بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر : ۱۰۲۵۴۶
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجمع عادی نوبت دوم پالایش نفت تهران (شتران)، با حضور 89.61 از سهامداران در ساعت 10:30 امروز در محل تالار ولایت پالایش نفت تهران آغاز شد.

قلی پور ریاست مجمع را بر عهده داشت و امیر حمزه مالمیر، ریاست اداره ناشران سازمان بورس نیز نماینده سازمان بورس در مجمع بودند.

ابتدا بابایی، مدیرعامل پالایش نفت تهران، گزارش عملکرد شرکت در سال 1391 ارائه کرد؛ پالایش نفت تهران بیش از 980 نفر کارکنان و بیش از 1700 نفر نیروی پیمانکاری دارد؛ ظرفیت این شرکت در حدود 250 هزار بشکه در روز است که در جایگاه چهارم بزرگترین پالایشگاه ایران قرار دارد.

عمر این پالایشگاه 48 سال است و قدیمی ترین پالایشگاه ایران به شمار می رود و در جنگ تحمیلی دو بار مورد حمله قرار گرفته است. ظرفیت ابتدایی شرکت 85 هزار بشکه بوده است که با اجرای طرح‌های توسعه پس از انقلاب به ظرفیت اسمی 230 هزار بشکه و ظرفیت عملی 250 هزار بشکه افزایش یافته است.

خوراک شرکت از طریق لوله‌های مارون، اهواز و نکا تامین می‌شود؛ این شرکت وکیوم باتوم و روغن موتور خود را به شرکت‌های همجوار می‌فروشد؛ شرکت‌های فوق در سال 1382 و 1383 از شرکت جدا شدند.

بنزین با 15%، نفت سفید 8% و نفت گاز 34% تولیدات شرکت را شامل می‌شود که بالاترین حاشیه سود را نیز دارای هستند.

در سال گذشته واحدهای جدید، شامل تصفیه نفتای سبک به ظرفیت 18 هزار بشکه، تصفیه هیدروژنی نفت سفید به ظرفیت 31.5 هزار بشکه در روز و تصفیه هیدروژنی نفت گاز به ظرفیت 54 هزار بشکه در روز راه‌اندازی شده و اکنون به مرحله تثبیت رسیده‌اند.

شرکت با کاهش گوگرد محصولات خود، روزانه بیش از 110 تن گوگرد از سوخت استحصال می‌کند و با وجودی که قیمت گوگرد پایین‌تر از قیمت نفت گاز و بنزین است اما به دلایل زیست محیطی، پالایش نفت تهران تنها پالایشگاه با توان تولید بنزین یورو 4 در کشور است؛ با این حال قیمت خرید بنزین یورو 2 و یورو 4 در سال 1391 یکسان بوده است، اما توافقاتی صورت گرفته است تا قیمت یورو 4 براساس کیفیت آن، متفاوت از یورو 2 باشد.

ظرفیت عملی شرکت در سال 89 بالغ بر 248 هزار بشکه و در سال 90 به 237 و در سال 1391 به 238.6 بشکه کاهش داشته است که عمدتا ناشی از وارد مدار شدن واحدهای جدید بوده است.

شرکت در سال 1392 و با توجه به خصوصی سازی، سعی در آزاد‌سازی قیمت وکیوم باتوم و لوبکات دارد و همچنین طرح‌های توسعه طی سال جاری تثبیت شوند و محصولات با کیفیت شرکت با قیمت مبتنی بر کیفیت فروخته شوند.

در حال حاضر شرکت با مشکل آب در دست به گریبان است و در این خصوص توافقات خوبی با سازمان آب و فاضلاب صورت گرفته است.

پس از پایان گزارش، حسابرس گزارش خود را قرائت کرد و پس از آن نماینده سازمان بورس نقطه نظرات سازمان بورس را بیان کردند.

مالمیر، با بیان اینکه صورت‌های مالی براساس نظر مجمع قبلی اصلاح شد و به سازمان ارائه شد، اما موضوع در کمیته فنی سازمان بورس و سازمان حسابرسی مطرح شد و براساس آن و به دلیل عدم اصلاح آیین نامه 16 حسابداری، اصلاح آن براساس نظر سهامداران میسر نیست.

نماینده یکی از سهامداران حقوقی نیز با بیان اینکه ما از یک شرکت یکساله انتظار داریم و اکنون مجمع کمک می‌کند تا پاسخگویی و احقاق حق صورت گیرد.

در خصوص مواردی مانند موجودی کالای اول دوره شرکت و اثرات تغییر نرخ آن سوال شد، که براساس اعلامیه شرکت ملی پخش، فرآورده‌های تولیدی براساس قیمت ارز 1226 تومانی نزد شرکت‌هاست و باید محصولات تولیدی نیز با همان نرخ به شرکت ملی پخش فروخته شود.

