بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
در دومین نشست خبری " فروژ " رخ داد؛

" فروژ " در راه ورود به بازار

امروز در محل فرابورس ایران دومین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت فروآلیاژ ایران برگزار شد.
کد خبر : ۲۶۶۲۳۲

به گزارش بورس نیوز از دومین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت " فروژ "، رضا عابدی، مدیرعامل شرکت صنایع فروآلیاژ ایران به معرفی این شرکت پرداخت؛ این شرکت در سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۸۱ به بخش خصوصی واگذار شد.

سرمایه ثبت‌شده شرکت ۱۱۰ میلیارد تومان است. محصول اصلی شرکت، فروسیلیسیم است که مهم‌ترین مصرف آن حذف اکسیژن در فولادسازی است و محصول جانبی پودر میکروسیلیکا است. ظرفیت اسمی تولید شرکت صنایع فروآلیاژ ایران، ۶۰ هزارتن فروسیلیسیم است که به‌تن‌هایی ۲۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. این محصولات در سه سایز ۱۰.۶۰، ۳.۱۰ و ۰.۳ در بازار تولید می‌شود که به‌تناسب بازار می‌توانیم دانه‌بندی‌ها را تغییر دهیم. فولادسازان عمدتاً از سایز ۱۰.۶۰ استفاده می‌کنند و دو سایز دیگر در صنایع ریخته‌گری و ... نیز کاربرد دارد. بیشترین مصرف فروسیلیس در صنعت فولاد است. مشتریان شرکت فروژآلیاژ ایران شرکت‌های ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان است. حتی برای تولید فولاد یا چدن فروسیلیس به فروسیلیس نیاز است. نگاه ما در شرکت همواره نگاه صادراتی بوده و به ۲۷ کشور دنیا صادرات داشتیم. به‌عنوان‌مثال آسیای میانه، آسیای شرقی، اروپا و ... از مقاصد صادراتی بوده و عملکرد صادراتی نسبتاً خوبی داریم.

عابدی گفت: درآمد عملیاتی شرکت نشان‌دهنده روند صعودی این شرکت است. این شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری به درآمد عملیاتی یک هزار میلیارد تومانی رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.

سود خالص شرکت در شش‌ماهه نخست ۳۵۰ میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال دو برابر شود.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه از آغاز سال ۱۴۰۱ این شرکت حدود ۳۵ هزارتن تولید مذاب داشته است که درنهایت منجر به فروش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شده که از این میزان فروش، ۳۷۰ میلیارد تومان معادل ۱۵ میلیون دلار به کالای صادراتی اختصاص دارد.

در ادامه این نشست خبری مهدی حاج‌بابا نماینده سهامدار عمده شرکت فروآلیاژ ایران گفت: خصوصی‌سازی شرکت فروآلیاژ ایران یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های انجام‌شده است که بلافاصله بعدازآن طرح تحقیق و توسعه‌ای ارائه شد. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فروسیلیس در ایران فعال است.

یکی از لطمه‌های بزرگ واردشده به این شرکت قطعی برق است که برای مقابله با این چالش اقداماتی انجام‌شده است.

در راستای بهبود کیفی، حفظ و ثبات کیفیت، شرکت فروآلیاژ به زنجیره تأمین خود ورود کرده و برای تأمین نیاز مواد اولیه معدنی، سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه انجام داده است. همچنین به‌منظور بهبود کیفی و آنالیز محصول به‌خصوص مواد اولیه کربنی در راستای افزایش بهره‌وری، از خارج واردشده است.

به‌طورکلی رویکرد مجموعه حفظ شرایط موجود و توسعه است. همچنین در راستای حفظ محیط‌زیست، استاندار‌های لازم نیز رعایت و اجرا می‌شود.

برنامه سهامدار عمده برای حمایت از سهم و شرکت به چه صورت است؟

مهدی حاج‌بابا در پاسخ به سؤال خبرنگار بورس نیوز گفت: هدف سهامدار عمده در کلیه مجموعه‌ها حفظ رسالت تولید و به حداکثر رساندن سودآوری از محل تولید مرتبط با سرمایه‌گذاری آن مجموعه است. سرمایه‌گذاری شرکت کارآفرینان صنعت ذوب در کارخانه جات تولیدی است و از همین رو برای بهبود فضای تولیدی شرکت و سودآوری از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد بود.

رضا عابدی در پاسخ به پرسش خبرنگار بورس نیوز درباره میزان ذخایر مواد اولیه شرکت گفت: بخشی از ذخایر مواد اولیه مربوط به ذغالسنگ نوع حرارتی است. در خصوص سیلیس، خوشبختانه کشور ایران از معادن زیادی برخوردار است که این سنگ سیلیس‌ها باید شناخته شوند و سپس به بازار عرضه شوند. با توجه به برنامه بلندمدتی که توسط شرکت تهیه‌شده است، بخشی از این مواد از معادن خود شرکت و بخش دیگر از بازار خارج گرفته خواهد شد.

با توجه به تحریم‌های موجود، شرکت فروآلیاژ ایران متضرر شده است؟

عابدی گفت: با توجه به‌صورت‌های مالی، " فروژ " شرکت سوددهی بوده است. اما در پاسخ به این سؤال، بله تحریم‌ها اثرگذار بوده است و به‌واسطه تحریم‌ها هزینه امور بالا رفته است. بخش زیادی از محصولات این شرکت صادر می‌شود که با توجه به شرایط موجود و تحریم، نحوه انتقال ارز و جابه‌جایی از ریسک و هزینه‌هایی برخوردار هستند که با همه‌ی این تفاسیر شرکت از وضعیت مناسبی برخوردار است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برق
با اعلام صنایع فرو آلیاژ ایران؛

برق "فروژ" قطع شد

صادرات
در نشست خبری عرضه اولیه شرکت فروآلیاژ ایران؛

صادرات "فروژ" به ۲۷ کشور دنیا/ بزرگترین معدن سیلیس کشور را داریم

عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای
میثم فدایی، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای

ارسال نظر