بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر : ۱۰۹۱۵۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با بیان این خبر گفت: پروژه XBRL یک پروژه ملی و تحولی بزرگ در بازار سرمایه و سیستم‌های گزارشگری مالی است که قصد داریم در مراسم بهره‌برداری از این پروژه، نتایج و دستاوردهای فاز اول پروژه مذکور را معرفی کنیم.

دکتر علی عبدالهی افزود: براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته، علاوه‌بر حضور رئیس سازمان بورس و سایر مسئولان ارشد بازار سرمایه، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه عمان و معاون بخش ناشران بورس مسقط نیز در مراسم افتتاحیه این پروژه حضور خواهند داشت، به‌علاوه دکتر سعید روحانی، یکی از متخصصان برجسته این حوزه که در دانشگاه Bryanet آمریکا مشغول تدریس و تحقیق بر روی xbrl می باشند در مراسم مذکور سخنرانی خواهد داشت.

وی گفت: روند به‌کارگیری XBRL در دنیا رو به گسترش است و بورس‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و سازمان‌های امور مالیاتی، از نمونه‌های موفق استفاده از این استاندار در کشورهای مختلف دنیا به شمار می روند.

این مقام مسئول ادامه داد: بخش‌های دیگری مثل شرکت‌های هلدینگ که سیستم گزارشگری مالی دارند و یا بخش نفت و گاز و پتروشیمی نیز از مشتاقان استفاده از این فناوری محسوب می‌شوند.

عبدالهی درخصوص مراحل انجام این پروژه توسط متخصصان داخلی افزود: این پروژه پیچیده از چهار سال پیش کلید خورد و پس از گذراندن فاز مطالعاتی و تدوین استراتژی و رویکردهای لازم، به سرانجام رسید.

وی با تشریح اهداف پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه گفت: هدف از پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه، ارتقای سطح تعامل‌پذیری سامانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی است، زیرا XBRL کمک می‌کند این تعامل‌پذیری در لایه‌های مختلف به ویژه لایه‌های کسب و کار و لایه فنی به صورت یکپارچه اتفاق بیفتد.

عبدالهی با اشاره به دیگر مزایای XBRL افزود: از مزایای دیگر XBRL تسهیل دسترسی به داده‌های با کیفیت برای تحلیل‌گران و پردازشگران اطلاعات مالی است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با اشاره به چند وجهی بودن این پروژه تصریح کرد: این پروژه ابعاد مختلفی دارد، بدین ترتیب که کارگروهی برای پیشبرد این پروژه در سازمان شکل گرفت که از حوزه‌های مختلف ازجمله کارشناسان حوزه نظارت بر ناشران، کارشناسان حوزه حسابرسان و همچنین آی تی سازمان و کارشناسان از شرکت‌های تابعه و بخش فنی حضور داشتند و به اتفاق، این پروژه را به سرانجام رساندند.

وی با ذکر این مطلب که بازار سرمایه ایران، دومین کشور در خاورمیانه است که XBRL را طراحی و پیاده سازی کرده است بیان داشت: در خاورمیانه دومین کشوری هستیم که XBRL را پیاده سازی کرده و از آن بهره برداری می کنیم.

عبدالهی ادامه داد: نخستین کشوری که این سیستم را پیاده‌سازی کرد، امارات متحده بود که در فروردین سال گذشته طی برگزاری همایشی از این طرح رونمایی کرد. در حال حاضر؛ ترکیه و قطر در حال پیش‌برد زمینه‌ها برای انجام این طرح هستند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در ادامه، عمان را به‌عنوان کشوری که علاقمند به پیاده‌سازی XBRL و انتقال تجارب است، معرفی کرده و اشاره کرد که حضور مقامات این کشور در این مراسم می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های فیمابین در این خصوص باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر