بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
در هفته جاری اتفاق افتاد؛

افت قیمت مس در بازار جهانی

افت قیمت مس در بازار جهانی
در هفته جاری قیمت مس در بازار جهانی به شدت کاهش یافت. طبق گزارش منتشر شده توسط گاردین در این هفته بالاترین افت قیمت هفتگی مس طی دو سال اخیر ثبت شده که تایید دیگری بر بحرانی بودن اوضاع اقتصادی دنیا و نگرانی از وضعیت آینده اقتصاد جهان است.
کد خبر : ۲۶۰۴۲۴

کاهش شدید قیمت مس در بازار جهانی

بورس نیوز: در هفته جاری قیمت مس در بازار جهانی به شدت کاهش یافت. طبق گزارش منتشر شده توسط گاردین در این هفته بالاترین افت قیمت هفتگی مس طی دو سال اخیر ثبت شده که تایید دیگری بر بحرانی بودن اوضاع اقتصادی دنیا و نگرانی از وضعیت آینده اقتصاد جهان است.

در این هفته برای اولین بار از نوامبر سال ۲۰۲۰ تا کنون قیمت هر تن مس در بازار جهانی به کمتر از ۷ هزار دلار رسید و این افت قیمت زمانی شدت گرفت و گزارش‌های مختلف تایید کرده بود که احتمال ورود اقتصاد دنیا به رکود بسیار زیاد است و در برخی از کشور‌های صنعتی مانند امریکا علیرغم افت شدید نرخ بهره بانکی بازهم خبری از اصلاح اوضاع اقتصادی شنیده نمی‌شود.

بلومبرگ با بررسی رومند تغییرات قیمت فلزات در بورس فلزات لندن نوشت: «در هفته گذشته قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن برابر با ۶۹۶۸ دلار بود که پایین‌ترین سطح طی ۱۷ ماه اخیر رسید. رشد تورم در این هفته به سطح نگران کننده‌ای رسیده است که باعث شده است تا پیش بینی‌هایی در مورد کاهش حجم تولیدات صنعتی و کاهش میزان مصرف ارایه شود.»

این رسانه امریکایی با اشاره به این مطلب که بسیاری از اقتصاددانان از بازار مس به عنوان بازاری که نمایشگر اوضاع اقتصادی است نام می‌برند نوشت: «بازار مس شاخص بسیار خوبی برای نشان دادن سلامت اقتصاد جهانی است، زیرا مس و فراورده‌های مسی در بخش‌های مختلف صنعت و تولید استفاده می‌شود و افت قیمت و کاهش تقاضا برای مس نشان می‌دهد در تمامی بخش‌های اقتصاد چالش و بحران رخنه کرده است.»

بر مبنای گزارش ارائه شده توسط بورس فلزات لندن طی چهار ماه گذشته قیمت مس در بازار جهانی ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است و به سطحی که قبل از شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین بود رسید. در ابتدای درگیری قیمت مس رشد کرد، زیرا مصرف کنندگان پیش بینی می‌کردند عرضه مس در بازار کاهش پیدا کند و پاسخگوی تقاضا نباشد. ولی با تشدید تنش‌های اقتصادی و رکود در اقتصاد دنیا، دیگر مساله کاهش عرضه مس مطرح نبود، زیرا در اقتصاد بحران زده امروز دنیا دیگر تقاضای زیادی برای مس وجود ندارد و همین مساله باعث کاهش قیمت در بازار شد.

روز جمعه شرکت ریوتینتو، بزرگترین معدن دنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوضاع اقتصادی دنیا تضعیف شده است که دلیل آن درگیری‌های روسیه و اوکراین، افزایش تورم در دنیا و افزایش احتمال رکود اقتصادی در جهان است. البته محدودیت‌های مجددی که چین وضع کرده است تا از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کند هم در ایجاد این وضعیت نقش زیادی داشته است.»

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر