌های بیشتر را کاهش داده و از طرفی سرعت روند اجرایی پروژه را افزایش می‌دهد.

۳. کارخانه تولیدکننده میلگرد

تعداد و پراکندگی کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در سطح کشور با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان بالاتر از حد انتظار است. اما در این میان، توجه به نوع کارخانه تولیدکننده از مواردی است که باید در هنگام خرید میلگرد به آن توجه داشته باشید.

۴. اندازه و سایز میلگرد

تولید میلگرد در کشور‌های مختلف بر اساس استاندارد‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در حالت کلی میلگرد‌ها بر اساس اندازه قطری بین ۶ تا ۶۰ میلی‌متر با طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. میلگرد‌ها در اندازه‌های ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ... وجود دارند که با توجه به نوع کاربرد مشخص می‌شود چه سایزی خریداری شود.

به‌عنوان‌مثال، میلگرد ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با توجه به وزن استاندارد، بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند.

۵. وزن و حجم میلگرد

یکی از مواردی که در هنگام خرید میلگرد و البته تعیین هزینه خرید میلگرد دارای اهمیت است، توجه به میزان وزن میلگرد است. وزن میلگرد بر اساس یک متر از طول آن محاسبه می‌شود. شما می‌توانید هنگام خرید وزن آن را با جدول استاندارد به نام جدول اشتال مقایسه کرده و در صورت تائید، آن را از فروشنده خریداری کنید.

۶. قیمت میلگرد؛ مهم‌ترین پارامتر قابل‌توجه

راهنمای خرید میلگرد؛ حرفه‌ای و مطمئن میلگرد بخرید

میلگرد‌ها با توجه به‌اندازه، کیفیت و نوع فرآیند تولید و بسته‌بندی نهایی به‌صورت روزانه توسط کارخانه‌های تولیدکننده قیمت‌گذاری می‌شوند.

داشتن اطلاعات کافی از قیمت به‌روز میلگرد به شما کمک می‌کند تا در بهترین زمان ممکن لذت یک خرید مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

۷. گواهینامه کنترل کیفی میلگرد

یکی از مواردی که هنگام خرید میلگرد باید از فروشنده درخواست داشته باشید، گواهینامه کیفیت میلگرد است. در این گواهینامه تمامی مشخصات میلگرد اعم از خواص مکانیکی و فیزیکی، میزان مقاومت، اندازه، وزن، بازرسی کنترل کیفی محصول به‌عنوان تائید مرغوب بودن مواد اولیه استفاده‌شده و ... درج‌شده است.
شما می‌توانید به‌راحتی بامطالعه آن، میلگرد موردنیاز خود را تهیه و خریداری نمایید.

۸. نوع استاندارد میلگرد

کشور‌های تولیدکننده میلگرد هرکدام استاندارد منحصربه‌فرد خود را در تولید میلگرد به کار می‌بندند. میلگرد‌ها بر اساس این استاندارد‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. درنتیجه هنگام خرید میلگرد، توجه به استاندارد ملی یا جهانی استفاده‌شده در ساخت آن دارای اهمیت است. در ایران بیشتر از استاندارد ملی ۳۱۳۲ و یا استاندارد روسی برای تولید میلگرد استفاده می‌شود.

۹. نوع بسته‌بندی میلگرد

در بیشتر مواقع میلگرد‌ها به دو صورت شاخه‌ای و کلاف بسته‌بندی‌شده و برای مصرف‌کننده ارسال می‌شوند. میلگرد‌ها در اندازه طولی ۱۲ متر و بسته‌های ۲ تا ۵ تنی به بازار عرضه می‌شوند. شما در هنگام خرید باید بدانید برای پروژه موردنظر به چند شاخه یا کلاف میلگرد ۱۲ متری نیاز دارید تا یک خرید منصفانه داشته باشید.

کلاف‌های میلگرد به دلیل اشغال نمودن فضای کمتر و حمل بار آسان‌تر بیشتر مورد استقبال خریداران قرارگرفته است. برای خواندن محتوای کامل‎تر و دقیق‌تر در مورد راهنمای خرید میلگرد، به این سایت مراجعه کنید.

نکات مهم بعد از خرید میلگرد که نباید فراموش کنید!

چنانچه شما به‌عنوان یک خریدار میلگرد این مقاله را مطالعه می‌کنید، لازم است تا علاوه بر رعایت نکات مهم هنگام خرید میلگرد، مواردی را نیز بعد از خرید میلگرد در نظر داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها بعد از خرید میلگرد، مطابقت دادن میلگرد دریافتی با فاکتور است. بررسی اصالت، برند تجاری حک‌شده و دیگر مشخصات میلگرد در این مرحله انجام می‌شود. علاوه بر این بررسی میلگرد‌ها از لحاظ سالم بودن، عدم زنگ‌زدگی، کیفیت، مقدار وزنی و ... نیز از نکات مهم بعد از خرید میلگرد به شمار می‌روند.

شیوه نگه‌داری و محافظت از میلگرد‌های خریداری‌شده از نکات دیگر بعد از خرید میلگرد است. استفاده از مکان مناسب به‌دوراز رطوبت و مجاورت با آب به دلیل پیشگیری از زنگ‌زدگی میلگرد‌ها و دارای سقف برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید از پارامتر‌هایی است که برای نگه‌داری از میلگرد‌ها باید رعایت شود.

خرید میلگرد مشابه با خرید هر کالا و محصول دیگری نیاز به رعایت نکات و پارامتر‌هایی دارد. این موارد می‌تواند در هنگام خرید و بعد از آن موردتوجه قرار داده شود. به‌غیراز موارد گفته‌شده، به‌منظور حفظ و نگهداری از میلگرد رعایت نکاتی بعد از خرید نیز قابل‌توجه است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر