بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
میثم فدایی، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای

عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای
ایجاد طرح سهامدار حرفه ای مسیری است که در دنیا درحال اجرا است و باعث ایجاد چشم انداز مثبتی می‌شود
کد خبر : ۲۶۵۱۳۹

عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای

بورس نیوز:

موضوع "سهامدار حرفه ای" بحث داغ این روزهای بازار سهام است. بر اساس این طرح، برخی سرمایه گذاران با ارئه مستندات لازم و با تایید کارگزار خود به عنوان سهامدار حرفه ای شناخته می شوند و می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند. طی روزهای اخیر، تغییراتی در شرایط احراز سهام‌دار حرفه ای بوجود آمده که به نظر برخی از کارشناسان به نفع سهام‌دارن خرد است.

مطابق اطلاعیه فرابورس در تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ شرایط سهام‌دار حرفه‌ای تغییر کرده است. این بدان معنا است که شروط شناسایی سهام‌دار حقیقی و حقوقی به عنوان سهام‌دار حرفه‌ای ساده‌تر شده و افراد بیشتری می‌توانند به عنوان سهام‌دارن حرفه‌ای در بازار بورس و فرابورس معامله انجام دهند و در عرضه اولیه‌ها شرکت کنند.

جدول مقایسه‌ای شرایط تازه و قبلی احراز سهام‌دار حرفه‌ای

 

در همین راستا با میثم فدایی واحد، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند و مدیرعامل سابق فرابورس گفت و گویی داشتیم تا از چگونگی شکل گیری این طرح و چشم انداز پیش روی آن اطلاع کسب کنیم.

اگر گروه سهامداران حرفه ای نباشند، امکان عرضه صنایع خاص و جدید وجود نخواهد داشت

سهامدار حرفه‌ای از کجا شروع شد و ایده‌ سهامدار حرفه‌ای از کجا نشات گرفته است؟

موضوع سرمایه گذار حرفه‌ای از دستورالعمل بازارگردانی که سازمان بورس به شرکت‌های بورس و فرابورس ابلاغ کرده بود، آغاز شد و طی آن مصادیق سرمایه گذاران حرفه ای توسط شرکت‌های بورس و فرابورس مشخص می‌شود. بررسی نتایج مطالعه‌ای که در بورس‌های بین المللی انجام شد، بیانگر آن بود که سرمایه‌گذاران حرفه ای در بورس‌های دنیا معمولا دو ویژگی اساسی را دارا می باشند: یا با هدف تحمل سطوح ریسک دارای صاحبان منابع مالی قابل توجه که بتواندد سطوح بالایی ریسک را تحمل کنند یعنی افرادی که با پشتوانه منابع مالی ریسک پذیری بالایی دارند یا صاحبان دانش مالی و بر این اساس، سهامدار حرفه ای فردی است که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار باشد یا دانش مالی بالایی داشته باشد.

تغییرات صورت گرفته در این طرح بر چه اساسی است؟

این تغییرات در گواهینامه های حرفه‌ ای منظور شد و تقریبا تمام گواهینامه های حرفه‌ای در آن گنجانده شد. بر اساس مصوبه قبلی، گردش معاملات و حجم AUM معینی درنظر گرفته شده بود، تعدادی از افراد شامل تعریف سرمایه گذار حرفه ای می‌شدند اما افراد اندکی خودشان را احراز کردند به همین دلیل شرکت فرابورس بازنگری در این خصوص انجام داد و تطابق افراد با استانداردهای جهانی نیز انجام شد و دامنه‌ی شمول این افراد بیشتر شد. 

آیا این طرح به اقتصاد بازار محور کمک می‌کند؟

با توجه به تجربه‌ سال 99 که بسیاری از مردم در برخی نمادها سرمایه‌گذاری کردند و با مشکلاتی مواجه شدند‌، نیاز به فیلتر گذاری احساس می شد. تعدادی از نمادهای موجود در بازار سرمایه پتانسیل بسیار زیادی برای نوسانات نامتعارف دارند و با اعمال فیلتر سرمایه گذاران حرفه ای، افرادی که در این نمادها سرمایه گذاری و اقدام به خرید و فروش می کنند، باید پاسخ مناسبی در قبال این پرسش که چرا این سهام را خریداری کرده اند و تحلیلی مناسبی از سهم ارایه دهند و چنانچه زیان کردند توان تحمل زیان را داشته باشند. همچنین این موضوع به اقبال سرمایه گذاران به بازار SME کمک کرد، با قانون جدید سرمایه گذارن حرفه ای می توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و شرکت های که صنایع جدید یا کسب و کار خاص و دانش بنیان  هستند، نیز می توانند در  بازار SME عرضه شوند و چنانچه در بازار سرمایه سرمایه‌گذاران حرفه ای  را نداشته باشیم امکان عرضه این نوع شرکت ها وجود نخواهد داشت.

مسیر پیش روی طرح به کدام سمت می رود؟

باز نظر کلیات و چارچوب این طرح ایراد خاصی ندارد و کلیات آن بر اساس همان شیوه ای تدوین شده که در دنیا رایج است، لیکن ممکن است ایراداتی در مصادیق آن باشد که می توان به مرور طی یک سال این چالش ها را رفع کرد. در حال حاضر تا حد زیادی این طرح به اهدف خود نائل شده است.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه گذاران نباید به حرفه ای و غیر حرفه ای تفکیک شوند
سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه گذاران نباید به حرفه ای و غیر حرفه ای تفکیک شوند

خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط / سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند
علی بهشتی روی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط / سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند

ارسال نظر