بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
سهامداران ریالی سود کردند دلاری ضرر/ ضربه مهلک ابهام به بازار سهام کشور
معاملات بازار سهام در روز سه شنبه مثبت دنبال شد و شاخص کل بورس یکی از رشد‌های بیش از ۱۰ هزار واحدی خود را به نمایش گذاشت.
کد خبر : ۲۶۳۷۸۳

سهامداران ریالی سود کردند دلاری ضرر/ وضعیت مبهم بدتر از وضعیت وخیم

بورس نیوز:
معاملات بازار سهام در روز سه شنبه مثبت دنبال شد و شاخص کل بورس یکی از رشد‌های بیش از ۱۰ هزار واحدی خود را به نمایش گذاشت.
دیروز سهامداران مجموعا ۴۳ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان سود کردند تا مجموع ارزش بازار سهام یک بار دیگر به فراتر از ۶۱۰۰ همت برسد. در معاملات روز سه شنبه صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرد.
دیروز اگر چه در ابتدای معاملات ورود پول حقیقی به بازار سهام را شاهد بودیم، اما در ادامه و پس از گذشت ساعت ۱۰ حقیقی‌ها دکمه‌های فروش را بیش از خرید فشردند تا ماحصل خروج ۱۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام باشد.

سهامداران ریالی سود کردند دلاری ضرر/ وضعیت مبهم بدتر از وضعیت وخیم
رشد دلار و حمایت کد‌های حقوقی
بازار سهام در حالی دیروز سبز شد که ارزش معاملات همچنان در سطوح نازل کمتر از ۳ همتی قرار دارد. حمایت کد‌های حقوقی که در راس آن‌ها صندوق توسعه ملی قرار دارد یکی از دلایل مهم رشد قیمت‌ها در بازار سهام است، اما مهمترین موضوع نیست. رشد قیمت دلار به فراتر از ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان را می‌توان به عنوان مهمترین عامل صعودی شدن بازار سهام در روز سه شنبه قلمداد کرد. علی رغم رشد قیمت‌ها در بازار سهام در روز سه شنبه، ارزش دلاری بازار سهام افت کرد تا سهامداران اگر چه به شکل ریالی با رشد قیمت‌ها مواجه باشند، اما همچنان از رشد قیمت دلار عقب بمانند. ارزش دلاری بازار سهام دیروز با افت حدود ۷۰۰ میلیون دلاری، به ۱۸۲.۱ میلیارد دلار رسید. ارزش دلاری بازار سهام در ابتدای پائیز بیش از ۲۰۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود و تا پایان معاملات روز سه شنبه ۱۰ آبان ماه، حدود ۲۵ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

سهامداران ریالی سود کردند دلاری ضرر/ وضعیت مبهم بدتر از وضعیت وخیم

بازار سهام از ابهام بیشتر ضربه می خورد تا وضعیت بد

افزایش نرخ دلار اگر چه می‌تواند جذابیت بازار سهام را افزایش دهد، اما بدون ورود نقدینگی مخصوصا از سمت سهامداران خرد حقیقی، امکان شکل گیری موج صعودی قوی وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد، با از بین رفتن ابهامات اقتصادی شکل گرفته در افق سرمایه گذاری کشور، بازار سهام امکان رشد قابل توجهی خواهد داشت. بازار سهام در حال حاضر تنها نیاز به دانستن شرایط پیش رو، حتی آگاهی نسبت به شرایط وخیم آینده است، اما ندانستن و ابهام در فضای اقتصادی کشور، می‌تواند سرمایه گذار را از ورود به بازار سهام منصرف کند.
باید گفت اغلب کشور‌های دنیا در مقاطع مختلف زمانی با رشد سرسام آور قیمت‌ها مواجه بودند، تجربه عبور از این موانع را منتشر کرده اند و در خصوص آن نظریات مختلفی منتشر شده است. پس در صورتی که اراده‌ای برای حل وضع موجود باشد، قطعا بازار سهام و اقتصاد کشور می‌تواند با سرعت به سمت پیشرفت حرکت کند.
در روز‌های اخیر که گزارش‌های ۶ ماهه تقریبا منتشر شده و مجامع خاصی هم برگزار نمی‌شود، سهامداران به انتظار تصمیمات سیاستگذار برای انجام معاملات خود هستند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
مردم از دولت کتک می خورند و انتظا نمی توان داشت بازار صعود کند
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
همه در ضررند انهم خیلی شدید قیمت سهام نسبت به دو سال قبل یک دهم شده. ربطی به دلاری ریالی هم نداره.دولت که ... باشه همین میشه.