بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛

۹ ماه مرخصی زایمان برای زنان بیمه شده شاغل

۹ ماه مرخصی زایمان برای زنان بیمه شده شاغل
سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: مدت مرخصی زایمان برای تمام زنان بیمه‌شده شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما هستند، ۹ ماه است و حقوق این ایام، مطابق قوانین و مقررات از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی قابل پرداخت است.
کد خبر : ۲۶۰۹۴۳

9 ماه مرخصی زایمان برای زنان بیمه شده شاغل

بورس نیوز: غرامت دستمزد ایام بارداری در مدت مرخصی زایمان زنان بیمه‌شده از سوی این سازمان به بیمه‌شدگان زن شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما باشند، پرداخت می‌شود و میزان آن، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه هر بیمه‌شده است.

براساس این گزارش، به موجب ماده ۶۷ قانون تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان زن که ظرف یک سال قبل از زایمان، سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز کار را داشته باشند، می‌توانند به شرط عدم اشتغال به‌کار و مزدبگیری، از کمک ایام بارداری استفاده کنند. ضمن آنکه بیمه شده باید در تاریخ شروع استراحت، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشد.

این گزارش حاکی است به موجب بند (الف) ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴ مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط به ۹ ماه تمام تعیین گردیده و در صورت درخواست مادر تا دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است. مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و بیشتر، دوازده ماه است.

گفتنی است، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از مرخصی زایمان برای زنان بیمه‌شده وجود ندارد و بابت هر زایمان در صورت احراز شرایط قانونی، قابل پرداخت است. بیمه‌شدگان مشمول این مقررات می‌توانند حداکثر دوماه از مدت مرخصی بارداری را قبل از تاریخ زایمان استفاده کنند، ضمنا در صورت ابتلای بیمه‌شده به بیماری‌هایی که سلامت جنین یا مادر را تهدید می‌کند، متقاضیان می‌توانند با ارائه گواهی پزشک متخصص و تأیید شورای پزشکی، در دوره بارداری از غرامت دستمزد ایام بیماری و مازاد بر استراحت زایمان استفاده کنند. همچنین کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود و مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، جزو سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان زن محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، به‌منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و عدم مراجعه آنان به واحد‌های اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir فراهم شده است. برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است تصویر صفحه اول و صفحه مشخصات نوزاد مندرج در شناسنامه مادر و گواهی پزشک متخصص در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی بارگذاری شود.

مبلغ مرخصی زایمان در گذشته دو یا سه ماه یک بار و بعضا یک جا و بعد از اتمام مرخصی زایمان پرداخت می‌شد، لیکن براساس دستورالعمل صادره در شهریور ماه ۱۴۰۰ واحد‌های اجرایی تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت ماهانه مرخصی زایمان شده‌اند و به منظور سهولت در صدور و پرداخت اسناد مرخصی زایمان به صورت ماهانه، کارتابل اسناد بارداری در سامانه مربوطه ایجاد شده است، ضمن اینکه با راه‌اندازی سرویس غیرحضوری اخذ درخواست مرخصی زایمان، اتصال به سامانه ثبت احوال جهت اخذ اطلاعات نوزاد، هوشمندسازی سیستم مربوطه، حذف فرآیند مربوط به معرفی به‌کار و استعلام وضعیت، فرآیند ارائه خدمت مذکور تسهیل شده و طبق هماهنگی به‌عمل آمده با بانک رفاه کارگران، اسناد ارسالی به بانک مذکور به‌صورت برخط و آنی پرداخت می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مشخص شدن تکلیف ۳ میلیون جامانده سهام عدالت
در سریع ترین زمان صورت می گیرد؛

مشخص شدن تکلیف ۳ میلیون جامانده سهام عدالت

اقدام سریع دولت درباره مستمری بازنشستگان
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

اقدام سریع دولت درباره مستمری بازنشستگان

هدیه ازدواج تامین اجتماعی به بیمه شدگان
سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛

هدیه ازدواج تامین اجتماعی به بیمه شدگان

ارسال نظر