بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
ترکمنستان مسیر ترانزیت کالا‌ی ایرانی به کشورهای آسیای میانه
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ترکمنستان مسیر ترانزیت کالا‌های ما به سایر کشور‌های آسیای میانه و منطقه و مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران به روسیه است. حتی می‌توان برای ترانزیت کالا بین ایران و چین نیز از کریدور ترکمنستان استفاده کرد.
کد خبر : ۲۵۹۳۹۹

ترکمنستان مسیر ترانزیت کالا‌ی ایرانی به کشورهای آسیای میانه

بورس نیوز: علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و تمرکز بر ارتقای روابط با همسایگان اظهار کرد: سیاست کلی و مستمر جمهوری اسلامی ایران، برقراری ارتباط و افزایش تعامل با کشور‌های همسایه است که در دولت سیزدهم روند رو به رشد آن را شاهد هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در همین قالب روابط گسترده‌ای بین ایران با ترکمنستان از زمان استقلال این کشور وجود داشته که البته در گذر زمان با فراز و فرود‌هایی مواجه شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت گذشته، روابط ایران و ترکمنستان با مشکلاتی مواجه شد. اختلاف ایران و ترکمنستان درباره قیمت گاز به موضوع چالشی بین دو کشور تبدیل شد که سرانجام آن کاهش شدید ارتباط بین دو کشور بود.

این نماینده مجلس افزود: با رویکرد جدید دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهبود روابط با کشور‌های همسایه و منطقه، روابط فراموش شده ایران و ترکمنستان پس از رفت و آمد‌های که در سطح روسای جمهور دو کشور انجام شد، به ثمر نشست و احیاء و تقویت شد.

کریمی ادامه داد: ترکمنستان مسیر ترانزیت کالا‌های ما به سایر کشور‌های آسیای میانه و منطقه و مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران به روسیه است. حتی می‌توان برای ترانزیت کالا بین ایران و چین نیز از کریدور ترکمنستان استفاده کرد.

وی توضیح داد: در مقابل هم ترکمنستان از مسیر ترانزیتی ایران می‌تواند بهره‌مند شود. البته سوآپ گازی که بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان وجود دارد و همچنین صادرات برق از جمله ظرفیت‌های بالقوه، افزایش تعامل با ترکمنستان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیش از این جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی اینچه برون با کشور‌های ترکمنستان، روسیه و قفقاز داشته است که ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه ارتباط بین دو کشور محسوب می‌شود.

کریمی تصریح کرد: بهبود ارتباط تجاری ایران و ترکمنستان می‌تواند حجم تبادلات دو کشور را به ۱۰ میلیون تن کالا برساند.

وی رونق تجارت مرزی را از مزایای تقویت روابط ایران و ترکمنستان خواند و تاکید کرد: از سرگیری فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی در مرز‌های شمالی و توسعه همکاری‌ها در استان‌های مرزی از دیگر محور‌های مهم سفر سردار بردی محمداف، رییس‌جمهور ترکمنستان به ایران بود، که دیپلماسی دقیق دولت سیزدهم به صورت کامل آن را رصد کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امیدواریم با رویکرد مثبتی که دیپلماسی اقتصادی دولت آیت الله رییسی در پیش گرفته است، علاوه بر افزایش تعاملات بین دو کشور ایران و ترکمنستان، شاهد اثربخشی آن در اقتصاد کشور باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش نرخ ۲۰ ارز رسمی
از سوی بانک مرکزی اعلام شد؛

افزایش نرخ ۲۰ ارز رسمی

امضای ۹ سند همکاری بین تهران و عشق آباد
با حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت؛

امضای ۹ سند همکاری بین تهران و عشق آباد

ارسال نظر