بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
سهام «سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات» برای سرمایه‌گذاری بلندمدت چقدر ارزنده است؟

"وسپهر" زیر ذره‌بین

سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شد. سهامداران این شرکت را با نماد وسپهر می‌‌‌شناسند و در حال‌‌‌ حاضر در تابلوی اول فرابورس دادوستد می‌شود.
کد خبر : ۲۶۴۲۷۵

بورس نیوز: این شرکت در سال ۱۳۹۳ با توجه به عرضه سهام بانک صادرات در بازار بورس و تصویب قوانین ناظر بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری، بنابر نیاز به شکل‌گیری نهادی تخصصی در زیرمجموعه بانک صادرات ایران ابتدا به عنوان شرکت سهامی خاص در تاریخ ۱۴ / ۰۸ / ۱۳۹۳ و در تاریخ ۲۱ / ۰۳ / ۱۳۹۹ به عنوان شرکت سهامی عام به شماره ثبت ۴۶۲۹۰۱ نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. در حال حاضر، شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات (سهامی عام) جزو واحد‌های تجاری فرعی بانک صادرات ایران است و در تاریخ ۰۸ / ۰۴ / ۱۳۹۹ به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس به ثبت رسیده است. سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌ها، مجتمع‌ها، طرح‌ها، واحد‌های تولید و صنعتی، بازرگانی، خدماتی و حمل‌ونقل و سایر فعالیت‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم که برای پیشبرد و تحقق اهداف شرکت لازم و مفید باشند، موضوع فعالیت این شرکت است. بانک صادرات با ۷۵‌درصد بزرگ‌ترین سهامدار شرکت است. شرکت صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سپهر بازار سرمایه دیگر سهامدار‌درصدی وسپهر است که حدود ۱۸‌درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.
وضعیت دارایی و بدهی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی مدت اخیر، دارایی‌های شرکت روند رو به رشدی را تجربه کرده است؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، دارایی‌های شرکت رشد بیش از ۱۸‌درصدی را تجربه کرده است. در دوره مذکور بدهی‌های جاری شرکت ۱۱‌درصد کاهش داشته است. همچنین رشد سودسازی در وسپهر به گونه‌ای بوده است که در پایان سال مالی ۱۴۰۰ این شرکت دارای سود انباشته بیش از ۳۵۰۰‌میلیارد تومانی بوده در حالی که این عدد در سال قبل ۳۳۰۰‌میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، سود انباشته شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد ۵‌درصدی را تجربه کرده است. همچنین سرمایه این شرکت به زودی و پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار با ۱۵۰‌درصد رشد از ۳۰‌هزار میلیارد ریال به ۷۵‌هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
پرتفوی بورسی

در پرتفوی بورسی وسپهر سهم‌های زیادی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بانک صادرات، سرمایه‌گذاری خوارزمی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، سرمایه‌گذاری مسکن و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اشاره کرد. نکته جذاب در پرتفوی بورسی وسپهر، وجود سهم‌های پرپتانسیل و صعودی است که با بهتر شدن شرایط کلی بازار سرمایه سبب می‌شود انتظار افزایش ارزش افزوده در پرتفوی بورسی این شرکت را داشته باشیم. با توجه به قیمت‌های فعلی، ارزش بازار پرتفوی بورسی وسپهر در آخرین گزارش شرکت در شهریور ماه ۱۴۰۰ (بر مبنای) بهای تمام شده پرتفوی شرکت ۷۸۰۰‌میلیارد تومان است که این رقم ۵۲‌درصد از کل سرمایه‌گذاری وسپهر است و ۴۸‌درصد آن مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس است. ارزش روز پرتفوی شرکت در شهریور ماه سال‌جاری حدود ۸۰۰۰‌میلیارد تومان است و رشد ۲۰۰‌میلیارد تومانی را نسبت به بهای تمام شده نشان می‌دهد. بیشترین وزن سرمایه‌گذاری شرکت به ترتیب مربوط به بانک صادرات با بهای تمام شده جذاب (۱۸۰۰‌میلیارد تومان) و ارزش روز ۲۱‌هزار میلیارد تومان (ارزش بازار کل) که بخش مهمی از پرتفوی روز شرکت را تشکیل می‌دهد بعد از وبصادر به ترتیب سرمایه‌گذاری مسکن (ثمسکن)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، سرمایه‌گذاری خوارزمی (وخارزم) و سرمایه‌گذاری آریان (آریان) وزن بالایی از بهای تمام شده شرکت را تشکیل داده اند.

پرتفوی غیر‌بورسی

۴۸‌درصد از پرتفوی سرمایه‌گذاری سپهر غیر‌بورسی است. شرکت‌هایی نظیر شرکت انرژی سپهر، توسعه نیشکر و صنایع جانبی، سرمایه‌گذاری توسعه سپهر تهران، شرکت سرمایه‌گذار توسعه سپهر فارس (سهامی خاص) و تامین سرمایه سپهر به همراه تعدادی شرکت دیگر در پرتفوی غیربورسی وسپهر وجود دارند. ارزش این بخش از دارایی‌های وسپهر حدود ۷۰۰‌هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

یکی از دارایی‌های ارزشمند، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. برآورد می‌شود حدود ۴۰‌درصد از شکر کشور توسط این شرکت تولید می‌شود. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با سهم اولیه ۱۰۰‌درصد وزارت جهادکشاورزی به صورت شرکت سهامی خاص در آبان ماه ۱۳۶۹ با شناسه ملی ۱۰۱۰۱۲۵۶۴۹۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. این شرکت جزو شرکت‌های فرعی گروه مالی سپهر صادرات بوده و شرکت نهایی گروه بانک صادرات ایران است. در سال ۱۴۰۰، مجموعه نیشکر در کل اشتغال حدود ۲۰‌هزار نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورده است. در سال مالی ۱۴۰۰، سود خالص شرکت اصلی ۴۰۰۰‌میلیارد تومان بوده است. این شرکت در ۲ بخش تولید شکر و صنایع جانبی فعالیت می‌کند. شرکت‌های کشت و صنعت امام خمینی (ره)، دهخدا، دعبل خزایی، حکیم فارابی، سلمان فارسی، امیرکبیر، میرزا کوچک خان و هفت تپه به عنوان زیرمجموعه‌های اصلی این هلدینگ مشغول فعالیت بوده و صنایع جانبی نیز شامل خمیر مایه و الکل رازی، شرکت تولید MDF لوح سبز جنوب، شرکت تولید خوراک دام شعیبیه و چند شرکت دیگر در حوزه‌های تخصصی این صنعت هستند. وسپهر مالکیت ۴۰‌درصدی این شرکت را در اختیار دارد و ۱۲‌درصد از بهای تمام شده پرتفوی غیر‌بورسی وسپهر را تشکیل می‌دهد. هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از سرمایه‌های ارزشمند گروه مالی سپهر است که جایگاه این شرکت در تولید ملی و اقتصاد و اشتغال استان خوزستان نقش موثری دارد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان خصوصی سازی حدود ۹۰‌هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده که سهم وسپهر با مالکیت ۴۰‌درصدی حدود ۳۶‌هزار میلیارد تومان است این در صورتی است که بهای تمام شده شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۴۶۴‌میلیارد تومان در صورت‌های مالی شرکت است. مازاد ارزش وسپهر در این زیرمجموعه حدود ۳۵‌هزار و ۵۳۶‌میلیارد تومان برآورد می‌شود که می‌توان جزو ارزشمندترین دارایی وسپهر در نظر گرفت. در سال گذشته سهم DPS نیشکر که به گروه سپهر تعلق پیدا می‌کند حدود ۱۳‌هزار میلیارد ریال بوده که حدود یک‌سوم بودجه سالانه گروه سپهر را تشکیل می‌دهد. با ابطال واگذاری نیشکر هفت تپه از سوی قوه قضائیه مقرر شد این شرکت به شرکت صنایع نیشکر خوزستان واگذار شود.

هلدینگ انرژی سپهر

از جمله فعالیت‌های اصلی شرکت، کلیه اموری است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای تهیه و تولید انواع فرآورده‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین دستی پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و اشتقاقی که از نفت و مشتقات نفتی و گاز‌های طبیعی و هیدروکربور‌ها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی به دست می‌آیند.

طرح‌های در دست اقدام این هلدینگ در آینده نزدیک به بهره‌برداری رسیده و آن را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان متانول کشور تبدیل می‌کند. این شرکت مالکیت پتروشیمی‌های سبلان (در حال بهره برداری)، پتروشیمی دنا (۷۲‌درصد پیشرفت)، پتروشیمی سیراف (۵۲‌درصد پیشرفت) و پتروشیمی لاوان (۱۰‌درصد پیشرفت) را در اختیار دارد.