اظهار نظر حسابرس به صورت های مالی شرکت مشروط بود؛ بیش از 5653 میلیارد ریال ما به التفاوت نرخ فروش آزاد و تکلیفی سوخت جت و وکیوم باتوم در سال‌های 1389 و 1390 شناسایی شده است که محصولات فوق مشمول تفاوت نرخ نبوده است.

همچنین مالیات تشخیصی شرکت بیش از 1800 میلیارد ریال مالیات و عوارض از سوی سازمان امور مالیاتی مورد مطالبه قرار گرفته است. بنابراین گزارش، 55 میلیون یورو بدهی بابت طرح بهبود کیفیت بنزین شرکت در سال های 1388 تا 1390 هزینه شده است که در خرداد 1392 به شرکت اعلام شده است.

علاوه بر این بدهی‌های ارزی شرکت به نرخ ارز مبادله‌ای تسعیر شده است؛ همچنین ما به التفاوت فروش نرخ ارز مرجع و مبادله ای محصولات شرکت به ارزش 2691 میلیارد ریال در حساب‌ها به عنوان حساب‌های پرداختنی ثبت شده است.

در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز هیات رئیسه، نماینده سازمان بورس و یکی از اعضای هیات مدیره با بیان این که حذف ارزش افزوده تاثیری سود و زیانی در حساب‌های شرکت ندارد، بلکه اثر آن ترازنامه‌ای است.

برخی سهامداران همچنین در خصوص نرخ فروش محصولات شرکت و پایین بودن نرخ فروش برخی از محصولات شرکت سوال پرسیدند.

مدیرعامل شرکت با بیان اینکه نرخ فروش از ابتدای سال 1391 تا زمان عرضه سهام در بورس به نرخ دولتی بوده است اما پس از آن و از اوایل آبان، نرخ فروش محصولات بر اساس قیمت‌های بورس کالا بوده است.

برخی از سهامداران در خصوص سرمایه اندک شرکت و برنامه شرکت برای افزایش سرمایه سوال کردند و شرکت اعلام داشت که حدود 320 میلیارد تومان تجدید ارزیابی تاسیسات دارد و در نظر دارد طی سال 1392 افزایش سرمایه به حداکثر ممکن را از تجدید ارزیابی و یا سود انباشته انجام دهد.

نماینده سازمان بورس و رئیس اداره ناشران نیز با بیان اینکه خواسته سازمان بورس از شرکت پالایش نفت تهران، افزایش سرمایه بوده است، گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیز مورد تایید سازمان خواهد بود.

یکی از نگرانی‌های سهامداران اعلامیه بدهی ارزی 55 میلیون یورو، بعد از حدود یکسال از راه اندازی طرح بنزین سازی بوده است. بسیاری از سهامداران این سوال را از نماینده سازمان بورس پرسیدند و چه تضمینی وجود دارد که بدهی های ارزی دیگری به شرکت اعلام نشود؟

مالمیر با بیان اینکه مسئولیت صحت اطلاعات ارائه شده با هیات مدیره است، تصریح کرد: مسئولیت عرضه برعهده سازمان خصوصی سازی است؛ اظهار نظر در خصوص صورت‌های مالی و اخذ تاییدیه‌ها بر عهده حسابرس است و قیمت گذاری سهام نیز برعهده تامین سرمایه است و اداره ناشران سازمان بورس ، وظیفه دریافت و انتشار صورت های مالی را بر عهده دارد.

در خصوص میزان بالای ضایعات شرکت نیز بابایی، مدیرعامل با بیان اینکه به دلیل راه اندازی واحدهای جدید ضایعات افزایش یافته است و با تثبیت این واحدها در سال جاری ضایعات به سطح عادی باز می‌گردد.

در خصوص تقسیم سود نقدی، در حالی که سهامداران حقیقی خواستار تقسیم حداکثر سود، از محل انباشته بودند به دلیل نظر سازمان بورس و حسابرس به دلیل بندهای حسابرسی و لزوم اخذ ذخایر کافی، پیشنهاد سازمان بورس عدم تقسیم سود نقدی بود اما با اصرار و نظر سهامدار عمده 10% سود سال 1391 به عنوان سود نقدی مصوب شد.

پاداش هیات مدیره نیز 2.5% سود تقسیم شده تعیین شد و حق حضور اعضای هیات مدیره 800 هزار تومان برای حداقل یک جلسه در ماه تعیین شد.

با این حال مقرر شد، در صورتی که جامعه حسابرسان آیین نامه 16 را اصلاح کند، مجمع عادی به طور فوق العاده برگزار و برای تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه از محل انباشته تصمیم‌گیری شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر