بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

افشا کنید اما با رعایت انصاف/  تعارض منافع بر زمین‌مانده است

افشا کنید اما با رعایت انصاف/  تعارض منافع بر زمین‌مانده است
۸ آذر در نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد که اسامی مدیران متخلف بازار سرمایه پس از ایجاد سازوکاری‌ اعلام می‌شود؛ قانونی که در ادوار گذشته سازمان بورس و اجرایی شدن آن ۱۳ سال زمان برد.
کد خبر : ۲۶۴۹۰۶

افشا کنید اما با رعایت انصاف/  تعارض منافع بر زمین‌مانده است

بورس نیوز: 

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: شفافیت و سلامت در هر کسب‌وکاری به پایایی و رشد آن کمک می‌کند. همچنین کل جامعه باید نسبت به اینکه متخلفین در حاشیه امنیت نیستند، به این جمع‌بندی و باور برسد که این دست افراد مجازات می‌شوند.  اگر هم از بازار سرمایه شروع شود، درواقع یک نوع داوطلبی یا پیشرویی در مقایسه با سایر بازارها شناخته می‌شود. نکته مهم که باید به آن دقت شود، رعایت انصاف در مسائل است، یعنی دقت شود که آبروی افراد درخطر قرار نگیرد و حتماً بر اساس احکام دادگاه و درصورتی‌که تخلفی مسلم شد، باید این افشای اسامی مدیران متخلف صورت بگیرید.

وی افزود: بحث دیگری وجود دارد و آن‌هم سطح اهمیت این تخلفات است، به فرض اینکه تخلف انجام‌شده از سطح اهمیت بالایی ازلحاظ اجتماعی و مالی برخوردار نیست و ثانیاً فرد متخلف هم تا چه میزان در این تخلف سابقه داشته،  پرونده‌های مشابهی داشته باشد یا خیر؛ تمام  این موارد را برای افشای اسامی متخلفان باید مدنظر قرارداد. از طرفی بازار سرمایه به‌عنوان بازاری که به نسبت سایر بازارها هم شفافیت بیشتری و هم تقارن اطلاعاتی بیشتری دارد، شناخته می‌شود. همین موضوع این بازار را از دیگر بازارها متمایز می‌کند. ابزارهای نظارتی برای کسانی که قصد ورود به بازار سرمایه رادارند، یک حالت بازدارندگی دارد؛ یعنی مدیران سطوح مختلف بازار سرمایه خودبه‌خود از این‌که تمام اطلاعاتشان در کدال قرار دارد و همه‌ی عملیات آن‌ها مشخص است، خود را ملزم به رعایت قوانین می‌دانند. به همین خاطر بازار سرمایه نسبت سایر بازارها تقارن بیشتری را ایجاد می‌کند.



احتیاط در تکیه زدن به صندلی مدیریت

این کارشناس بازار سهام تشریح کرد: باید این افشاها به نحوی باشد که منجر به کوچ مدیران نشود، چراکه قوانین بازار سرمایه به‌گونه‌ای بوده که محدودیت‌ها در آن زیاد است، به همین جهت بسیاری از افراد تمایل ندارند در این بازار سمتی قبول کنند. در بازار سرمایه اکثراً جوان‌ترها در سطوح مدیریتی حضور دارند، چراکه افراد باتجربه و ریسک گریز هر سمتی را قبول نمی‌کنند. با توجه به این موضوع که افراد مجرب‌تر به‌سختی سمت‌های مدیریتی را قبول می‌کنند، به همین خاطر در شرایط فعلی با مشکل در سطوح مدیریتی مواجه هستیم.  همچنین پس از پیش آمد موضوع ماینینگ در شرکت بورس بسیاری از مدیران باسابقه‌تر بازار بیشتر احتیاط می‌کنند که با مشکلی مواجه نشوند.

جابه‌جایی به‌شرط رعایت الزامات بلامانع است

ثابت در بخش دیگر سخنان خود گفت: اگر تجربه و سابقه‌ی فعالیت سالم در رزومه مدیری دیده شود، به نظر من در بازارهای مالی می‌تواند جابجا شود. رئیس سازمان فردی است با تجربیات مرتبط با بورس همچنین از داخل بازار سرمایه بیرون آمده و در بخش‌های مختلف آن فعالیت داشته است والان به‌عنوان ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت دارد. منطقی نیست پس از پایان فعالیت در این سمت این شخص نتواند در نهاد مالی دیگری فعالیت کند ولی باید مسائل حرفه‌ای گری، امانت داری و حفاظت از اسرار نهاد قبلی رعایت شود. البته که در دنیا یک سری سختگیری‌هایی وجود دارد، اشخاصی که اطلاعاتی مهمی را دارا هستند باید بافاصله زمانی‌ای به محل کار جدید بروند تا از اطلاعات سو استفاده نشود. هر اتفاقی می‌تواند کارکرد دوگانه داشته باشد ، جابه‌جایی باید رخ دهد ولی یک سری تضامین و یک سری سختگیری‌های باید وجود داشته باشد تا اگر فردی از اطلاعات در جهت منافع شخصی استفاده کرد بتوان آن‌ها را اعمال کرد.



 تعارض منافع بر زمین‌مانده است

وی در پایان به بورس نیوز گفت: یکی از مغفول مانده‌ترین و مهم‌ترین مسائل در کشور مربوط به تعارض منافع و حاکمیتی شرکتی است، بحث حاکمیت شرکتی و تعارض منافع در کشور به‌طور درست اجرایی نشده است. خوشبختانه در سطح بازار سرمایه مباحثی چون تضاد منافع در حال پیگیری است و راه‌کارهایی برای آن ارائه می‌شود. مشکلی که همه‌جا دیده می‌شود آسان بودن ابلاغیه و نوشتن قانون بوده اما اجرایی شدن آن با موانعی روبه رو است؛ از طرفی باید دید چقدر نهاد ناظر و سیاست‌گذار در این قضیه جدی برخورد می‌کند. قوانین خوب نوشته، ابلاغ و تنظیم می‌شود اما نکته‌ی که باید به آن توجه داشت میزان پشتوانه‌ی نظارتی و عملیاتی این قوانین است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

در کوتاه مدت نمی‌توان ترکیب بازار سرمایه را عوض کرد اما برنامه داریم
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری اعلام کرد؛

در کوتاه مدت نمی‌توان ترکیب بازار سرمایه را عوض کرد اما برنامه داریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
اگر قرار بر افشا باشد باید همه مدیران بورسی اعدام شوند چرا قیمت سهام امروز یک دهم 2-3 سال قبل است اونم با تورم چندصددرصدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
دزد که دزد را محکوم نمیکنه