زنجیره خدمات مالی و بازار سرمایه

مالکیت بخشی از تامین سرمایه سپهر واسپاری سپهر صادرات و کل شرکت آرمان توسعه مهر مبین به وسپهر تعلق دارد.

همچنین مالکیت نزدیک به ۱۵‌درصد از بیمه سرمد به وسپهر اختصاص دارد. از جمله فعالیت‌های اصلی شرکت انجام عملیات بیمه‌های مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیرزندگی براساس پروانه‌های فعالیت صادره از بیمه مرکزی ایران است.

ارزش گذاری "وسپهر"

برای ارزش گذاری "وسپهر" با توجه به اینکه این شرکت ماهیت عملکردی سرمایه‌گذاری دارد، بهتر است از روش محاسبه خالص ارزش دارایی استفاده کنیم. به این منظور باید ارزش افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت را محاسبه کرده و با حقوق صاحبان سهام و سود و زیان حاصل از واگذاری سهام جمع کنیم. ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت ۸۰۰۰‌میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی شرکت مبلغ ۱۵۸میلیارد تومان است. مهم‌ترین شرکت‌های بورسی آن عبارتند از: بانک صادرات ایران - سرمایه‌گذاری خوارزمی - توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و مدیریت سرمایه‌گذاری امید.

ارزش برآوردی پرتفوی غیر‌بورسی شرکت ۷۰‌هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده غیر‌بورسی شرکت مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب NAV هر سهم وسپهر ۲۱۴۵تومان و نسبت P/ NAV روز شرکت ۲۸‌درصد به دست می‌آید. این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی ۶۸۵ تومان است.

خلاصه تحلیل

با توجه به پایین بودن نسبت P/ NAV شرکت می‌توان انتظار داشت ارزش سهم وسپهر در آینده تا حدودی روند صعودی را تجربه کند. سرمایه‌گذاری مالی سپهرصادرات شرکتی بسیار ارزنده است و با توجه به معامله شدن در قیمتی کمتر از قیمت تعادلی ارزش به طوری که قیمت بازار شرکت زیر ارزش ذاتی است برای خریداران با دید بلندمدت مناسب است. بسیاری از پتانسیل‌های شرکت در سال بعد رونمایی خواهند شد و رشد بسیار بالا در قیمت سهام این شرکت در بلندمدت دور از ذهن نیست. لازم به ذکر است که خرید این شرکت برای سرمایه‌گذارانی که دید حداقل یکساله به شرکت دارند به نظر بسیار جذاب بوده و ارزش افزوده حاصل از پرتفوی بورسی این شرکت به صورت فزاینده‌ای رو به افزایش است. بسیاری از شرکت‌هایی که وسپهر در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است در حال ورود به بازار سرمایه هستند. ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه با توجه به بهای تمام شده بسیار ناچیز می‌تواند، سود قابل‌توجهی را برای وسپهر به همراه آورد. علاوه بر این دریافت سود قابل‌توجه از سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر خوزستان که از مهم‌ترین اجزای پرتفوی وسپهر است یکی از نقاط ممتاز این سهم است که کمتر به آن توجه شده است. همچنین وسپهر قصد دارد بخشی از پرتفوی خود را بهینه کند و در این راستا سهام بانک صادرات (وبصادر) را به صورت بلوکی عرضه کرده است که در صورت فروش شناسایی سود قابل توجهی خواهد داشت. شرکت‌های انرژی سپهر و شرکت‌های ساختمانی از دیگر شرکت‌هایی هستند که وسپهر آگهی فروش آن را منتشر کرده است که ارزش افزوده بالایی را برای این شرکت ایجاد خواهد کرد. فروش سهم مفاخر هم به صورت بلوکی در دستور کار قرار دارد که همه این واگذاری‌ها در کنار بهبود وضعیت سهام بیمه سرمد و شرکت واسپاری سپهر صادرات چشم‌انداز روشنی را برای وسپهر ایجاد کرده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ادامه دار بودن واگذاری‌های
"وسپهر" ۶۵۰ هزار سهم از خدمات نوین گردشگری سپهرجم را واگذار می‌کند؛

ادامه دار بودن واگذاری‌های "وسپهر"

ارسال نظر