بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد:

افزایش ۶۳ درصدی تعیین تکلیف اموال تملیکی

افزایش ۶۳ درصدی تعیین تکلیف اموال تملیکی
مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته در زمینه فروش اموال تملیکی ۱۵۹ درصد رشد، در زمینه انهدام ۱۵۰ درصد رشد و همچنین در زمینه تعیین تکلیف اموال تملیکی افزایش ۶۳ درصدی داشته‌ایم.
کد خبر : ۲۶۲۰۱۷

افزایش ۶۳ درصدی تعیین تکلیف اموال تملیکی

بورس نیوز: عبدالمجید اجتهادی، مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به امحای خودرو‌های وارداتی در انبار‌های سازمان اموال تملیکی عنوان کرد: موافقان و مخالفان زیادی در خصوص امحای خودرو‌های غیرمجاز وارداتی وجود داشتند، اما مطابق مصوبه هیئت دولت قرار بر این شده‌است که قطعات این خودرو‌ها مانند موتور، گیربکس و ... در اختیار سه دانشگاه برتر کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به امحای دو هزار و ۲۰۰ تن کالا در بندر شهید رجایی اظهار کرد: این‌که این حجم از کالا از ۲۰ سال گذشته در انبار‌های استان هرمزگان و به‌طور عمده در بندر شهید رجایی باقی‌مانده است و بخشی از این کالا‌ها مواد غذایی بوده‌اند که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته و منقضی شده بودند درحالی‌که این کالا‌ها می‌بایست در چرخه مصرف استفاده می‌شدند، اما سازمان اموال تملیکی مجبور به انهدام آن‌ها شد و این انهدام هزینه‌های بسیاری برای ما در برداشت.

اجتهادی خاطرنشان کرد: ما موضوع فروش اموال در بورس کالا را نیز داشتیم که در این زمینه عرضه‌ها نسبتاً موفق بوده‌است، اما در برخی موارد برای عرضه کالا در بورس کالا با مشکلات متعددی از جمله این‌که می‌بایست مبدا ورود کالا مشخص شود و خدمات پس‌از فروش آن در نظر گرفته شده باشد، مواجه هستیم.

وی با اشاره آمار عملکرد این سازمان تأکید کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته در زمینه فروش اموال تملیکی ۱۵۹ درصد رشد، در زمینه انهدام ۱۵۰ درصد رشد و همچنین در زمینه تعیین تکلیف اموال تملیکی افزایش ۶۳ درصدی داشته‌ایم.

مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تأکید کرد: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در مجموع ۱۱ هزار میلیارد تومان کالا‌های اموال تملیکی تعیین تکلیف شده‌اند و برای نخستین‌بار خودرو‌های قاچاق کشف‌شده در انبار‌های سازمان اموال تملیکی منهدم شدند.

مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به آغاز روند امحای هزار و ۵۰۰ تن کالای متروکه انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از امروز اشاره کرد و گفت: بعضی از این کالا‌ها به مدت دوازده سال در انبار‌ها به‌صورت متروکه باقی‌مانده بودند که بعضی از این کالا‌ها را برخی تاجران به روش قانونی وارد کرده بودند و قاچاق نبودند، اما در برخی موارد به دلایلی مانند عدم آگاهی از مقررات کشور برای کالا‌ها پرونده‌هایی تشکیل‌شده و اموال متروکه شده‌اند.

وی گفت: در سال گذشته تعداد پرونده‌ها ۲۰۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در پنج‌ماهه نخست سال جاری هم تعداد پرونده‌های اموال متروکه با رشد ۱۹۳ درصدی مواجه شده‌است که در خصوص انهدام کالا نیز با رشد ۱۰۳ درصدی مواجه بودیم.

اجتهادی بیان کرد: اگر قبل از تعیین تکلیف کالا‌های متروکه صاحب کالا درخواست اعاده کالا را داشته و تاریخ مصرف آن کالا منقضی نشده باشد آن کالا به صاحب وی اعاده می‌شود، اما درصورتی‌که تاریخ انقضای کالا فرا رسیده باشد ملزم به انهدام آن هستیم که در این زمینه در هفته گذشته دو هزار و ۲۰۰ تن کالا در استان هرمزگان منهدم شد و از همین امروز نیز فرایند انهدام یک هزار و ۵۰۰ تن کالا آغاز شده‌است.

وی توضیح داد: در خصوص استرداد و بازگشت اموال تملیکی با کاهش مواجه بودیم و این خود نشان‌دهنده این است که بسیاری از پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل‌شده از دادگاه رای برائت گرفته‌اند؛ همچنین کاهش ۱۰ درصدی در زمینه استرداد کالا داشتیم و در خصوص اعاده اموال نیز با رشد ۲۶۱ درصدی مواجه بودیم.

اجتهادی با اشاره بازدید مهر ماه سال گذشته رئیس‌جمهور از انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در خصوص تعیین تکلیف اموال تملیکی چند دستور مهم صادر کرد که یکی از این موارد اصلاح ساختار سازمان بود که این موضوع با همکاری سازمان استخدامی کشور پیگیری شد و اداره اموال تملیکی در راستای همین دستور در گمرک شهید رجایی تشکیل و مستقر شد.

وی ادامه داد: دستور دیگر اصلاح قوانین و مقررات مربوط به اموال تملیکی بود که در این زمینه لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی رفت و امیدواریم وکلای ملت در اسرع وقت به این لایحه رسیدگی کنند چرا که همان‌طور که می‌دانید قانون سازمان اموال تملیکی مربوط به‌سال ۱۳۷۰ است و در ۳۰ سال گذشته تغییرات بسیاری رخ داده‌است.

اجتهادی در خصوص سامان‌دهی انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد: به‌منظور سامان‌دهی انبار‌ها بیش‌از ۱۲ هزار مترمربع به ظرفیت انبار‌ها اضافه شده و در ۵ ماه نخست امسال در میزان فروش و انهدام اموال به‌ترتیب ۱۹۳ درصد و ۱۰۳ درصد افزایش و ۱۰ درصد کاهش در استرداد داشته ایم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تعیین تکلیف بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریال کالا
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت:

تعیین تکلیف بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریال کالا

ارسال نظر