بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
سید علی‌اصغر خبیری، رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری ایساتیس پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

نیمه دوم اسفند متعادل همراه با فشار عرضه

نیمه دوم اسفند متعادل همراه با فشار عرضه
عرضه‌های ناشی از مسائل دستوری، حال بخشی دستوری برای شناسایی سود اشخاص حقوقی و برای اشخاص حقیقی جهت تسویه اعتبارات اخذشده از کارگزاری‌هاست. نباید از این موضوع غافل شد که همواره مطابق تجربیات قبل در نیمه دوم اسفند فشار عرضه بیشتر بوده است.
کد خبر : ۲۶۷۶۴۷

نیمه دوم اسفند متعادل همراه با فشار عرضه

بورس نیوز:

سید علی‌اصغر خبیری، رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری ایساتیس پویا مطرح کرد: بازار سرمایه در برهه‌ای از زمان قرار دارد که غیرقابل‌پیش‌بینی بوده، دلیل آن را می‌توان این‌طور استنباط کرد که بورس هم از جانب بازار‌های موازی تحت‌فشار قرار دارد و هم اینکه التهابات منطقه رو به تشدید است؛ بنابراین وضعیت طوری است که فعالین دست به ماشه هستند، یعنی تصمیمات در لحظه قابلیت تغییر دارند. البته به نظر می‌رسد اسفند زمانی است که ترند بازار را مثبت می‌کند به دلیل اینکه بازار‌های موازی رشد کرده‌اند، ولی بورس در وضعیت خود فریز شده بود پس می‌توان امیدوار بود که شاخص یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی و یا حتی بیشتر را تا انتهای سال مشاهده کنیم. رشدی شدن بازار در نیمه دوم اسفند ارتباط مستقیم با ورود پول اشخاص حقیقی دارد، (سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها ۲۹ اسفند است به همین دلیل به دنبال راه‌کاری برای تسویه اعتبارات هستند یا اگر تسویه نکنند سطح آن را کاهش دهند تا تأمین سرمایه‌ها صورت مالی تمیزتری را ارائه کنند.) بنابراین نیمه دوم اسفند بازار متعادل همراه با فشار عرضه به کار خود ادامه می‌دهد.

نیمه دوم اسفند متعادل همراه با فشار عرضه


وی ادامه داد: عرضه‌های ناشی از مسائل دستوری، حال بخشی دستوری برای شناسایی سود اشخاص حقوقی و برای اشخاص حقیقی جهت تسویه اعتبارات اخذشده از کارگزاری‌هاست. نباید از این موضوع غافل شد که همواره مطابق تجربیات قبل در نیمه دوم اسفند فشار عرضه بیشتر بوده است، جز ۱-۲ سال هم مسائلی در بازار‌های موازی پیش‌بینی‌شده بود و پول حقیقی بسیاری وارد بازار سرمایه شد که افت آن را تجربه نکنیم. درنتیجه بورس به‌صورت نامحسوس در نیمه دوم اسفند رشدی خیلی کمتری از نیمه اول آن خواهد داشت.


تعدد بازار ارزی به جز ایجاد رانت هیچ برآیند مثبتی ندارد


این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: ۴ تا ۶ بازار ارزی در کشور وجود دارد چراکه قبل‌تر ارز نیما وجود داشت نیمایی ۲ هم ایجاد شد. تعدد بازار‌های ارزی نمایانگر وجود نرخ‌های متفاوت ارز در کشور است، این دست موضوعات به‌جز ایجاد رانت هیچ تأثیر دیگری نخواهد داشت. معتقدم که این اقدام فعالیت مثبتی نیست مگر اینکه ۵ بازار ارزی قبلی تعلیق شوند، با تعلیق نشدن دیگر بازار‌ها افزودن مکانیسم جدید که منجر به تشدد نرخ در کشور شود هیچ دستاوردی جز سردرگمی فعالان اقتصادی و صنعتی نخواهد داشت. همچنین نباید شرایطی فراهم شود که دستی در جیب سهامداران برود با این دستورات ارزی و اعمال‌نظر در نحوه عرضه آن عملاً قدرت سهامدار خرد کاهش پیدا می‌کند. با دستورعرضه ارز در بازار‌های ارزی و کشف قیمت که استاندارد نیست و دستوری بوده به‌نوعی قیمت سهم دستوری می‌شود بنابراین تشکیل مرکز مبادله ارز و طلا را در جهت تأثیر مثبت برای بازار ارز چندان مناسب نمی‌دانم.


وی افزود: بی‌شک این موضوع ادامه راه همان دلار ۴۲۰۰ تومانی است و اگر روزی ارز جهانگیری را عنوان می‌کردند در آینده ارز فرزین هم خواهند گفت البته که این موضوع به ۲ سال زمان نیاز دارد، باید تأکید کرد که این نظر با بررسی پارامتر‌های تأثیرگذار عنوان می‌شود و نظریه شخصی است. هیچ کجای دنیا دیده نشده است که کشوری با چندین نرخ ارز اداره شود و نمی‌توان نمونه موفقی برای چند نرخی ارز ارائه کرد.


راه‌کار تثبیت نرخ دلار چیست؟


خبیری در پایان به بورس نیوز گفت: برای کنترل نرخ ارز ابتدا باید کنترل تقاضای ارز در سطح کشور صورت گیرد، از طرفی دیگر باید عرضه را افزایش داد تا این دو مقوله به تعادلی برسند. برخی به دلیل نا اطمینانی و ناامنی اقتصادی ارز می‌خرند و ذخیره می‌کنند که اگر تعادل اقتصادی رخ ندهد این مبالغ پارک شده به چرخه خواهد افتاد. پیش‌بینی‌های بسیاری وجود دارد، ولی ۲۰ میلیارد دلار تنها ارز پارک شده درجا‌های مختلف بوده که برای کشوری با ۵۰ میلیارد دلار صادرات عدد بزرگی است. امینت اقتصادی تنها با خروج پارامتر‌های کلان اقتصادی از دستوری بودن است و باید آن را به مکانیسم‌های مدیریت‌شده بازار بسپارند. باید گفت بخش عمده ریالی که به ارز تبدیل می‌شود در حال خروج از کشور است، این خروج پول بسیار برای کشور مضر است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد
محمد جواد عبدالهی، مدیر تحلیل کارگزاری بانک شهر به سوالات بورس نیوز پاسخ داد؛

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد

عرضه خودرو در بورس نادر، اما بین بد و بدتر، بهترین
فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو بابورس نیوز مطرح کرد؛

عرضه خودرو در بورس نادر، اما بین بد و بدتر، بهترین

ارسال نظر